Ps. Socolofi-hannen syk. :(
Hei alle sammen!
Trenger hjelp til å finne ut hva som feiler den nydelige Ps. Socolofi-hannen min og hvordan jeg kan redde ham.
Den siste uka har buken/magen hans begynt å "skrumpe inn", han blir mer og mer lik en banan... Han spiser, men er likevel tynn.
Så en Socolofi med samme sykdom bare mye lengre uti prosessen på Sandvikasenteret i "pyntekaret" deres (stort malawikar) forrige uke, utrolig nok. Den var tynn og så nesten ut som en blanding av en boomerang og en banan. Når jeg kom hjem oppdaget jeg det samme på min fisk..
Kan det være snakk om en orm av noe slag?
Her kommer "smørbrødlista":
- Hvordan fisk er det?
Pseudotropheus Socolofi, mbuna-malawi
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
Har hatt den i ca. 10 mnd., den er rundt 1 1/2 år gammel.
- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
Han går sammen med 3 stk. Socolofier til, 3 stk. Melanochromis Cyaneorhabdos (Maingano) og 1 ancistrus
- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
Nei
- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)
180 L Akvastabil med utvendig Eheim 2026 pro II, filter (kun hvit matte, ikke blåmatta) byttet 20. juni, stått da i 1 år (kun 10 mnd med fisk)
- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)
pH rundt 8, null nitritt/nitrat. Bytter vann stort sett en gang i uka, men ikke vært byttet siden 20. juni.
- Atferd? Også de andre fiskene i karet.
Alle fiskene oppfører seg normalt, inkludert han som er syk. De friske er store og gode, spiser godt og mye og har ellers ingen bekymringer og problemer.
Karet ble flyttet 3,5 t vekk midt i juni, en tyggende mainganohunn døde av stresset da. Ingen av de andre fiskene har vist noe tegn på at de fremdeles er stresset av det.
Har hatt litt salt i vannet.
Hva skal jeg gjøre?
Trenger hjelp til å finne ut hva som feiler den nydelige Ps. Socolofi-hannen min og hvordan jeg kan redde ham.
Den siste uka har buken/magen hans begynt å "skrumpe inn", han blir mer og mer lik en banan... Han spiser, men er likevel tynn.
Så en Socolofi med samme sykdom bare mye lengre uti prosessen på Sandvikasenteret i "pyntekaret" deres (stort malawikar) forrige uke, utrolig nok. Den var tynn og så nesten ut som en blanding av en boomerang og en banan. Når jeg kom hjem oppdaget jeg det samme på min fisk..
Kan det være snakk om en orm av noe slag?
Her kommer "smørbrødlista":
- Hvordan fisk er det?
Pseudotropheus Socolofi, mbuna-malawi
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
Har hatt den i ca. 10 mnd., den er rundt 1 1/2 år gammel.
- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
Han går sammen med 3 stk. Socolofier til, 3 stk. Melanochromis Cyaneorhabdos (Maingano) og 1 ancistrus
- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
Nei
- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)
180 L Akvastabil med utvendig Eheim 2026 pro II, filter (kun hvit matte, ikke blåmatta) byttet 20. juni, stått da i 1 år (kun 10 mnd med fisk)
- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)
pH rundt 8, null nitritt/nitrat. Bytter vann stort sett en gang i uka, men ikke vært byttet siden 20. juni.
- Atferd? Også de andre fiskene i karet.
Alle fiskene oppfører seg normalt, inkludert han som er syk. De friske er store og gode, spiser godt og mye og har ellers ingen bekymringer og problemer.
Karet ble flyttet 3,5 t vekk midt i juni, en tyggende mainganohunn døde av stresset da. Ingen av de andre fiskene har vist noe tegn på at de fremdeles er stresset av det.
Har hatt litt salt i vannet.
Hva skal jeg gjøre?
Postet 12.07.09 kl 15:25
Endret: 12.07.09 kl 16:57
Postet 12.07.09 kl 16:34
Postet 12.07.09 kl 16:37
Jeg skal ikke si det for sikkert, men tror det kan være flagellater e.l. som angriper tarmsystemet. Vanlig hos malawi, selv om de er sterke mot andre sykdommer. Noen av mine har hatt det også.
Etter medisinering kan fisken bli frisk, men allikevel ha skader på tarmsystemet så den vil forbli tynn og/eller ha innhul buk. Den kan leve ganske lenge med det.
Den enkleste medisinen å få tak i er kanskje Esha heximita. Er ikke sikker på om den er bra nok, egentlig.
Hvis du søker på "malawi og bukvannsott" så finner du disse trådene: . Kanskje du finner bedre forslag til medisin.
Link til en nyttig dansk artikkel: om Bugvattersot / flagellater
Etter medisinering kan fisken bli frisk, men allikevel ha skader på tarmsystemet så den vil forbli tynn og/eller ha innhul buk. Den kan leve ganske lenge med det.
Den enkleste medisinen å få tak i er kanskje Esha heximita. Er ikke sikker på om den er bra nok, egentlig.
Hvis du søker på "malawi og bukvannsott" så finner du disse trådene: . Kanskje du finner bedre forslag til medisin.
Link til en nyttig dansk artikkel: om Bugvattersot / flagellater
Postet 12.07.09 kl 20:32
Endret: 12.07.09 kl 20:36
Etter det jeg har lest om bukvannsot (symptomer osv...) virker det ikke som om det er dette fisken min har. Han spiser og virker helt fin, med unntak av at buken/magen skrumper inn. Ikke oppblåst, utstående skjell eller dårlig matlyst. Kan det være bukvannsot for det??
Må bare spørre så jeg kan finne ut hva det er og hvordan jeg evt. kan behandle han
Må bare spørre så jeg kan finne ut hva det er og hvordan jeg evt. kan behandle han
Postet 13.07.09 kl 12:04
Jeg er ikke ekspert på sånnt, men har forstått det slik at det kan være bukvannsott, selv om den ikke er oppblåst.
Eller: Den har hatt bukvannsott tidligere, og så har den fått skader på innvoller. Stress, flytting, feil fòr osv er med på å forsterke denne plagen.
Den spiser, men tarmene klarer ikke å ta opp nok næring, og så vil den bli gradvis tynnere.
I denne tråden:
Mager skrumpnad fisk så blir det foreslått å bruke et middel som heter octozin.
Jeg har ikke prøvd det, men har sett det nevnt flere ganger.
Eller: Den har hatt bukvannsott tidligere, og så har den fått skader på innvoller. Stress, flytting, feil fòr osv er med på å forsterke denne plagen.
Den spiser, men tarmene klarer ikke å ta opp nok næring, og så vil den bli gradvis tynnere.
I denne tråden:
Mager skrumpnad fisk så blir det foreslått å bruke et middel som heter octozin.
Jeg har ikke prøvd det, men har sett det nevnt flere ganger.
Postet 13.07.09 kl 19:19