Malawifisk og røtter

Hei. Har noen gamle røtter jeg pyntet med i karet og kom på at jeg hørte en gang at dette ikke var så lurt. Var noe med balansen i vannkvaliteten i malawikar. Noen som har litt kunnskap på dette? Takk for svar
Er det så mye røtter i malawi-sjøen da?
Når det er sagt så har røtter en tendens til å senke ph, noe som er ugunstig i malawikar som jo skal ha høy ph.
Jeg har litt røtter i mine kar, men de er ikke store.
Pga kranvannet så må jeg allikevel bruke tilsetningsstoffer for å få de rette vannverdiene, og når KH-verdien ligger på 10 så vil også PH være stabil.
Selv med litt røtter i.
Ph
Okey så det eneste jeg trenger å passe på er da at røttene ikke senker PH under X av hva Malawi fisken bør ha.

Jeg tilsetter allerede litt PH regulering pr vannbytte, og PH er nokså høyt etter mange dager med røttene i.

Det er endel røtter og fisken ser ut til å trives godt i det nye karet. Jeg vet at dette ikke sikkert er "slik det er i Malawisjøen", men jeg er mest opptatt av at karet ser pent ut og virker "spennende" for de som ser på. Røttene og endel hardføre planter festet på røttene får frem fargene i fisken mye mer enn når jeg brukte månestein (hvit) med hvit skjellsand.

Spørsmål 2: Røttene har stått i et tidligere Discus kar i flere år, og vil ikke disse etterhvert bli mer og mer "nøytralisert" med tanke på evnen til å senke PH?
Røtter som har stått lenge i akvariet ser ut til å bli "oppbrukt" når det gjelder evnen til å senke ph. Syren i treverket vaskes vel ut etterhvert. Det er også veldig stor forskjell fra rot til rot hvor sterk påvirkning de har på ph og hvor lenge det tar før virkningen avtar.

Så lenge kh er høy nok til å stabilisere ph så er ikke røtter noe problem. Nå har jeg ikke malawi-vann, men har erfaring fra et søramerika-kar med røtter som senker ph kraftig. Tilsetter natron for å holde kh stabil og da holder ph seg der den skal.

Vet det er mange malawi-eiere som er kraftig imot å bruke røtter pga at det ikke er biotopisk riktig, men fiskene bryr seg nok ikke stort

Enkelte holder jo også maller som ikke er biotopisk korrekte i malawi-kar, for eksempel ancistrus, og disse vil nok også sette pris på røtter å gnage på.
Tante Astrid
Vet det er mange malawi-eiere som er kraftig imot å bruke røtter pga at det ikke er biotopisk riktig

Det er biotopriktig med røtter i Mbunakar, siden det er mye trær som henger utover sjøen. Og der kan de umulig henge evig

Så røtter som er "oppbrukt" ville i hvert fall eg brukt. Det vil etter min mening gi slike kar et mye penere utseende.

Og 10/10 til Tante Astrid som tenker på vår venn Ancistrusen
Takk!
Jeg er også enig i at et kar med Malawi fisk "kler" røtter og har komponert et kar jeg er veldig glad i med hardføre planter på røttene (byttes jevnlig da Malawifisken gnager endel på de), og da vanlig "hvit skjellsand" noe som gir et både lyst og rent preg (sanden), men også et mørkere parti "midt i" akvariet (røttene) som igjen forsterker de flotte fargene i fisken.

Takk til alle som har kommet med gode forslag og bra kunnskap!!

Har MASSE røtter i mitt malawi kar.
følg med på vann verdiene så går alt helt bra.
Tilfeldig bekjentskap
© amr
Reklame for plussmedlemskap