Tanganyika

Hei.
Vi skal starte opp et Tanganyika kar, og trenger litt hjelp fra dere som har mer greie på dette enn oss.
Karet har vert brukt til selskapskar, men er nå tømt og fikset klar til Tanganyika, alle verdier er på plass, (ph,gh etc)
kalkstein er på plass, skal lage til et lite tårn med småstein, så er karet klart for fisk.
Så er vi usikkre på hvilken fisk vi skal ha oppi, og det er her vi trenger hjelp.
Vi ønsker ihvertfall å ha sneglhus lekere, men vet ikke helt hvilken sort, eller hvilken andre Tanganyika som kan gå i lag med de.
og hvor mange sneglhus trenger vi å ha oppi karet?
Håper noen kan komme med noen forslag til oss.

Mvh Hilde.
Der er det vel bare å velge og vrake blant alle de fantastiske sortene som finnes.
Ikke alle er like lett å få ta i da....
Selv har jeg ett kar med neo. multi og regani
Se mitt tanganyika akvariet her.

Har mye forskjellige arter som er absolutt mulig å skaffe.
Her har du en liste over fiskene som finnes i Tanganyika sjøen. Her er det bare å lete seg frem. Det er lettere for oss å hjelp dersom du først velger deg ut en fisk du vil ha. Skriv gjerne også hvor mange liter karet er på, så er det lettere å gi tips og hvilke fisker, antall etc
karet er på 450l

vi ønsker ihvertfall Neolamprologus brichardi.

hadde også lyst på Neolamprologus leleupi, men ble anbefalt å ikke ta den pga at den var veldig hissig

mvh Hilde
prinsessene er jo utrolig flotte! og ikke minst interessante i oppførsel! Har hørt et sted at disse fiskene burde være i artskar, husker ikke hvorfor men men sitronciklide kan jeg dessverre ikke si noe om ^^
Prinsessene har en lei tendens til å kuppe hele karet når de blir storfamilie og begynner å formere seg. Alle andre fisk i karet trenges inn i et hjørne, og så regjerer prinsessene i resten av karet... Derfor er det anbefalt å ha dem i arts-kar, slik at man slipper det. Med kun sin egen familie rundt seg, er de fornøyde.

Så, enten må du droppe prinsessene, eller så må du droppe øvrige Tanganyika'er og kun ha prinsesse-kar. Og slapp av; starter du med to (et par), så vil de raskt fylle 450 literen din med små-prinsesser. De har en fantastisk yngelpleie, og eldre kull hjelper til med å passe yngre kull som kommer til Som sagt; storfamilie

Når det gjelder sneglehuslekere, så har jeg lest at man aldri kan få nok sneglehus til dem Så vær raus, kjøp et stort antall og strø ut på bunnen.
De liker å styre med sneglehusene sine, velge og vrake. Antall sneglehus-spørsmålet ditt er vel vanskelig for andre å svare på enda, ettersom du ikke har sagt noe om hvor mange sneglehusleker-fisk du har tenkt å skaffe Hvert par må ha sin egen samling sneglehus å velge mellom.

Det er ofte litt spesielt med fisk fra Tanganyika-sjøen, mange av fiskene er høyt spesialiserte i sitt levevis. Dette må du ta hensyn til når du skal befiske akvariet ditt. Jeg tror du først som sist bør tenke litt "spesialisering" og anskaffe deg en bestemt gruppe fisk, kan hende bare en eller to arter. Ikke stue sammen alle slags arter i en stor fiskesuppe. Sjekk alltid nøye kostholdet til de enkelte artene. Du kan ikke ha herbivore og omnivore sammen. Herbivore fisk tåler ikke å dele meny med carnivore fisk i lengden, de blir som oftest syke og dør etterhvert av fôret.

Siden du sier dere ihvertfall skal ha Prinsessen av Burundi, så antar jeg dere har falt veldig for den arten. Da synes jeg at dere bør satse på den, og kun den arten, slik at andre fisk slipper å terroriseres av storfamilien
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap