Black_flys akvarier i Trondheim (side 42)

Reiser om noen timer til Italia.

Ciao fisk og akvariefolk.

Espen
masse god tur! kos deg og nyt livet! - og ta meg med!!
Buon viaggio! Veldig viktig: et glass rødvin takk = un bicchieri di vino rosso per fervore :o)
God tur! Litt bilder fra det fantastiske landet når du kommer tilbake vel?
Tilbake fra italia
Tilbake fra Italia har høsten kommet og akvariegleden tilbake.

Har startet med å vaske klær og lurer nå på å starte med å flytte på litt fisk.

Bytte om på orange laser og adolfoi. Samt flytte øksefiskene til 170 literen.
Får i samme slengen sjekket ut L-107'ene. Kanskje bytte de mot L-333'ene. I 180 literen er det masse huler å ta av. Fikk høre fra Lars at L-107 gjerne kunne ha ett underskudd på huler. Mindre huler i 170 literen, men da må L-333 flytte andre veien...

Foreløpige planen
Før:
170liter: C-orange laser, C-hastatus L-333, hasemani
180liter: C-adolfoi, C-paleatus(2stk) og C-sterbai, L-107, L-134, Rineloricaria sp. ´Argentina´, øksefisk

Etter:
170liter: C-adolfoi, C-hastatus L-333, hasemani, øksefisk
180 liter: C-orange laser, C-paleatus(2stk) og C-sterbai, L-107, L-134, Rineloricaria sp. ´Argentina´

Noen som har andre forslag?
Da nærmer den stor flyttingen seg ferdig. Holder på med tilvenning i 3 bøtter.

[External Image]
L-107 flytter til 170 literen
[External Image]
L-333 og Orange laser flytter til 180 literen
[External Image]
Corydoras Adolfoi og Øksefisk flytter til 170 literen.
Coryene er i 200 etter flyttingen.
De orange laserne er plutselig ikke redde for noe. Adolfoiene det samme.

Holdt på ca 6-7 timer i går. Med flyttingen og lang tilvenning.

Disse byttet akvarium
170 literen: L-333(7), Orange laser(10) til 180 literen
180 literen: L-107(6), corydoras adolfoi(7), corydoras paleatus(2), øksefisk(12) til 170 literen.

Kjøpt dame til kampfisk hannen og i dag har han lagt ett massivt rede i toppen.
Kjøpte en flott dame på sentrum zoo.

Fikk noen røde fantomtetra som flyttet inn i 180 literen i dag samt pistia.

Også sett meg ut fisk for shopping neste lørdag.
Gleder meg å se hva Midtun zoo får inn.
Bra de orange ikke er redde lenger da
Hvor havnet Stebaiene ?
Sølvi Gullaksen
Bra de orange ikke er redde lenger da :) Hvor havnet Stebaiene ?


De er nå sammen.

Så ett lite ancistrus yngel istad.
hannen har ligget inne i hula en del det siste halvåret og viftet, men ikke sett noe før nå.

Corydoras adolfoinene holder på med lek og egglegging, men litt langt nede for å hente eggene. Så får putte i litt ekstra løv mm så de får litt flere gjemmeplasser til eventuelle overlevende egg(yngel)
Så gøy ,håper det overlever noen. Skjønner godt at det kan bli vanskelig å plukke noen ja når karet er så dypt,det er aberet med dype kar men en kan jo ikke få alt heller
170 literen: Adolfoiene leker for harde livet. Fått ut 4 egg, men legger jo ett og ett egg og suser rundt karet i alt for mange minutter før de blir plassert på umulige plasser. Vurderer å ta ut en av damene og ett par hanner i ett lite akvarium for noen timer med lek i morgen.


180 literen: Sterbaiene leker og de legger flere egg om gangen, men ser jo ikke hvor hunnene legger de, Ser T-posisjonen hele tiden og egg i bukpungen... funet 1 egg tror jeg.


Også fått besøk av Atle, mannen til Rita. Kom med noen flere C-134 og L-134 for å øke stammene jeg har fra før. Samt noen flotte sverdragere Xiphophorus hellerii (sverddrager med lokasjon Rio Seco II, Oaxaca, Mexico)

Om sverddragere og lokasjon: Xiphophorus Genetic Stock Center

Egg fra Sterbaiene er hos meg nesten umulig å få plukket også,de gjemmer de så utrolig godt og jeg mistenker de for å være råe eggespisere og

Nydelige sverddragere du har fått deg


takk takk. Håper å få til litt oppdrett på de.

Rørlegger på besøk nå. Så tusenlappene flyr... Skifter regulatorer på radiatorene.

Skal sette inn en ekstra pumpe i 180 literen tenker jeg.
Samt finne ut hva som skal ut av akvariene.
Lurer på å selge unna noen ciklider.
180 literen: Satt inn ny pumpe i dag for å få litt mer sirkulasjon.
Går nå ett bøttefilter, sirkulasjonspumpe, innvendigfilter og luftestein.
Sterbaiene leker fortsatt. De orange laserne leker opp og ned i strømmen, men ikke noe mer lekstendenser enn det. De er blitt 200% mindre sky etter akvariebyttet.

170 literen: Adolfoiene leker fortsatt. Ser ut som 2 av3 egg jeg tok ut er befruktet. Ja du leste rett 2 av 3. hehe. umulig å hente ut i ett akvarie som er 70cm i høyde...
Alt er bedre enn ingenting
Men litt kjedelig å ikke få tak i flere når de først er igang.
Endlers
Må fortsette å ta bilder av endlersene. Er jo klin umulig med mitt kamera.
Også vaske glasset før jeg tar bilder hehe.
Viser på de to første de flotte fargene denne typen har.
Samt de lange flotte slørene på halefinnen.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Black_Flys
Også vaske glasset før jeg tar bilder hehe.


Ja for altså...

Men levendefødere er ingen spøk med speilrefleks og stativ heller det, spesielt ikke når man er sta og nekter å bruke blits. Et tips jeg fikk da jeg slet med lommekamera var å spandere på meg et raskt minnekort. Hadde aldri i livet kommet på at det var hastighetsforskjell på sånne, men det vet jeg jo nå at det er...
Vinkle kamera så blitzen ikke slår så mye tilbake i glassplaten.
Om du har et kompakt kamera se etter om den har en funksjon som heter digital macro. Prøv deg frem.

På bilde ser du at objekter som står stille blir ok, men ting som beveger seg er vanskeligere å få med. Noen ganger så må man følge fisken og knipse da man tror den står litt stille. Kompakt kamera sliter som regel når det blir dårlig med lys og er ikke så raske som et speilrefleks kamera.
Bilde 2 er tatt med speilreflekskamera av tog i ganske høy hastighet. Man sikter og følger målet og knipser et bilder eller 5 noen blir bra og andre sletter man med en gang.
Bilde 3 Fulger som flyr rundt er ganske vanskelig å treffe. Da setter jeg fokuserings punkt midt i og da sikter jeg med den og prøver å følge. 1. for å holde fokusering på det jeg vil ta bilde av. 2 knips gjerne før og etter det man tror er bilde man ønsker. Da kan man slette alle før og etter som ikke blir bra. f.eks.

Prøv og øv så klarer man det til slutt.
få rlåne samboer sitt speilrefleks kamera og skyte i vei. hehe.
Endlers står aldri i ro så må ha noe bedre ja. Så å bruke macro på kompaktkameraet er nesten nytteløst.
Takk for tips Jarle.

Er ganske redusert i dag etter jobbfest i går. Så hjalp med noen øl til Tottenham seieren. resten av kvelden blir sofa... hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Ebeltoft
Reklame for plussmedlemskap