Grus - sand

Jeg har nå 4-6 mm svart polert grus i akvariet og har tenkt gå ned ca 1 str på dette. Men så vet jeg ikke helt sikkert hva som er best og hvorfor.
Men grusen eller sanden, må ikke bli med når jeg slamsuger men bli igjen i brunnen av akvariet. Jeg har holdt på ca 1 år med akvarium så dette må være enkelt i bruk.

Jeg har tenkt på svart videre.

Hva mener dere er best og hvorfor?

svart rådasand 0,8 - 1,2 mm

Eller
svart grus 1-2 mm
Plussmedlem
Så lenge det ikke er noen fisk som krever en spesiell størrelse poå sanden, ser jeg ikke noe problem i å gå etter det du syns blir finest
Noen som vet om denne 1-2 mm svarte grus er polert, slik som den som er 4-6 mm?

Hvordan bør jeg gjøre dette når jeg skal skifte grus og ha fisk i akvariet igjen med engang? Bør jeg la pumpen og 50% av vannet være i akvariet mens jeg skifter grus? Bør fisken være i akvariet eller i en balge mens jeg skifter grus? Fisken må i akvairet igjen med engang for de kan ikke leve i en balge.
Plussmedlem
Vil si at sanden helt klart ser polert ut.

Hvis du har mulighet, er det nok best for fiskene at du klarer å bevare så mye av det innkjørte vannet, bakteriene i pumpen o.l. mens du skifter sand.

Skyll den nye sanden nøye, så slipper du forurensing av akvariet ditt når du har tatt den gamle ut. Jeg gjentar: SKYLL! Skyll til skyllevannet ser rent ut.
Fiskene har det greit i baljen mens dette står på.
Chanell78.
Ut fra egen efaring vil jeg gi deg råd anngående "Bør jeg la pumpen og 50% av vannet være i akvariet mens jeg skifter grus?"-
- ikke la pumpa gå i akvariet du skifter sanda i. Når du roter i sanda, den gamle og den nye, vil denne virvle opp selvfølgelig. Og. Mye av den vil gå inn i pumpa di. Av blant annet samme årsak, ta fiskene ut av akvariet.

Ha en stor balje. La fiskene gå her mens du holder på - ilag med det tekniske utstyret. Legg også ned noen planter/dekorasjonsmaterialer slik at fiskene har noe å gjemme seg bak da de selvfølgelig vil bli stresset og redde under prossessen.

Jeg har selv skiftet fra grus til sand i ett kar.
Ingen fisker i. Men lot noe av vannet være igjen under skiftningen. Det endte da med at den utvendige pumpa måtte renses for sand etterpå.
Fiskene hadde jeg i karet med det samme jeg var ferdig - ingen problemer oppstod i etterkant.

mvh
Chanell78
Hva mener dere er best og hvorfor? [URLBLOCK1] Eller [URLBLOCK2]

Det kommer helt an på hvordan type fisk du har, noe du ikke skriver noe om såvidt jeg kan se?
Jeg har nå kjøpt svart pollert grus 1-2 mm

Men fisk jeg har er:

molly
guppy
pitbullpleco
snart ancistrius L144
eplesnegler
kardinaltetra
svart neontetra.
Mallene setter nok mest pris på sand, selv om ikke L-maller ikke er like avhengig av sand som Corydoras er blant mallene. Men uansett tilbringer de mye tid på bunnen, ligger på magen i bunnlaget. L-maller liker også å "feie og koste" litt og grave groper i sanden når de skal ordne seg hule eller fikse på noe utenfor hulen sin. Dette er en atferd de ikke får like stor frihet til hvis det er grus i karet, ikke sand.

De andre fiskene du nevner bryr seg ikke så mye om kornstørrelsen på bunnlaget, så for dem er det greit, det du har valgt.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap