Black_flys akvarier i Trondheim (side 2)

Tim
Tror SAE er rolige fisk. Men det kan nok andre svare bedre på. Har sett voksne individer, og de virke betydelig mer trege og avslappet ut enn mine, som er relativt små. -Tim


Den jeg har er ca 5-6cm. Tenker på noen som er 3-4cm.
På dag/ettermiddag og tidlig kveld ser vi mye til den, men på seinkvelden er den nesten alltid borte.

Morsomt når den prøver ut alle gjemmestedene. Inn mellom de trangeste steinene. Er det ikke plass så rygger den ut igjen. En skikkelig morsom fisk som liker å sjekke ut hele akvariet.
Da oppfører dine seg annerledes enn mine. De farter rundt å leter etter mat hele tiden. Har ikke lagt merke til at de prøver å gjemme seg. Nå har jeg nok litt lite med gjemmesteder foreløpig. Holder på å tenke ut noe. Mine bare legger seg på bunnen eller på en rot når de vil hvile/sove.



Mine varierer i størrelse i det området du nevner. Burde gå helt fint.



-Tim
Flying Fox eller SAE; det er ikke så enkelt å se utfra bilder når de er små
alltid nei.- Og jeg er ikke sikker på hva du har. Men kanskje dette innlegget kan hjelpe deg.
Tenker spesielt på innlegg 3 og 6 her.

Når det gjelder dette med "sosialt samspill" på SAE av ulik alder/størrelse.
Jeg vil tro de vil holde sammen om ikke forskjellen er alt for stor. Men blir aldersforskjellen veldig stor må nok de yngste vokse seg litt større før de får stor glede av hverandre.
Dette er min erfaring. Jeg har noen SAE som er rundt fem år gamle. Og noen som er under ett år gamle. De holder ikke ilag. Jeg vil anta de nærmer seg hverandre når de yngste vokser til.

De yngste er betraktelig mer aktive enn de eldre er, noe jeg finner naturlig. Slik er det med oss mennesker også.
Din er jo da ung forstår jeg. Den ville nok vært mer fremme/mer aktiv om den hadde noen venner av samme art/nogenlunde lik i størrelse. Gruppetilhørighet gir for mange arter mer trygghet og trivsel.

Om akvariet ditt kun har gått i to uker ville jeg absolutt vente minst to uker til før jeg satte inn mer fisk.
Og foreks SAE har behov for mer enn 63 liter. Du bør kanskje begynne planlegge utvidelse allerede; dvs større kar.

mvh

Seilfinnemolly yngel
Stod istad trøtt opp og kikket i karet før jeg skulle slå på lyset. Hva er det jeg ser. Masse små yngel som klamrer seg til toppen av akvariet. Gode råd dyre. Rote frem ynglekassen og håv. Gni trøttheten ut av øynene og starte innhøstingen. De voksne mollyene ligger på bunnen og følger nøye med. Får fanget 6stk. Ser etter flere, men ser 3 døde på bunnen. Slapper litt av da jeg oppdager en til. Som jeg bare får på kanten av håven. På vei til yngle kassen klarer den og hoppe ut og lander mellom tærne på meg. Forsiktig opp i ynglekaret. Ser ut som det gikk bra. Ser da Seilfinnemolly hannene spiser en av de døde på bunnen.

En hard start på morgenen. Så skifter jeg vann i akvariet og fyller på nytt. Etter dette oppdager jeg enda et yngel som jeg klarer å fange. Så 8 yngel klarte jeg å fange samt at det lå ca 4 på bunnen døde. Nå skal jeg på butikken og kjøpe for.
Det var da en artig start på dagen

Håper det går bra med de du fanget.



-Tim
Seilfinnemolly yngel
Tim
Det var da en artig start på dagen :) Håper det går bra med de du fanget. -Tim


En til som falt bort så nå er det 7stk som spreller rundt i ynglekaret. Var bare å gni tørrforet til småbiter sa de på dyrebutikken.

Kjøpte med to kirsebærreker og en otto for å få fjernet litt avfall og alger.

Noen som har noen tips i forhold til mat og yngel når vi skal bort til helga? Dele opp en Tetra weekend (brun bit)?

Ga de andre fiskene en bit med røde mygglarver og skal si at FF/SAE'n ble vil. Alle fråtset i seg utenom corryene som ikke virket så gira. Har sett de spist restene de siste minuttene.

Noen bilder av de som ikke overlevde. Ser ut som to av de ikke var ferdig utviklet, samt at den ene bare var skin og bein. Ca 1cm lange.
Neocaridina heteropoda ´red´ kirsebærreke
Ser på den ene reka jeg kjøpte at den bærer på masse rogn under buken. Får håp de lever opp da. Ser det på siste bildet.

Nå sitter den forran innsuget til pumpa. Svømte over hele akvariet uten at det var noen andre fisker som brydde seg.
Lillian Ulriksen
Om akvariet ditt kun har gått i to uker ville jeg absolutt vente minst to uker til før jeg satte inn mer fisk. Og foreks SAE har behov for mer enn 63 liter. Du bør kanskje begynne planlegge utvidelse allerede; dvs større kar. :-) mvh


Hei og takk for svar. Vi er nok en av de som har blitt "lurt" av butikken til å kjøpe fisk samtidig som akvariet og ved å bruke hurtigstarter.
Skal vente iallefall to uker før det kommer flere fisker nå. Måtte bare ha en otto til å rense opp litt (blir alene i to uker, men skal få seg en stor flokk etter dette).

Har fått bassilen og er på utkikk etter et større kar, men må gå gjennom hos fruen også. FF/SAE'n er så tøff at det bli litt kjipt å kvitte seg med den, men vi får se hva litersyken gjør.. hehe

Julie fant istad nok et yngel som har gjemt seg siden i mårrest. Så nå er det 8stk som spreller rundt i ynglekaret.
Den der filterstarten kan de stikke opp en hviss plass.

Jeg brukte to doser, men det har likevel akkurat stabilisert seg. ca 6 uker nå.



-Tim
Tim
Den der filterstarten kan de stikke opp en hviss plass. Jeg brukte to doser, men det har likevel akkurat stabilisert seg. ca 6 uker nå. -Tim


Får håpe det går bra med meg også.

Mest spennt på om ynglet klarer seg i helga da vi reiser til Molde jazzen.
Den andre hun fisken ser også oversprengt ut så det kommer sikkert avkom der også snart. Samt at kirsebærreka bærer på masse egg.
Den tok noen kjappe unnamanøvre da den ene Seilfinnemollyhannen prøvde å spise den. Hehe.
Oppdatering
På søndag fant jeg den ene sprenggravide Seilfinnemolly hunnen flytende i overflaten. Hadde tydeligvis ikke klart å føde. Er dette vanlig?

Begge kirsebærekene har også død. Dør de etter egglegging/fødsel? ser ikke noe til yngelet.

Så var det den mystefistiske Flying Fox som nå har begynnt å terrorisere en del av de andre fiskene og jager de rundt. Så over helga blir det å finne ut hva jeg skal gjøre med den.

Gladnyheten er at alle 8 ynglene er aktive og i god form.
Blir også nye venner på otto'en coryne over helga.
Spørsmål fra meg til mona med flotte svar. takk
mona o
Plussmedlem


Fra: Langhus - Ski kommune
[Profil] sitat av Black_Flys:
Var på butikken i dag for å kjøpe noen flere flekkete pansermaller til de 3 vi har fra før.
De var tomme, men sa at det bare var å kjøpe 3 av en annen corydoras art. Feks panda.

Så da kommer spørsmålene.
1:Ville du gjort dette? Går det bra med to arter på feks 3 av hver eller bør jeg kjøpe inn 2-3 flekkete pansermaller?

Nei, jeg ville ikke gjort det Det er ikke "ett fett" hvilken Corydoras man setter sammen. Aller helst vil Coryene ha sin egen art rundt seg, da blir de aller gladest.
Når det er sagt, så er det ikke slik at de krangler eller noe hvis de er sammen med en annen art. Det går fint det også, men de trives aller best om de har mange av sin egen art rundt seg. Det blir ikke det samme med en annen art.
Og som jeg nevner i svaret til Viktor rett ovenfor dette innlegget: det er ikke bra å sette få eksemplarer av en art sammen med få eksemplarer av en annen. Risikoen for kryssninger øker.

Hadde jeg vært deg ville jeg ventet til de fikk inn riktig art

sitat av Black_Flys:

2: Ved kjøp var alle i samme størrelse. Nå er den ene nesten dobbelt så stor som de andre, men det ser ut til at alle får like mye mat.

Det er sannsynligvis en hunn Hunnene blir noe større enn hannene.
Men "dobbelt så stor" var litt mye. Det er nok bare en som er litt kraftig av seg og ekstra glad i mat. Sånn er det iblant, noen vokser litt fortere enn andre.

sitat av Black_Flys:

3: De går ganske ofte opp til overflaten og tar med seg en "dråpe" oksygen.

Det er litt bekymringsfullt om de gjør det ganske ofte, som du sier.
Det er ikke unormalt og kan hende en gang i blant, at Corydoras suser opp til overflaten og snapper luft. Så det er normalt at de en sjelden gang gjør det, f.eks. etter et vannbytte.
Men om de gjør det hver dag, flere ganger om dagen, så er det noe som ikke stemmer. To ting bør sjekkes da: oksygeninnholdet i vannet, og at det ikke er nitritt.
Hvis jeg var deg, ville jeg regulert utblåset på filteret litt slik at det bølger litt mer i overflatevannet sånn at vannet opptar mer oksygen.

Det kan tyde på dårlig vannkvalitet om Corydoras flyr opp og snapper luft til stadighet. Du bør sjekke vannkvaliteten, spesielt nitritt. Bytt gjerne vann i dag og i morgen også. Noen ganger er det alt som skal til.


sitat av Black_Flys:

4: Bare mating rett før jeg slår av lyset?

Jeg mater når som helst på døgnet, jeg Men hvis du har mange andre fisk i karet som tar fôrtablettene fra Corydorasene, kan fôring i mørket hjelpe, ja. Coryene er nattaktive, og spiser fint i mørket.

sitat av Black_Flys:

5: Hvor stort sandlag bruker du i dine akvarier?

Det er vanskelig å si Varierer fra kar til kar, men 4 cm ca...?
Ikke så tjukt med andre ord, bare nok til at plantene får feste.


sitat av Black_Flys:

6: Trenger de noen form for steinhylle, hule, plass under rot?

Ja, en trerot som danner et åpent hulrom under er Coryenes yndlingsplass. De liker å ligge i skyggen, slik at de ikke blir sett ovenfra. Instinktivt søker de dekning under ting som beskytter ovenfra. Ikke tette huler, men bare sånn at de ligger i skygge.

sitat av Black_Flys:

7: Ser du har en del løv i noen av akvariene dine. Er dette bra for alle fisker? Er det tørket løv fra trær i Norge? Norsk eik? Eikenøtter samme nytten?


Jeg plukker eikeløv når det er brunt og tørt sent på høsten, og skyller og tørker det hjemme
Eikeløv har naturlig høyt innhold av garvesyre, og avgir gunstige stoffer i vannet. Det er mer holdbart enn andre løvtyper.
Det kan ikke brukes når det er grønt for da inneholder det klorofyll, det må være brunt og tørt.
Otocinclus affinis - otto
Da ble det 3 venner til den enslige ottoen vi hadde. De er litt mindre, men håper det skal gå bra.
Ikke mye til stim/gruppefisk enda. Fjerner alger over hele akvariet, men av og til er iallefall de tre nye samlet.
En morsom fisk å følge med på, og spiser hele tiden. Runde mager på alle hehe.

Ser ut som om den ene prøver å kurtisere en av de andre. Svømmer etter og "koser" med den hele tiden. Er dette vanlig?
20 stk neocaridina sp.
I dag mottok vi i posten en Imsdalflaske pakket inn med aluminiumsfolie, bobleplast og gråpapir. Inne i flasken ca 1/3 full med en bit av filter. Alle rekene var i live og svømmte flott rundt i flasken.
Etter en stund fikk de komme i sitt midlertidige akvarium til jeg har skaffet flere planter til det ene hjørnet av akvariet.

Så 20 stk Neocaridina sp. er nå i hus og de er utrolig morsomme å se på.

Bilder kommer
Snegle i filteret
Da jeg rengjorde filteret i dag fant jeg mellom de to nederste svampene et lite gult sneglehus. Ikke noe liv i det lenger, men spennende. Har ikke sett noen andre reker enda. Ca 1 cm langt. Har det kommet med plantene kanskje? Skal få tatt bilde i helga. Kanskje noen som kjenner igjen typen.

Og jammen bra at jeg spurte Mona om hvorfor coryene svømte til overflaten hele tiden. Etter filter rengjøringen har de holdt seg for det meste ved bunnen.

I morgen skal jeg prøve å kjøpe inn noen venner til de. Hadde tenkt å prøve en annen butikk for å få forskjellige stammer, men utsolgt på de jeg har besøkt i Bergens området.

Kanskje prøve zoo'n på Sartor.

Må også skaffe en seilfinnemolly hunne og en hanne til. Den ene hannen blir jaget akvariet rundt.

Nei jobb om 7 timer.
Snegle i akvariet. noen som kjenner den igjen?
Fant i går en snegle i filteret. Denne hadde omkommet, men i dag fant jeg nok en snegle i filteret som ikke var der i går.
Noen som kjenner den igjen?
Hvilken type?
Snegle egg?
La snegla jeg fant oppi sammen med yngellet.
Etter noen timer så ser jeg dette på den ene siden. Er det snegle egg?
Snegla er en vanlig damsnegle. De formerer seg som fy, så om du ikke har tenkt å beholde den, ville jeg gitt den vekk.
Maretard
Snegla er en vanlig damsnegle. De formerer seg som fy, så om du ikke har tenkt å beholde den, ville jeg gitt den vekk.


litt usikker da vi skal 14 dager opp til Molde, Trondheim, Steinkjer og Trondheim på ferie. Kan jo være kjekt å ha noen vaktmestre eller?
Seilfinnemolly yngel
Kjøpte i går en 3 cm stor Seilfinnemolly hunne for å roe ned den agresive adferden til den ene hannen som jeger den andre akvariet rundt.
Så den hadde stor mage, og i mårrest var den slank som bare det. Så ett yngel klamre seg til utsiden av ynglekaret der det går 7 yngel fra den andre hunnen. Fikk reddet den og lagt den oppi sammen med resten av yngelet. Så etter flere, men fant ikke flere. Skulle se om jeg fant flere snegler inne i pumpe huset. Ser da at det er noe som beveger seg. Jammen er det ikke et yngel som ligger oppe på filtermattene. Hoven var for stor og da var gode råd dyre. Henter ei kaffe skje for å prøve å få fatt i den, men da svømmer den nedover på siden. Tenker at da kan jeg ta opp filteret og sette hoven forran utsuget. Og jammen kom det en rakket ut og rett i hoven. Jippi reddet to. Ser da på filteret at det er mye som spreller der og ser 4 andre yngel klamre seg fast. fikk reddet en til, men resten sank rett til bunns i ynglekaret. Så to yngel til bak lavasteinen og blant plantene. Disse blir for vanskelig å fange. Har vært på jakt nå i 2 timer og stadig dukker det opp små rumpetroll på ca 0,5cm. Usikker, men tror vi har fanget 8 som stadig lever og 7 som ikke klarte seg. Samt noen som fortsatt gjemmer seg. Utrolig små og smidige disse.

Nå er det frokost før jakten fortsetter.
Tilfeldig bekjentskap
© HaakonH
Reklame for plussmedlemskap