Spiser ancistrus "egen" yngel?

Har en lekstrio med ancistrus albino i et karr på ca 100L. Det er kun disse to hannene og hua i karret. I går klekket eggene fra deres siste kull og i dag ser jeg svært få av yngelen igjen i hula og noen få rundt i karret. Har i dagene før eggene kom sett at de har vært litt stresset disse to hannene og at det har vært antydning til kamp mellom dem. Så til mine spørsmål

Er det normalt at hannene oppfører seg slik? Har ikke sett dette tidligere.
Og ettersom en del av yngelen ikke ses så lurer jeg på om ancistrus kan og vil spise yngel, i slike situasjoner som dette. Kan det være at den hannen som ikke har yngelen er sjalu eller på annen måte skal hevne seg? Det er kun den ene hannen slik jeg har sett det som har befruktet eggene frem til nå. Kanskje jeg skulle flytte den albino hannen som ikke befrukter eggene til et annet karr?

Glad for svar

Bildene er fra karret de går i nå og siste fra det de gikk i tidligere
Plussmedlem
Det kan nok godt skje at ancistrusen har spist sine egne barn, eller at den andre hannen har forsynt seg av kullet. Normalt går det ca 14 dager fra hunnen legger eggene og til de slippes fritt omkring av sin far.

Ville nok fjernet den overflødige hannen neste gang.
Viktor
Det kan nok godt skje at ancistrusen har spist sine egne barn, eller at den andre hannen har forsynt seg av kullet. Normalt går det ca 14 dager fra hunnen legger eggene og til de slippes fritt omkring av sin far. Ville nok fjernet den overflødige hannen neste gang.

Dette er en gruppe som har fungert meget bra og som har gitt mange mange kull og som det ikke har vært noe problemer med. Skjønner ingenting.....
Plussmedlem
Som folk, forandrer også fisk seg.
Hvis det er noenlunde gamle ancistrus du har, så er det ikke uvanlig at de blir late og sære med alderen.
En annen mulig årsak er at en del fiskearter fjerner syke og døde egg/yngel. Om dette gjelder for ancistrus vet jeg ikke, men det kan være en mulig årsak.

Hvis du har hatt suksess med denne oppskriften før, kan du prøve igjen og se om det samme skjer en gang til. Hvis det gjør det, må du nok foreta noen grep. Hvis ikke, kan det bare ha vært en engangsforeteelse.
Viktor
Som folk, forandrer også fisk seg. Hvis det er noenlunde gamle ancistrus du har, så er det ikke uvanlig at de blir late og sære med alderen. En annen mulig årsak er at en del fiskearter fjerner syke og døde egg/yngel. Om dette gjelder for ancistrus vet jeg ikke, men det kan være en mulig årsak. Hvis du har hatt suksess med denne oppskriften før, kan du prøve igjen og se om det samme skjer en gang til. Hvis det gjør det, må du nok foreta noen grep. Hvis ikke, kan det bare ha vært en engangsforeteelse.

Takk for svar Viktor. Denne gruppen har vært suksessfull i flere år, men han ene som ikke får være med på leken..... han begynner vel å bli sær som eldre jo kan være. Har hatt og holder på med vannbytter i karrene mine i akvarierommet så jeg har gjort noen grep. Jeg har tatt ut leksparret fra den grymme hannen og satt de i en 54L og tatt alle ancistrusene sp oppi dette karret på litt over 100L sammen med den grymme..... Vet jeg ikke burde blande, men har ikke annet karr til han akkurat nå. Kullet albinoene har hatt har ligget på 60-80 egg/yngel (store foreldre). Denne gangen fikk jeg oppi uhellet reddet ut ca 10 i et yngelkarr sammen med egg fra corydoras. Har prøvet dette tidligere med hell. Har også et oppvekst karr for corydoras og ancistrus, og det ser ut til at de trives i hverandres selskap
Skulle nå ned å slukke lys i karrene, også i det omgjorte mallekarret som nevnt tidligere i tråden. Hva fikk jeg se!!!!!!!!! Den h..... albino malla var i ny slosskamp og det mot en like stor ancistrus sp. Han pustet som om han skulle vært igjennom en maraton og jeg bare måtte ta han ut. Som bildene viser har han et arr fra tidligere (2-3 år siden) fra før jeg fikk han. Men i min tid, ca 1 år i denne trioen har han vært eksemplarisk. Kan han ha følt seg truet på noen måte, eller vil han bare vise seg og ta sin plass i hirakiet? Denne kampen tror jeg ville endt ille, kanskje med døden om jeg ikke hadde fått skilt dem
Husk at mange L-maller blir mer og mer territoriale med alderen. Noe som fungerte fint en gang i tiden, behøver ikke nødvendigvis fortsette å gjøre det resten av deres levetid.

Tror de to kamphanene må skilles for godt. Det er åpenbart at de ikke tåler trynet på hverandre lenger, og ikke vil dele "broderlig" mer
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap