Pansermalle

Jeg skal etter vert ha pansermalle.

Det jeg lure på er hvor mange pansermaler kan jeg ha i 240L?
Kommer vel ann på..
om du skal ha andre fisk i karet også. Men siden de er stimfisk ville jeg anbefalt deg å ha en gruppe på hvertfall 8-10 stk
Selv har jeg et 250l kar nå hvor det går kun 10 C. Pantanalensis, men de er jo ganske store så tar litt mer plass Så er det også 6 eplesnegler sammen med de.
Som SivH skriver - det kommer helt an på hva slags annen fisk du skal ha der.

Skal du ha noen store, hissige ciklider, er vel tallet 0. Skal du ikke ha noen andre fisker som lever på bunnen, er tallet veldig mange.

Jeg har glatt 6-10 stk i en 54 liter (60 x 30 bunnflate), men da er de de eneste fiskene i karet, og ikke av de største artene.

Så lenge du passer på at samboerne er greie med coryer, kan du glatt ha 15 stykk i et slikt kar. Sikkert flere også, men det er fantastisk å se de få plass til å boltre seg på
Tenkte meg et par Palettciklide og noen Sverddrager.
Foreløpig.
Jeg må nok la noen andre overta det å gi råd her. I mindre akvarier rundt 100 liter går det definitivt ikke med paletter og cory i samme kar. Men jeg har aldri hatt et såpass stort kar, så om større bunnareal gjør saken enklere tør jeg ikke si for sikkert. Det kan hende at det hjelper - om du innreder smart.

Coryer er verdens snilleste fisk, det er bare et problem: De forstår ikke begrepet "revir". Coryer svinser rundt over hele bunnen, og det passer dårlig med revirhevdende fisk, som mange ciklider er.

Paletter leker og legger egg bare de har vann og mat. Og når de har egg eller yngel å passe på, er de enda mer hissige enn vanlig. Paletter har faktisk ingen problemer med å holde andre ciklider, mye større enn de selv, i sjakk mens de passer små, og da er en flokk lykkelige cory en lett match. Spesielt siden coryene ikke forstår hvorfor de blir jaget, og 1 minutt senere er de tilbake i løvens hule igjen. Veldig stressende for fisken, noe som vil gi seg utslag i sykdomsutbrudd eller død etter hvert.

Det som kan hjelpe på i ditt tilfelle, er at karet er såpass stort (så lenge det ikke er høyt og smalt, her teller bunnarealet!). Om du innreder slik at palettene får et eget område, avgrenset med stein og/eller røtter, og du samtidig sørger for at coryene får en rot å trekke innunder på den andre siden... kanskje det går?

Her må nok noen med mer erfaring enn meg trå til. Jeg hadde nok vært skeptisk, og hadde ville hatt en backup plan om det ikke går
Jeg for min del ville ikke blandet corydoras og ciklider, selv om ciklidene er små. Humør/tempramang er så forskjellige på disse fiskene og tror de skal ha forskjellige vannverdier om en skal følge boka også. Jeg har selv to karr med corydoras, to artskarr. Jeg har ca 25 albino coryer i en 85L og ca 25-30 aeneus i en 106L. Det er leiksgrupper samt noen yngel. Eggene tar jeg ut og har i klekkekarr. Lykke til. Corydoras er en av de fiskene som fasinerer meg mest. Ikke rart en blir "forelsket" i disse fiskene
Tilfeldig bekjentskap
© Eivind Németh
Reklame for plussmedlemskap