Diskus nybegynner

her har 2 stk i ett 600l etter jeg flyttet de\ eller kjøpte akvariet og fisk er de stressa, har litt striper. de begynte å få utstående øyne også. hva skal jeg gjøre. eventuelt absolutt ikke gjøre.
Vanskelig å oppfatte hva du har i akvariet av innredning, fisk osv. Hvilken vannkvalitet har du, har akvariet blitt "innkjørt" osv. - sjekk noen av de trådene som du kan finne her på forum - der finner du mye godt stoff.

Du kan også finne svar på sykdommer / symtomer; http://akvaforum.no/text.cfm?id=1710.
Det du beskriver kan være symtom på dårlig vann - start med vannbytte.

Discus'n krever god vannkvalitet og regelmessige vannbytter.

Du skal være klar over at discus er stimfisk og liker seg best når de er flere- Start med å kjøpe noen til, min 6 stk - dersom du har mulighet.
Diskus nybegynner
takk takk. akvariet blei ikke avklimatisert. har røtter 4 stk, 3 steiner, men ikke kalkstein. har moseplante som skal være bra, svart sand. jeg har også 4 sølvhai og 3 haimaller, disse er jeg klar over at ikke er så bra i forhold til stress. har andre fisk også som bland annet scalare,pleco,siamesisk algespiser,liten malle med bart(algespiser) husker ikke navn.kanskje det er pansermalle. kyssegurami. men hvor kan jeg finne de forskjellige arter som har ett ''datablad''?
Prøv som jeg sa sist - start med regelmessige vannskift, så vil du fort se om fiskene endrer karakter til det bedre...
Har du mulighet til å sjekke vannkvaliteten bør du gjøre det, her kan man kjøpe små enkle testsett.

De fiskene du har sammen med discus'n er vesentlig raskere til matfatet en de så det kan skape en utfordring. Uansett å holde discus er ikke så vanskelig som mange skal ha det til men den trenger noen grunnleggende forutsetninger for å trives. Dersom du legger det til rette for fisken vil du helt sikkert oppleve masse glede også noen nedturer. Selv for de mest rutinerte er det dårlige dager...

Her finner du mye om fiske etc.; http://akvaforum.no/fishbase.cfm?path=1799,1841

Lykke til - ikke la startproblemene hindre deg i å holde discus, men la discus'n bli den du legger forholdene til rette for i akvariet - så vil den gi deg mye glede...
Hva betyr "akvariet blei ikke avklimatisert" egentlig?? Det høres ikke lovende ut...

Start med å rydde opp i fiskebestanden. Det var litt av en fiskesuppe!
Få ut sølvhai og haimaller først. De er altfor stressa og altfor grådige til å bo med rolige diskus. Gi dem vekk om nødvendig, prøv å selge via annonseforumet her på AF for eksempel, og pass på at de havner hos noen med stort nok akvarium.

Bytt 15-20% av vannet hver dag i en periode og se om det hjelper på diskusenes kondisjon. Hva mater du med i akvariet?

Bulende øyne/utstående øyne på fisk tyder sterkt på dårlig vannkvalitet. Hvilken ph har du i karet?
Og har du sjekket og målt nitritt, nitrat og ammoniakk i det hele tatt ?
Første bud for diskus-akvarister er å ha alle nødvendige vanntester i hus, for er det noe som er nødvendig med diskus så er det å ha jernkontroll på vannverdiene.

Privatannonser på Akvaforum finner du her
Fiskebasen på Akvaforum finner du her (søk på navn og sjekk alle fiskeartene du har)

Vennlig hilsen Mona O
Diskus
hei begge 2. takk for mye hjelp. ph ligger på 7. 29grader i vannet, null nitrit,nitrat osv. har enda ett akvarie som jeg skal putte haimallene og sølvhaien i. mater med diskusfor, ellers mater jeg med akvriefor til all fisk.
det jeg mente med avklimatisering var at jeg ikke lot akvariet stå å gå noen dager før jeg hadde fisk oppi. jeg veit ikke hva det heter, men det var noen i zoo butikk som jeg fikk høre det av. hva heter det egentlig? mvh kristian
kølle
hei begge 2. takk for mye hjelp. ph ligger på 7. 29grader i vannet, null nitrit,nitrat osv. har enda ett akvarie som jeg skal putte haimallene og sølvhaien i. mater med diskusfor, ellers mater jeg med akvriefor til all fisk. det jeg mente med avklimatisering var at jeg ikke lot akvariet stå å gå noen dager før jeg hadde fisk oppi. jeg veit ikke hva det heter, men det var noen i zoo butikk som jeg fikk høre det av. hva heter det egentlig? mvh kristian

Ojsann, så du har så mye fisk i karet uten å ha innkjørt det...da lukter det trøbbel lang vei. MEN det kan ennå reddes! Skift 20% vann hver dag. Gi minimalt med mat. Bli kvitt haimallen og sølvhaien.

Anbefaler deg i tillegg å lese denne artikkelen som jeg har skrevet:

http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?t=1097391
kølle
det jeg mente med avklimatisering var at jeg ikke lot akvariet stå å gå noen dager før jeg hadde fisk oppi. jeg veit ikke hva det heter, men det var noen i zoo butikk som jeg fikk høre det av. hva heter det egentlig? mvh kristian

Det heter innkjøring av filter. Dette er basert på at nitrogensyklusen tar 35 dager å fullføre. Det vil si at filteret er da først i stand til å omgjøre ammonium/ammoniakk/nitritt til nitrat. Selv nå snakker vi om moderate mengder. Et discuskar skal ha et godt etablert filter da denne fisken ikke tåler nitritt i det hele tatt.

Jeg benytter filtermedia fra innkjørte filter når jeg har behov for å sette opp et kar hurtig. 50% vann fra et "safe" kar og innkjørt filter så kan jeg sette inn fisk samme dag som jeg satte det opp.
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap