Kom hjem med en kampfisk i dag, jeg

Vanligvis handler jeg ikke fisk på denne butikken, men i dag var jeg innom, fordi jeg hadde bestilt JBL Gala der - mat mine fisker liker godt.

Måtte ta en kikk i akvariene. De har stor akvarie-avdeling med masse forskjellig fisk. De hadde fått inn endel kampfisker som var plassert litt rundt omkring med annen fisk.

Har bedt dem fjerne en flott, rød en fra et akvarium for en stund tilbake, fordi den ble finnenappet. Nå var flere plassert med forskjellige tetra i forskjellige kar: Svarttetra og skjørtetetra bl. a.

En var helt blek og lå på bunnen. Så helt ferdig ut. En annen sto bak plantene i et hjørne. Tetraene var på ham så fort han prøvde å komme fram.

Skulle ikke ha noen kampfisk, jeg. Men ble het i toppen og kjente at denne fisken måtte reddes. Så Konrad ble med hjem.

Han har fått yngelkaret på 28 liter foreløpig. Men synes det ser litt lite ut. Har en tom 53 liter stående i kjelleren.

Spørsmålet er: Går det greit med en Fluval 1 i den, selv om den egentlig bare går opp til 45 liter, i.o.m. at belastningen blir så liten (bare en fisk) og det er en kampfisk?

Har satt Fluvalen på bunnen med utblåsningsrøret inn i hjørnet i 28-literen, for minst mulig strøm, men det fører til litt mer vibrasjoner i karet enn når den er festet med sugekopper på glasset.

Konrad ser ellers ut til å trives utmerket. Har sjekket ut hver milimeter av karet, spist et par røde mygglarver og gått til ro for kvelden.





Jeg tror nok det går bra med den løsningen, bare du passer på å fôre ham akkurat så lite som trengs, og skifter vann ofte (små, men hyppige vannbytter).

Hvilken farge er det på Konrad? Var det den røde du hadde bedt dem flytte på før?
Nei, Konrad er blå.

Han ser ut til å sette pris på å kunne svømme bekymringsløst omkring. Men får nok flytte ham, filter, røtter og planter over i 53-literen. Han er ganske aktiv og tar runde på runde i 28-literen. Morer seg visst med å svømme rundt varmekolben, dykke ned under rota og ta noen spurter på langsidene inne i mellom - så han setter nok pris på mer tumleplass.

Har et brukt eheim innvendig filter som fulgte med den brukte 53-literen også, men er redd det blir mye strøm i vannet.

Får prøve og se.

Andre ting jeg trenger å vite om en kampfisks behov?
Plussmedlem
Det er slike historier som holder liv i håpet om at menneskeheten en dag skal kunne bli det vi har potensiale til. Well done!
Ideell størrelse på kampfisk-kar?
Takk! Det gjorde godt.

Men nå er jeg litt i tvil m.t.p. å gi ham større kar.

Var innom en annen butikk i dag. En av de proffe. Har virkelig tiltro til de som driver den. De har holdt på i 50 år (to generasjoner) og jobber selv i akvarieavdelingen.

Han mente 28 liter er helt greit for en enslig hann. I naturen har de ikke større revir enn det, sa han.

Ei jeg kjenner har også hatt dårlig erfaring med for stort kar. Fisken døde. Men det kan jo være andre årsaker.

Men altså. Dere med erfaring med kampfisk. Hva er ideell størrelse på kampfisk-karet?
Jeg trode
jostøre jobedrekar.er det ikked et da?

vi hade en kampfisk i et 380l og det var gut og jendte dagen eter vi hev dme oppi var beke døde.
min kampfisk går i en 96 liter og stortrives med det, vurderte først 20 literen, men syns faktisk den blir for liten, kampfisker er jo forholdsvis store med alt sløret... i naturen har de faktisk ganske store revirer etter hva jeg har lest, opptil 80 cm i diameter.
Tja, ideell størrelse... finnes det egentlig? Det kommer an på hvem du snakker med, for der har nok folk en hel del ulike meninger.

Jeg ser på min egen kampfisk. Jeg kan fortelle deg litt om observasjoner jeg har gjort av han og den forrige jeg hadde. Så får du dømme selv.

Karamell heter min nåværende kampfisk.
Han brukte flere dager og underholdt seg selv dagen lang med å inspisere, glo og glane på alt han kunne se i hver krik og krok i hele 180 literen da han flyttet inn der. Når jeg ser hvor oppmerksom og interessert en kampfisk er i miljøet rundt seg, så kan jeg ikke annet enn å undres... hvor drepende kjedelig må de ikke ha det da, i bittesmå kar på 20-30 liter??? Alt er sett og alt er gjort på et minutt. Ikke noe mer å se på. Men hva vet vel jeg? Folk som har hatt kampfisk i årevis sier kategorisk at "Pøh, de har det så fint så i disse små godteri-boksene!" (eller glassbolle, 20 liters akvarium, hva som helst lite man kan ha vann og kampfisk i). Kanskje vet de bedre enn jeg? Jeg har bare hatt et par kampfisk.

Nå solgte jeg 180 literen, og da flyttet kampfisken min inn i et kar på ca 100 liter, tett med planter, sammen med noen venusfisk og corydoras. Han ser ut til å finne underholdning både i venusfiskene og det å padle rundt over javamose-fjellet der og glo. Sannsynligvis ser han etter reker. Dette kan han holde på med en evighet. Stirrer, flytter seg litt, stirrer intenst igjen på et eller annet inni mosen osv, svømmer så en patruljeringsrunde i hele karet og sjekker at alt er vel (han sjekker vel at ingen damer eller fremmede hanner har entret hans territorium mens han var opptatt!), før han finner noe å inspisere igjen.

Jeg tror jeg ville måttet svelge mange vonde klumper av dårlig samvittighet om jeg brått puttet ham i en 19 liter nå........

Jeg tror kampfisk ikke trenger stort selskap. Men det betyr ikke at de ikke trenger plass heller! Ikke sant? Kanskje, for akvaristens del mest (ha noe mer å se på) en harmløs liten stim med venusfisk, stjernedanio eller noe sammen med kampfisken. Men ikke noen "bråkete", stressende eller bøllete fisk. Bare noen få, noe han kan se på også, men på ingen måte føler seg truet av.

Dette er for meg ideellt kampfisk-hold.

Jeg ville gått for minimum 50 liter, kanskje 60, til kampfisken din, gurimalle. Da har du plass til noen få andre fisk der også. Med tett beplantning vil kampfisken ha nok å se på og nok kroker å undersøke til at den ikke er ferdig på ½ minutt med dagens inspeksjon av territoriet



Artig at du sier det, for jeg kjøpte faktisk et 60-liters Resun-kar til ham i ettermiddag

Syntes det så passe stort ut.

Men lurer litt på hvilket filter jeg skal sette inn. Vil jo at han skal trives i hele karet, ikke bare holde seg i et stille hjørne.

Hvis jeg skal ha noen få andre fisker, må jo filteret sørge for nok oksygen til dem. Vet ikke riktig hvordan jeg løser det med et lite filter på bunnen.

Utvendig filter går ikke, for han skal stå på peisen. Fin plass mtp dårlig algevekst (ikke mye dagslys). Og han ser ut til å trives der. (Nei, det blir aldri varmt der - diger og solid peishylle).

[QUOTE=mona o]Tja, ideell størrelse... finnes det egentlig? Det kommer an på hvem du snakker med, for der har nok folk en hel del ulike meninger.

Jeg ser på min egen kampfisk. Jeg kan fortelle deg litt om observasjoner jeg har gjort av han og den forrige jeg hadde. Så får du dømme selv.

Karamell heter min nåværende kampfisk.
Han brukte flere dager og underholdt seg selv dagen lang med å inspisere, glo og glane på alt han kunne se i hver krik og krok i hele 180 literen da han flyttet inn der. Når jeg ser hvor oppmerksom og interessert en kampfisk er i miljøet rundt seg, så kan jeg ikke annet enn å undres... hvor drepende kjedelig må de ikke ha det da, i bittesmå kar på 20-30 liter??? Alt er sett og alt er gjort på et minutt. Ikke noe mer å se på. Men hva vet vel jeg? Folk som har hatt kampfisk i årevis sier kategorisk at "Pøh, de har det så fint så i disse små godteri-boksene!" (eller glassbolle, 20 liters akvarium, hva som helst lite man kan ha vann og kampfisk i). Kanskje vet de bedre enn jeg? Jeg har bare hatt et par kampfisk.

Nå solgte jeg 180 literen, og da flyttet kampfisken min inn i et kar på ca 100 liter, tett med planter, sammen med noen venusfisk og corydoras. Han ser ut til å finne underholdning både i venusfiskene og det å padle rundt over javamose-fjellet der og glo. Sannsynligvis ser han etter reker. Dette kan han holde på med en evighet. Stirrer, flytter seg litt, stirrer intenst igjen på et eller annet inni mosen osv, svømmer så en patruljeringsrunde i hele karet og sjekker at alt er vel (han sjekker vel at ingen damer eller fremmede hanner har entret hans territorium mens han var opptatt!), før han finner noe å inspisere igjen.

Jeg tror jeg ville måttet svelge mange vonde klumper av dårlig samvittighet om jeg brått puttet ham i en 19 liter nå........

Jeg tror kampfisk ikke trenger stort selskap. Men det betyr ikke at de ikke trenger plass heller! Ikke sant? Kanskje, for akvaristens del mest (ha noe mer å se på) en harmløs liten stim med venusfisk, stjernedanio eller noe sammen med kampfisken. Men ikke noen "bråkete", stressende eller bøllete fisk. Bare noen få, noe han kan se på også, men på ingen måte føler seg truet av.

Dette er for meg ideellt kampfisk-hold.

Jeg ville gått for minimum 50 liter, kanskje 60, til kampfisken din, gurimalle. Da har du plass til noen få andre fisk der også. Med tett beplantning vil kampfisken ha nok å se på og nok kroker å undersøke til at den ikke er ferdig på ½ minutt med dagens inspeksjon av territoriet



veldig bra skrevet mona, dine innlegg er velformulert og lett forståelig, har selv den samme erfaringen med min kampfisk som du har, tenker med gru på alle kamfisker som er i en liten bolle eller et lite akvarium. personelig synes jeg 50 liter er det minste mann kan ha fisk i. altså dette er min mening ikke noe jeg skal presse på andre, men man ser virkelig kampisken i sitt rette ellement i et større akvarie som foreksempel 100 l. mener å ha lest en plass at et teritorium for en kampisk hann tilsvarer 500 l. dette går jo ikke å erstatte i en stue men man kan jo prøve å holde kampfisk i litt større akvarium en 20 l.
Plussmedlem
tomandre
[QUOTE=mona o] Jeg tror kampfisk ikke trenger stort selskap.


Så ekstremt territorielle som kampfisk er, må jeg si meg enig der. Er vel også derfor de uheldigvis ender opp i en fingerbøll av ei skål på dyrebutikkene.
De kan gå sammen annen fisk, men det er mer at de tolererer de andre, enn at de omgås dem.
Tror man kunne hatt ei fullvoksen gjedde i karet med kampfisken og den lille thailenderen ville ment han var enerådende hersker i vannet
Takk for innspill. Tar gjerne mot flere.

Som sagt Konrad får en 60-liter. Jo mer jeg ser på ham i 28-literen, desto trangere synes jeg det ser ut.

Han har forresten laget skumrede uten at det finnes en dame i mils omkrets.

Aller helst ville han nok hatt en dame eller to med seg i karet, men vet ikke om jeg fikser alt styret med å flytte henne ut etter egglegging.

Hun kunne jo få 28-literen som krisesenter da. Hm. Men så sitter jeg vel ratt der med noen kampfiskyngel etterhvert og hva i all verden skal jeg gjøre med dem?

En hjemmeferie for å mate fisk, er nok akseptabelt for gubben, men 10 akvarier med kamfisk-teens på peisen, tror jeg er over grensen.

Nei, Konrad får sølibat i 60-litern. Kanskje med noen rolige bunnfisk. Hva tror dere om noen otocinclus?

60 liter blir bra, mine som flytta fra 20 til 60 liter ble øyeblikkelig mer aktive og så ut til å trives bedre.
Otocinclus tror jeg går bra sammen med kampfisk, har blitt anbefalt det på akvaforum før. Bare pass på å gi dem nok med grøntfor, særlig i starten da de ofte kan være utsultede pga noe som tilsettes vannet for å fange dem lettere, og da kan maten gå tvers igjennom dem ufordøyd hvis de har sultet lenge nok. Sollys rett på karet gjør dem også glade, men pass på at det ikke blir for mye alger av det;P

Lykke til!
Takk for svar.

Her er bilde av Konrad.

Han ser ut til å trives og frynsene i halen er i ferd med å vokse ut, tror jeg. Han er foreløpig i 28 literen, mens eheimfilteret kjører seg inn i 60-literen. Har lyst til å beholde yngelkaret med Fluvalen som karantene/yngelkar. Men blir det for mye strøm med eheimen får jeg heller bytte.

Har hatt litt frafall i de andre karene og tør ikke ta filterguffe fra dem. Er vel i ferd med å bli lettere hysterisk, får nå legger jeg alt som kommer utenfra og skal i akvariet først i antiseptisk Mico Medic, så i Tremazol og til slutt i kokende vann (ikke plantene da

Får håpe vann fra hvert vannskifte i yngelkaret hvor Konrad for tiden oppholder seg, holder til å mate filteret.

Konrad har flyttet inn
Hvis noen lurer på hvordan det går med Konrad, så har han for lengst flyttet inn i 60-literen sin.
Ottoene har flyttet ut, for han ble veldig nærgående. Drev og nappet på dem når de satt på glasset.
Så - han er alene, og ser ut til å trives med det, skumredebygging i fånytta til tross.
For en nydelig herremann det var
Hadde en kampfisk selv, Padle, men han hadde på en eller annen måte klart å kjøre seg fast i pumpa og døde
Skulle gjerne hatt en ny, men får se med tiden.. Padle var også ett redningsprosjekt, men som gikk fryktelig galt...

Godt å se at Konrad trives hos deg
Angrer ikke på at han ble med hjem, nei.
Morsom fisk.
Har satt eheim-filteret på bunnen og det ser ut til å fungere greit.
Tilfeldig bekjentskap
© Kristian Hennig
Reklame for plussmedlemskap