Hvor lite ' område' kan egentlig en kampfisk trives i?? (side 2)

Tråden dreier seg om hvor lite område fisken kan trives i. Sikkert fint å fjerne div naturlige trusler, men jeg har vondt for å se at den vil mistrives også, da den er programert til å leve under ganske små forhold. Definisjonen av trivsel blir en litt vanskelig diskusjon, da vi hele tiden legger til grunn vår egen definisjon av trivsel.
Helt enig.

Disse 1 litersbollene de har kampfisk oppi i butikken er deprimerende. Fisken ser helt apatisk ut. De som får svømme fritt i planteutstillingene ser mye gladere ut. Disse er vel i området rundt 50-100 liter.

De farter rundt å sjekker hver eneste lille planteblad.

Vurderer selv en enslig kampfisk hann. Vil den gå sammen med Tetra? Har bestemt meg for Serpa eller Kongotetra. Alt ette hva butikken har inne i morgen

Ellers har jeg 2 Ancistrus SP og 4 SAE


-Tim
ElinH
De av oss som har sett en kampfisk i et litt større kar er vel ikke i tvil om hva den foretrekker - de er jo overraskende aktive bare de får muligheten til å farte rundt og sjekke ut ting :)


Både og vil jeg si. Jeg har kampfisk i 160l. Det er ikke akkuratt den fisken jeg ser mest. Ligger mye i ro, og gjemmer seg blandt planter o.l. . Sønnen har en kampfisk i 37l piratkar. Den er mye mere aktiv. Men dette varierer nok fra individ til individ. Denne diskusjonen er vel blandt de mest vanlige på div forum, og det finnes ingen fasit. Men å ta utgangspunkt i dens naturlige habitat er sikkert en god start
tender
Tråden dreier seg om hvor lite område fisken kan trives i. Sikkert fint å fjerne div naturlige trusler, men jeg har vondt for å se at den vil mistrives også, da den er programert til å leve under ganske små forhold. Definisjonen av trivsel blir en litt vanskelig diskusjon, da vi hele tiden legger til grunn vår egen definisjon av trivsel.



Nja....Dette er et vanskelig tema. Ingen tvil om det. Men se på det andre veien. I tørketiden så overlever de i små pytter ja. Men hva med regntiden? Da kan jo teritoriet de hersker over være relativt stort.

Jeg står fast på at man ikke skal velge den mest ekstreme løsningen på dette ved å sette den i et veldig lite akvarium. En annen ting er at dette ofte blir gjort fordi det er enkleste måte. På den andre siden er det heller ikke nødvendig å legge ut mye penger for et veldig stort akvarium.

Ett annet aspekt er at som alle andre dyr så har fisker muskler. Disse blir slappe om de ikke blir trent. Så konklusjonen min er at kampfisk klarer seg fint i lite vann i perioder, men absolutt ikke på permanent basis.


-Tim
tender
[QUOTE=ElinH]De av oss som har sett en kampfisk i et litt større kar er vel ikke i tvil om hva den foretrekker - de er jo overraskende aktive bare de får muligheten til å farte rundt og sjekke ut ting :)


Både og vil jeg si. Jeg har kampfisk i 160l. Det er ikke akkuratt den fisken jeg ser mest. Ligger mye i ro, og gjemmer seg blandt planter o.l. . Sønnen har en kampfisk i 37l piratkar. Den er mye mere aktiv. Men dette varierer nok fra individ til individ. Denne diskusjonen er vel blandt de mest vanlige på div forum, og det finnes ingen fasit. Men å ta utgangspunkt i dens naturlige habitat er sikkert en god start


Hvilke andre fisker har du? Kan jo hende den føler seg truet av noen av de andre beboerne. Størrelsen på fiskene skalerer jo ofte med med størrelsen på akvariet.

Selv har jeg lyst på et så stort kar at jeg kan ha Red tailed Catfish. Håper på en 1000+ liter i løpet av et par års tid.


-Tim
Tim
[Nja....Dette er et vanskelig tema. Ingen tvil om det. Men se på det andre veien. I tørketiden så overlever de i små pytter ja. Men hva med regntiden? Da kan jo teritoriet de hersker over være relativt stort. Jeg står fast på at man ikke skal velge den mest ekstreme løsningen på dette ved å sette den i et veldig lite akvarium. En annen ting er at dette ofte blir gjort fordi det er enkleste måte. På den andre siden er det heller ikke nødvendig å legge ut mye penger for et veldig stort akvarium.


Gode poenger Tim. Og jeg er ikke nødvendigvis uenig. Utgangspunktet mitt var Nils V sin kommentar om at kampfisk kunne overleve i små pytter var en myte. Det er det altså ikke. Så kan vi forsåvidt diskutere i det vide og brede om antall liter, habitat, innredning etc. Men jeg tror ikke det vil føre til så mye. Enhver får gjøre opp sin egen mening
Fornuftig sagt.

Men vi kan vel konkludere med at den vil overleve. Litt usikker på hvor følsomme de er for varmeendringer som kan skje veldig kjapt i små kar.


-Tim
tender
Utgangspunktet mitt var Nils V sin kommentar om at kampfisk kunne overleve i små pytter var en myte.
Har nok ikke sagt at det er en myte at fisk, deriblant labyrint fisk og Bette kan overleve i små dammer eller diker i kortere tidsperioder. Derimot stiller jeg spørsmålstegn med definisjonen av av en "liten pytt". Så stiller jeg spørsmål om hvor lenge en isolert vannpytt faktisk vil inneholde vann i tørketiden i Asia med 40 + grader.

Jeg mener forsatt at det er myte at fisk, også Betta'er kan leve i i små pytter over lenger tid, f eks flere uker .Når tender henviser til en tråd der Thor i post 33 hevder at "Midt i mellom denne tiden, vil det være massevis av bittesmå sølepytter hvor det myldrer med fisk. Mange dør av uttørking, mens de som overlever, yngler i det stillestående vannet.
En sump er gjerne et fuktig område med mer eller mindre sammenhengende vann. Hele den tropiske delen av verden har kun to "årstider". Tørketid og regntid. Biotopene forandrer seg voldsomt, med årstidene..
" stemmer dette mere med mine kunnskaper. Velger se bort fra påstanden om at Betta lever i små pytter, men at de kan overleve i nettopp i områder med med mer eller mindre sammenhengende vann og at de kan overleve i kortere perioder i isolerte dammer.

Nå mener jeg også etter den nye dyrevelferdsloven er slike diskusjoner er meget viktige. På samme måte som at du ikke kan henvise til at det er naturlig for carnivore fisk å spise andre fisk i naturen, skulle vi kunne fore våre akvariefisk med levende fisk, blir det like håpløst å henvise til at noen bettaer kan overleve i små dammer under tørketiden i Asia for så å si at dette skal kunne si noe om hvor små beholdere vi kan holde f eks kampfisk i.
Dette innlegget fra Thor sier litt om hvilken størrelse "pytt" vi snakker om:
"Kampfisk og veldig mange andre labyrintfisker lever ofte i svært små biotoper i naturen. Vi snakker ofte om 3-5cm vannstand og sølepytter på kun noen få liter. Her lever de store deler av livet"
Jeg velger personlig å tro på en som personlig har oppsøkt biotopene, fremfor allslags mulig teoretiske fremstillinger.

Nils Vollstad[/QUOTE
På samme måte som at du ikke kan henvise til at det er naturlig for carnivore fisk å spise andre fisk i naturen, skulle vi kunne fore våre akvariefisk med levende fisk


Hvor i granskauen har du dette ifra? Jeg har ALDRI sagt at dette er naturlig i et akvarium. Tvert imot! Jeg har alltid forfektet at foring med levendefor ikke kan sammenlignes i en kunstig sammenheng som et akvarium, da byttet ikke gies en sjanse til å unnslippe. Å oppbevare fisk i noe som kan sammenlignes med deres naturlige biotop blir noe helt annet. Det er velkjent på forumet at du er en ivrig sitatrytter for norges lover Nils. Men å komme trekkende med dyrevelferdsloven når vi snakker om Bettaens trivsel blir helt latterlig. Ser at AF oppgir 60l som minimum for kampfisk. Skal vi gå til sak mot Thailands regjering fordi Kampfisken i store deler av året naturlig får litt færre liter enn f.eks AF sin fiskebase oppgir som ideelt? Eller om "ekspertene" i mattilsynet mener at kampfisken ikke får optimale kår i sitt naturlige habitat? Helt absurd argumentasjon etter min oppfatning.

Nå må vi huske på at akvarister på fangsttur drar i tørketiden. Det gjøres vel til sør-amerika, og det gjøres nok til Asia også. Det er håpløst å fange noe som helst under regntiden.

All mulig respekt til Thor og hans kunnskaper, men vi må huske på at på slike turer ser vi bare halve sannheten - vi ser måten fisken lever på når den har det som hardest, nemlig i tørketiden. Hadde vi dratt på et annet tidspunkt hadde bildet blitt helt annerledes.

Hadde vi kunne spurt kampfisken ville den nok sagt at den hadde det bedre i regntiden. Større plass, større sjanse for at en hunne eller 5 kommer forbi, og større mattilgang.

At kampfisken må klare seg i små pytter på den værste tiden er ikke noe argument for å holde de i små vaser. Det blir som å si at fordi dyr i Afrika må gjennom en forferdelig tørke en periode i løpet av året, er det greit å frarøve de jevn tilgang på vann og mat, fordi de overlever i tørkeperioden. Vi skal huske på at en del dyr dør i den perioden, og det dør nok en del vill betta i tørkeperioden også.
Tender, jeg må beklage hvis "du" ble forstått som at dette gjaldt deg eksplisitt. Det er det ikke.

Det var ment som en mere generell betraktning rundt en spennende utfordringer om tolkninger av av den nye Lov om dyrevelferd som gjelder fra 01.01.10. I Sverige ble et hotelldirektør anmeld og avisoppslagene gjaldt "Fisken Sten bor for trangt"Dette var også beskrevet i svensk dagspresse.

Når det gjelder eventuelle paragrafrytterier er nok det mulig, og jeg har nok deltatt i mange diskusjoner rundt temaet dyrevelferd, f eks her og mange andre tråder både på akvaforum og andre forum.
Men som tidligere sagt synes jeg det er et tankekors som havbruksingeniør at oppdrettsnæringen er tilsynelatende mere opptatt av dette spørsmålet enn den vanlige hobbyakvaristen! (Og dette er IKKE en direkte kritikk til noen.)

Jeg mener at i den tråden på nettakvariet som det henvist til, er det flere utsagn som må sees i sammenheng. Det er vanskelig for meg å ta utgangspunkt i at tørketiden som Thor beskriver slik "Midt i mellom denne tiden, vil det være massevis av bittesmå sølepytter hvor det myldrer med fisk. Mange dør av uttørking," skulle danne et utgangspunkt for hvor store beholdere f eks labyrintfisker trenger i fangenskap for å ivareta intensjonen i den nye dyrevelferdsloven.




For en tåpelig diskusjon dette blir. Hver eneste gang.

Hele spørsmålsstillingen i første post i denne tråden koker jo ned til dette:
"Hvor lite område kan jeg pine en kampfisk til å overleve i?"

Hvorfor i alle dager er det blitt så om og gjøre å stappe levende vesener i så små beholdere som mulig? Bare fordi man har sett andre gjøre det, betyr vel ikke det at man selv skal drive dyreplageri?

Er det virkelig noen som synes det er stas å se på noe slikt hjemme hver eneste dag? Bare fordi kampfiskene overlever som art i den verst tenkelige perioden av året ute i det fri, fanget i små sølepytter? Hvis kampfisken fikk velge, hvem av dere som er ved sine fulle fem ville sagt at kampfisken ville valgt et lite gjørmehull, fremfor et større område med rikelig tilgang på mat og alt?

Personlig hadde jeg ikke greid å stappe en levende fisk i en liten vase eller noe sånt. Det er bare å bruke huet og sunn fornuft, så skjønner man det. Det er direkte idioti å skulle etterligne den verste årstiden i naturen, ved å pine kampfisken til å bo i et par liter vann hjemme også.
Tim
Vurderer selv en enslig kampfisk hann. Vil den gå sammen med Tetra? Har bestemt meg for Serpa eller Kongotetra. Alt ette hva butikken har inne i morgen :) -Tim

Tetra-artene er gjerne litt nappete, det er en del av artens naturlige oppførsel innad i stimen. Kombinert med en langfinnet fisk i samme kar så kan det derimot gå veldig galt. Hvor nappete de er varierer fra art til art. Kjenner ikke til kongotetraene i så måte, men serpaene er kjennt for finnenapping.
Diskusjonen blir bare tåpelig når begge parter inntar skyttergravsmentalitet og bruker ekstreme eksempler. Det er forskjell på å barbere seg og å kappe av seg hodet Selvsagt er det ingen som bør stappe en fisk i en vase/Ipod el.l. Men det er generell enighet om at kampfisk ofte er en solitær og tidvis ganske hissig skapning. Da blir det litt ekstravagant å si at en akvarist må sette av et eget 60-70l kar til sin kampfisk. Man kan gjøre dette, men man må ikke Begge deler blir overdrevent. Sunn fornuft og research kommer man gjerne langt med. Bombastiske påstander om min/maks antall liter etc blir litt tullete og unødvendig.

Elin: Mange gode poenger du kommer med. Men sliter fortsatt med å se at plass i seg selv er hovedfaktor for kampfiskens trivsel. Tror nok innredning, mest mulig gjemmeplasser,vannverdier etc er vel så viktig.

Nils: Er enig i at dyrevelferd er uhyre viktig. Og det er bra at vi har lover som regulerer dette. Det som kanskje ikke alltid er så lett er å definere hva som gir et dyr/fisk trivsel. Her tror jeg vi ofte bommer ganske mye, da parametrene ofte er basert på oss selv, uten at vi nødvendigvis har så mye kunnskap om dyrenes naturlige adferd.
Fiskene e i boks (:
Sånn, NÅ er alt i boks...
Kjøpte en kampfisk, jeg tror det er en hann og 2 guppy hanner (:
det funker fett ser det ut som... men dette er også bare midlertidig, kampfisken skal flyttes til sitt egene kar når jeg får hentet det, og guppyene skal ihvertfall få hversitt kull, men det blir når jeg har fått hentet et større akvarium sånn at jeg kan skille guppy hannene og hunnene når de har gjort sitt (: ..

Det akvarie kampfisken skal få bo i tror jeg er ca like stort som den det er i nå (28L), og da har jeg planer om å lage det sånn som den liker det, mørk myk bunn og ca 20 cm høyt vann og planter osv ^^ (skal lese litt mer om den)

Guppyene skal få bo i det akvariet de er i men med kansje noen snegler og bunnfisker og annen sand siden det jeg har nå fulgte med og er utrolig lys, noe jeg ikke liker...

Men men ville bare si at jeg har kjøpt dem og sånt
Tante Astrid
[QUOTE=Tim] Vurderer selv en enslig kampfisk hann. Vil den gå sammen med Tetra? Har bestemt meg for Serpa eller Kongotetra. Alt ette hva butikken har inne i morgen :) -Tim

Tetra-artene er gjerne litt nappete, det er en del av artens naturlige oppførsel innad i stimen. Kombinert med en langfinnet fisk i samme kar så kan det derimot gå veldig galt. Hvor nappete de er varierer fra art til art. Kjenner ikke til kongotetraene i så måte, men serpaene er kjennt for finnenapping.

Da ble det forandring gitt. Ble en stim av Kobbertetra. De er litt sky nå med det samme, men regner med de finner seg til rette i løpet av et par dager.


-Tim
Du bør følge godt med siden denne arten også er kjennt for å nappe :b
Jeg må også få si at meningen med denne tråden var ikke at jeg lurte på hvor lite den kunne overleve i, men trives i jeg har sett FOLK ha dem i mindre og da lurte jeg må om dette(bildet) kunne være bra for han en liten stund til jeg fikk skaffet hans egentlige hjem ...
Og grunnen til at jeg fikk ' fisken ' før akvariet var at akvariumet til kampfisken min egnetlig skulle kommet i forveien men det skjedde ikke,(de som skulle komme med det glømte det) også hadde jeg bestilt, eller sagt at jeg kunne hente kampfisken på mandagen(hadde allerede kjøpt fiksen) siden akvariet egentlig skulle komme på lørdagen sånn at vannet kunne god gjøre seg før fisken skulle komme.. men det skjedde ikke.. SÅ det jeg egentlig ville fram til var om den kunne bo i den 'krukken' med sand og plante elns og ikke pines i samme slengen... men no har jeg fikset det så da trenger dere ikke komentere mere...
Føler at mangen folk mente jeg skulle pine fisken.. det var liksom derfor jeg la ut denne tråden sånn at jeg slapp å gjøre noe dumt. så værsåsnill ikke døm meg for at jeg la ut et spøsmål, jeg la den også inn på Nybegynner tråden sånn folk kansje kunne forstå at jeg er NYBEGYNNER med små akvarier...
Tante Astrid
Du bør følge godt med siden denne arten også er kjennt for å nappe :b



Jeg har ikke kampfisk. Vurderte å kjøpe, men slår det ifra meg nå


-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap