Hvorfor hele 4 cm med grus?

Jeg har skaffet meg et ekstra kar på 19 liter til bruk for eventuelle yngel og eventuell sykdom. Bør jeg ha 4 cm med grus/sand også i et så lite kar? Er det noen som kan fortelle meg litt om tankene bak lite/mye grus/sand i et akvarie da jeg finner lite begrunnelser om dette her på akvaforum.
Plussmedlem
Ha så mye grus/sand du trenger for å feste planterøttene. (Hvis du skal ha planter i karet.)
4 cm høres litt mye ut i et så lite kar.
Takk for kjapt svar. Jeg trodde tykkelsen hadde noe med bakteriekultur osv. Men hvis det bare er for å feste plantene tar jeg nok en del mindre ja...
Et BB (bare bottom) kar er absolutt lurt i et karantene/yngel kar. Da er det lettere å holde karet fritt for organismer som kan forårsake dårlig vannkvalitet.

PS: nicket og signaturen din får det til å gå kaldt gjennom et teatermenneske. Det navnet du bruker skal aldri uttales høyt
Plussmedlem
Og har du i tillegg et bra nok og yngelsikkert filter så går dette nok meget fint uten 4 cm sand/grus
Fordelen med dyp grus, er at den holder på næringstoffer til planter og at den beskytter bunnglasset mot skader fra stein ol.
Ingen annen grunn til å ha dyp grus
Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap