Vannet blir bare grumsete. hvorfor?

Har nettopp kjøpt meg nytt akvarium. Har kjøpt alt nytt, sand/stener, lavasten, plante osv. Jeg har hatt sanden i en bøtte å vasket den, men når jeg tar den oppi akvariumet igjen blir det skittent med en gang. Fiskene har kun svømt helt oppe ved overflaten i flere dager. I dag prøvde jeg å vaske sanden på nytt, men det er forstatt like grumsete.
Har noen tips til hva jeg kan gjør?
Solveig Nakken
Har nettopp kjøpt meg nytt akvarium. Har kjøpt alt nytt, sand/stener, lavasten, plante osv. Jeg har hatt sanden i en bøtte å vasket den, men når jeg tar den oppi akvariumet igjen blir det skittent med en gang. Fiskene har kun svømt helt oppe ved overflaten i flere dager. I dag prøvde jeg å vaske sanden på nytt, men det er forstatt like grumsete. Har noen tips til hva jeg kan gjør?


Har du et nyoppsatt akvarie med fisker i?
Dette er ikke bra for fiskene fordi du kommer til å få problem med nitrit i vannet ditt.
At vannet er uklart grumsete med en gang et nytt akvarie startes er normalt. Dette vil i løpet av noen dager endre seg slik at vannet blier klart med et godt filter.

Les dette.

Mvh
krb
Ja, det er nyoppstartet. Vi hadde et lite akvarium før, men har nå gått opp til større. Vi hadde kun en fisk i det første, men har nå kjøpt flere. Hun i butikken sa at vi bare kunne ta alle de nye fiskene oppi med en gang..
Mulig det er et dumt spørsmål, men tar du sanden oppi akvariet mens det er vann i karet eller fyller du grusen i mens karet er tomt for vann? Førstnevnte vil isåfall gjøre det ekstra grumsete.

Uansett så med nyoppsatt akvarie kan det ta normalt 1-2 dager før det tåka legger seg, et filter vil her selvsagt hjelpe men tåka skal også legge seg uten filter og. Har opplevd med f.eks skjellsand en melketåke som varer i opptil 1-2 uker selv om sanden er vasket og med filter.

I tillegg med nyoppstartet kar kommer selvsagt de andre problemene hvor filteret ikke har bakteriekultur, men jeg føler vel egentlig ikke at det er det du spør om.

Jeg har med skjellsand også vært nødt til å tømme hele karet og ta ut substratet for å vaske det på nytt pga den har vært vasket for dårlig.
Jeg tar først oppi sanden så vannet.

Ja jeg har nå tømt alt å skal prøve å vakse sanden grundig en gang til, å håpe at det hjelper.

Solveig Nakken
Ja, det er nyoppstartet. Vi hadde et lite akvarium før, men har nå gått opp til større. Vi hadde kun en fisk i det første, men har nå kjøpt flere. Hun i butikken sa at vi bare kunne ta alle de nye fiskene oppi med en gang..


Desverre for deg så er dette en erfaring mange stifter etter besøk i en zoobutikk.

Du skal ikke ta opp og vaske sanden mere nå.
Det du gjør er at du stresser de fiskene du har i karet såpass mye at de er særlig utsatt for sykdommer av alskens slag. Det du må gjøre fremover i ca 30 dager er å fore minimalt mens filterbakteriene bygger seg opp. Etter ca 14 dager kommer det en nitrit-økning som etter en uke eller to synker til et ufarlig nivå så lenge du ikke setter inn flere fisker i mens og mater for mye.

I denne perioden må du bytte 10-30% vann helst hver dag for å holde kontroll med nitrit.

Har du testsett for nitritt, nitrat, Ph og Gh? (dråpetester)
Hvis ikke kjøp deg ett for å sjekke vannverdier.

Mvh
krb.
Okei. tusen takk for god hjelp!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap