Pumpe som varsler at den er full når den ikke er det.

Hei.

Jeg kjøpte en Fluval 2 pumpe til mitt 120l akvarium for ca ett år siden.
Den siste tiden har jeg renset den ca en gang i uken på grunn av at vannstømmen da er blitt laber og pumpen varsler at den er full.
Når jeg åpner den så er bare ca 1/3 av filteret fylt.
Helt til den siste tiden har hele filteret vært fullt før jeg har trengt å rense pumpen.

Jeg hadde samme problem med den brukte Fluval 2 pumpen som fulgte med akvariumet da jeg kjøpte det, og da ble jeg, av personalet i dyrebutikken, rådet til å kjøpe ny pumpe.
De anbefalte fortsatt Fluval 2.

Jeg lurer derfor på om noen vet hvorfor dete skjer og om det er noe som kan gjøres med det?
Jeg har ikke råd til å kjøpe ny pumpe en gang i året.

På forhånd takk for svar.
Har du renset impelleren?


-Tim
Jeg synes nok at fluval 2+ er alt for lite i et 120 liter. Jeg bruker disse i 54 litere, og synes selv at det er på grensen. Kjøp deg et utvendig filter, er du ute etter noe rimelig, kan du vurdere dette filteret fra Aquamanias.

Så vil du kanskje måtte rense filter en gang i året
Beklager det ble feil. Det er fluval 3+ jeg har.
Hva er impelleren og hvordan renser jeg den?

Jeg har ikke så mye peiling på de tekniske tingene i akvariumet mitt.
turbopia
Hva er impelleren og hvordan renser jeg den? Jeg har ikke så mye peiling på de tekniske tingene i akvariumet mitt. :)


Impelleren er den propellen som drar vannet gjennom filteret. Tror den kan draes rett ut med en liten tang. Sjekk manualen for hvordan det gjøres på akkurat din modell. Eventuelt kan du ta en liten børste å rengjøre den mens den sitter i pumpehuset.


-Tim
Har den orginale filtersvamper? De hvite?

Da vil du i så fall merke stor forbedring av å modifisere filteret med blåsvamp.

Jeg har fluval 3+ i en 110 liter, men den er ikke hardt belastet. Foretrekker egentlig utvendige filtre på kar over 100 liter. Problemet er ikke antall liter per time, den er som regel god nok på innvendige filtre også. Men så er det heller ikke antall liter per time som renser vannet. Det er det filtermaterialet som gjør, og det er det ofte ikke så mye av i innvendige filtre (da hadde de tatt alt for mye plass).

Ang. impelleren: Det er rotoren i filteret. Når du tar av selve filterhuset der svampen sitter, ser du en liten rotor. Mine er grønne på farge, men din kan kanskje ha en annen farge for alt jeg vet. Denne kan du dra ut bare ved å ta takk i rotoren og dra. Den sitter fast med magnet. Gni vekk alt det sleipe på rotoren som du drar ut, og bruk en q-tips til å pirke ut møkk nedi brønnen (hullet rotoren sitter i). Så setter du rotoren på plass igjen.
Filteret pumper dårlig når det er mye møkk nedi der, derfor er det viktig å rense dette innimellom også, for at filteret skal ha full effekt.
Ang impelleren så er nok det beste å lese brukermanualet til filteret, der står det hvordan demontere og rense, om det lar seg gjøre.
Skjønner at det ikke er noe kult å kjøpe nytt filter hele tiden, men mitt tips er å alltid kjøpe et hakk større enn det du egentlig trenger. Vurder derfor fluval 4+ eller helst utvendig filter.
Jeg bruker en fluval 3+ i en 60-liter jeg har, forøvrig.
Tusen takk for svar.

Jeg skal finne håndboken og se om det går an å rense impelleren, og etter ferien blir det innkjøp til modifisering av pumpe.
Jeg venter til etter ferien slik at jeg kan sjekke gjevnlig at det ikke skjer noen uhell.
Joakim
Ang impelleren så er nok det beste å lese brukermanualet til filteret, der står det hvordan demontere og rense, om det lar seg gjøre. Skjønner at det ikke er noe kult å kjøpe nytt filter hele tiden, men mitt tips er å alltid kjøpe et hakk større enn det du egentlig trenger. Vurder derfor fluval 4+ eller helst utvendig filter. Jeg bruker en fluval 3+ i en 60-liter jeg har, forøvrig.


Støttes. Et utvendig filter stjeler ikke så mye innvendig plass heller. Mye større filtervolum også


-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap