Black_flys akvarier i Trondheim (side 7)

Synes du er flink så klarer å være så standhaftig med ikke å kjøpe fisk som du har lyst på. Men regner med at når 180 literen er oppe og går ,så er det rake veien til en dyrebutikk for å kjøpe sommerfuglciklider
Oppdatering
63liter: alt ser greit ut. Coryene roter opp noen planter til stadighet. 2 seilfinnemolly yngelet trodde jeg var forsvunnet, men kom frem i går kveld. Og i dag er de borte igjen. Ser også bare to av mine ottoer.

45liter: den eldste hunnen av seilfinnemolly ligger på bunnen og blir spist av eplesneglene. Får ta vannbytte og fjerne den i samme slengen. De andre fiskene spiser med god appetitt.

13liter: rekekaret er det masse pest snegler og rekeyngel.

13liter: coryyngelkar. Flyttet over noen nyklekte yngel dag. Ikke så mye liv i de.... Får se på de litt seinere. Skiftet vann daglig.

Luftpumpen som friver to luftesteiner. Bråker noe jævli...

Aaaahhhhhhhhhh
Rengjorde luftpumpen som ble full av vann her om dagen. Tørket ut vannet og den funker.

Pumpen som ble satt opp istedenfor har bråket som satan med støvsugeren.

Men igjen er det harmoni i stua og luftbobler i 63literen og cory ynglekaret er den eneste susen.


Den ene planten i karet begynner jeg å mistenke for å være en slik stueplante som Tropehagen har satt i vann. Flere og flere av "palmene" som detter av. Har kvittering. Så da blir det å klage til de.

Ser fortsatt ikke yngelet. Starte redningsaksjon og høre om redningstjenesten kan sende et varmesøkende kamera og hjelpe i søket.
Haha, flirer meg krøllat! ..'satan med støvsugeren'! Må være litt av en luftpumpe du hadde! Men godt at du da fikk ordnet den andre, for sånt bråk er irriterende i lengden.
Planting
I dag plantet jeg en del nye planter i 63literen som snart ser ut som en jungel. Men må gjøre dette da bordet til 180 literen lar vente på seg.
Fiskene ser ut til å like det da.

Så gøy å se på Paleatus coryyngelet som piler mellom algekulene. De er så tøffe. De 4 første er 2-3 ganger så store som de som ble født noen dager senere. Ser skjelletet på de. Hehe.

Rekene i 13 literen formerer seg som bare det. Masse gjennomsiktige rekeyngel.

Fikk også 5 skiferhuler i posten i dag. Har lagt de i bløtt for å se om de farger av.
Håper du får bordet i morgen da og kan sette igang
Sølvi Gullaksen
Håper du får bordet i morgen da og kan sette igang :)


hulk. Leverandøren hadde det ikke inne. Så får finne ut hva jeg gjør. KJipt, men man kan ikke få alt man vil her i verden, hehe.

Hadde gledet meg som bare det.
Uffda ,trasig når sånt skjer .Håper du klarer å finne et annet ganske fort da.
Lek lek lek til paleatusene
Paleatusene har nå lekt i karet siden kl 15 og det ser ikke ut til noen enda dette. Har prøvd å mate litt så den nest største fruen skal få fred. Har sikkert lagt 50egg som jeg har reddet ut. Alle spiste litt før det var på'n igjen. Nesten gruppevoldekt hele tiden her nå. Opptil 6 andre som prøver seg. Har snart ikke plass igjen i takeaway plastbegeret jeg har brukt de forrige gangene. Virril gjeng er det iallefall og regnvann samt røde myggiser ser ut til å være en vinnende oppskrift. hehe.
blir de aldri tomme? Jeg er jo snart tom for krefter. Snart opp med skål nr 2. Er jo ikke mere plass igjen.
Hehe ,høres ut som mine sp.black når de er igang
Helt utrolig hvordan de kan holde på .du får prøve å gi de noe riktig godt å spise så de får en pause og kanskje stopper for i dag
hehe. Har prøvd, men da starta den største hua også å legge egg. Hun er litt smartere legger de inne blandt blader og klistrer faktisk sammen noen blader slik at eggene blir skjult. Den nest største har holdt på ialefall siden kl 15....... snart 6timer jeg har sett på nå.
Kommer til å bli helt utslitt stakkars

Når mine holder på på den måten så blir jeg skikkelig bekymret for de . Men det er vel naturens gang ,ikke så mye vi kan gjøre med det . Men du får jo litt av en jobb med å fore disse opp
Ja og det er ikke bare parringen. De flyger jo hele karet rundt. Og å finne riktig plass tar også laaang tid. Skal gi de masse godt for når jeg slår av lyset. Sikkert langt over 100 egg nå. Og den største har jo bare holdt på en liten stund i forhold til den som har holdt på siden 15.....
Mannfolka må jo også bli slitne. Heldigvis er den som har mørkest og flottest farge som har parret seg mest.

Hvor mange egg er vanlig?
en siste runde å ta ut egg nå. er lei. hehe. Har selv holdt på siden kl 15 å rulle ut og rulle de tilbake i klekkekaret.

I ynglekaret til Paleatusene er det også fult liv med mange yngel. Gøy. Spennt på når eggene som jeg har tatt ut i dag klekker. Hva skal jeg gjøre da. Mate med spade?
Legger meg nå, men de holder fortsatt på i karet. Makan til utholdenhet. Fult i klekke skåla så noen har flyttet inn til rekene og noen til cory yngellet. Så får vi se hvordan det går. hehe.

Får prøve å telle i mårra.
Opptelling av corydoras paleatus egg
Nå er opptellingen ferdig og alle fisk får forholde seg rolig. Det ble en klar seier og visse egg har mistet sine mandater i dette egg valget.

63literen: ca 24 egg
klekkeboksen: 211 egg
13 liter rekekar: 4 egg
13 liter ynglekar: 1 egg

Var frafall på 1 egg som noen sinte snegledommere kom og beslagla i rekekaret.
I 63 literen later det til å være storstilt valgfusk da det til stadighet dukker opp nye egg. Tror det er Flying Carl Ivar Fox som prøver å få innpass på fisketinget.

Kileflekkrasboraene prøver å holde kontroll sammen med venusfiskene som spretter opp sine opprørskjold.

Håper på en rolig kveld da presidenten nå skal ut på party.
Vannbytter og handling
Frister lite å ta de nå, men det må vel til.
Har 10liter med regnvann som 63literen skal få nyte.

Blir å bestille en del ting på
akvarieverden :
isoporplate (1x l60x120cm) 22,00
eSHa Exit. 20ml 56,25
eSHa Minaroll 20 ml 77,00
Tetra PlecoMin 500 stk. 98,00
Tetra Tabimin 500 stk. 98,00
Tropica AquaCare PLANTESUBSTRAT 2.5 liter. 125,00
Sum : 476,25,
aquamanias :
JBL NovoTab 400 tabletter 1 105,00
og webzoo :
Hobby Torvplater 3 stk 2 94.80
Hobby Torvfiber 60 Gram 27.40
Tetra Wafermix 100 ml 1 56.00
Sum 178.20

noen som har tips om andre ting jeg trenger? hehe
Ukjente egg
Noen ukjente egg som er lagt helt bak i karet ved siden av termometeret. Ser litt ut som snegleegg, men legges de helt nede ved bunnen da?

Flere av eggene i 63 literen som er spist opp, men mange igjen som begynner å bli virkelig brune, De fleste i klekkeskålen har også fått farge
Corydoras paleatus lek
Står opp, og hva er det de driver med i 63literen. Jo da, der er de på'n igjen etter helga. De fikk ikke nok på fredag så nå er karet nok en gang dekket av egg. Og lidenskapen er til å ta og føle på. frem og tilbake opp og ned i karet. Spennt på hvor mange egg det blir denne gangen. De fleste skal få være i karet. Har ikke tid og plass til å ta de ut i dag.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap