Hvor lite ' område' kan egentlig en kampfisk trives i?? (side 3)

er også veldig skuffet over hvor negative folk skal bli over et spørsmål...
Jeg er medlem på et annet akvarie froum og der stilte jeg samme spørsmål, der fikk jeg igjen
- Du også hadde overlevd og jeg hadde heve deg på glattcellen med litt sand og en plante osv

Det var jo ikke det jeg ville ha igjen som svar, sånne folk ødelegger jo på en måte meningen med å stille spørsmål hvis de skal komme med negative besvarelser til et spørsmål om f.eks hvor lite område en kampfisk kan trives på... Jeg mente jo ikke at jeg skulle putte den der selvom dere på forumet som svarte mente det var gale, jeg har jo funnet en annen løsing så..
Jeg mener at folk kan svare på sånne spørsmål som dette litt mer venlig, og ikke bare gå rett til angrep med engang...


Ble litt masse innlegg fra meg nå rett etter hverandre men det er fordi jeg ikke fikk ut alt jeg ville si med engang
FishNChips
Føler at mangen folk mente jeg skulle pine fisken.. det var liksom derfor jeg la ut denne tråden sånn at jeg slapp å gjøre noe dumt. så værsåsnill ikke døm meg for at jeg la ut et spøsmål, jeg la den også inn på Nybegynner tråden sånn folk kansje kunne forstå at jeg er NYBEGYNNER med små akvarier...



Tror ikke noen trodde det. Men det er et omdiskutert tema og da flyr argumentene lavt. Du må ikke ta noe av dette personlig


-Tim
Tim
[QUOTE=Tante Astrid]Du bør følge godt med siden denne arten også er kjennt for å nappe :b



Jeg har ikke kampfisk. Vurderte å kjøpe, men slår det ifra meg nå


-Tim
Da burde det ikke by på problemer.
Vakker og aktiv liten tetra du har fått deg
Tim
[QUOTE=FishNChips]Føler at mangen folk mente jeg skulle pine fisken.. det var liksom derfor jeg la ut denne tråden sånn at jeg slapp å gjøre noe dumt. så værsåsnill ikke døm meg for at jeg la ut et spøsmål, jeg la den også inn på Nybegynner tråden sånn folk kansje kunne forstå at jeg er NYBEGYNNER med små akvarier...



Tror ikke noen trodde det. Men det er et omdiskutert tema og da flyr argumentene lavt. Du må ikke ta noe av dette personlig


-Tim





Takk!, følte meg litt truffet men det var verdt å legge ut denne tråden nå når jeg ser kampfisken svømme rundt inni planten jeg kjøpte og guppyene surrer rundt i strømmen helt øverst i vannet :]
Har du fått deg kampfisk nå?

Tror nok kampfisken trives i større akvarium sånn som andre fisker. Jeg ville tatt en hann i 60 liter.

Har selv gjordt en tabbe før.. Jeg kjøpte kampfisk og bolle. Jeg tok den i bollen fordi på butikken sa de at jeg kunne kjøpe en bolle til den. Bollen var ikke så stor. Tror den bare var noen få liter.. Kampfisken døde etter 4 måneder og den var ikke voksen enda : ( Den trivdes ikke i bollen. Den svømte bare rundt og rundt. Det var første gangen jeg hadde en fisk derfor visste jeg ingenting da. Kanskje kampfisken lever lengre når den har stor plass og kan utforske litt? : )
Det er naturlig nok kun viltformen av Betta splendens som har habitater.

De slørkampfiskene som er så populære i dag kalles av Horst Linke for "the halt and the lame", og er ikke lenger samme fisk. Deres "oppveksthabitat" burde etter min mening være grunn god nok til å ikke kjøpe dem.

"The over excitement of individual males while they are being raised in isolation in small glasses until they have grown into fine, mature specimens, leading to constant displaying - which in the wiew of the breeders induces especially long-finned individuals - in fact leads to a great waste of energy and reduced vitality."

Veldig godt poeng Donald.

Får man kjøpt "ekte" kampfisk?


-Tim
tender
Diskusjonen blir bare tåpelig når begge parter inntar skyttergravsmentalitet og bruker ekstreme eksempler. Elin: Mange gode poenger du kommer med. Men sliter fortsatt med å se at plass i seg selv er hovedfaktor for kampfiskens trivsel. Tror nok innredning, mest mulig gjemmeplasser,vannverdier etc er vel så viktig.


Helt enig i det første du skriver. Det er vel ofte sånn at enkelte ting engasjerer mer enn andre, og da blir det litt sånn. Likevel helt unødvendig, det er jeg enig i.

Plass i seg selv - eller alene - er nok ingen hovedfaktor, nei. Hjelper ikke med 200 liter alene, hvis vannet holder 17 grader og har blodrød nitritt.

Men, plass er vel så absolutt en medvirkende årsak til trivsel vil jeg tro. Ikke tvil om at en interessant og gjennomtenkt innredning vil ha mye å si, med gjemmeplasser og planter som kan undersøkes og "gjenoppdages". Men det er nå likevel slik at det er plass til flere planter og flere gjemmesteder i en 40 liter enn i en 20 liter. Så jo større plass - jo mer variert innredning kan man ha.

Vannverdiene er jo en stor faktor til trivsel (ref. det jeg skrev over). Men da er vi jo igjen tilbake til plass - all den tid det er enklere å holde stablie, gode verdier i et litt større kar, enn i et lite.

Sånn jeg ser det er tilfredsstillende plass grunnstenen i det å kunne gi fisk (ikke bare kampfisk, men all fisk) de beste forhold vi kan gi, både ut fra muligheter til innredning og vannverdier. Dessuten vet jo du bedre enn mange hva stunting er...

Jeg mener ikke nødvendigvis at kampfisk skal ha 100 liter alene, de trenger nok ikke det største karet. Men det er dessverre slik at kampfisk har blitt en fisk det er helt greit å sette i knøttsmå aquaboxer, boller og vaser, og det er vel på tide at flere prøver å bevisstgjøre og opplyse folk om kampfisk og at den også setter pris på å kunne svømme noen centimeter frem og tilbake og ikke bare i sirkel


Til trådstarter: Ikke la diskusjonen gå inn på deg Du spurte jo, og har jo alle mulige intensjoner om å være ansvarlig og gjøre det som er bra for kampfisken. Det er bare slik at enkelte tema er "hetere" enn andre, og da brukes hver anledning til å diskutere. Ingen her har siktet direkte til deg
Var på et foredrag som Thor W.Dahl holdt i Lillestrøm. Han hadde vært og fanget Kampfisk nede i Indonesia. Han fortalte at Kampfiskene trakk seg ut i pyttene hvor det så vidt var vann, mens der det var mye vann fantes det nesten ingen kampfisk. Det dør masse Kampfisk hvert år i disse pyttene selv om de kan berge seg ved å komme seg ut i dypere og kjøligere vann. Når jeg prøvde å avle Kampfisk fikk jeg de ikke til å leke før jeg hadde mellom 5-10cm vann i en 60 liter. Vet ikke hvor mange liter det er. Fikk intrykk av at Kampfisken foretrekker lavt vann, men tror det er greit med litt svømmeplass så huer kan komme seg unna og hvile litt. Har en vennine som hadde en kampfisk i en sånn liten box, den gjorde seg til og var kjempeflott. Når jeg tok over den så levde den i en 128 liter. Der var den helt alene , men gjømte seg hele tiden bak pumpa. Den døde etter ca 1 mnd.
Jeg synes ikke det er så rart dette med at de vil ha lav vannstand når de leker. I mitt hode er det faktisk helt logisk.

Mindre vann = mindre område å ha oversikt over i forhold til å vokte egg og nyklekket yngel.

De bittesmå ynglene spiser jo bare smådyr (virkelige små dyr, i fangenskap brukes vel infusorier), og det vil det jo uansett være i slike småpytter. Dessuten betyr mindre vann at det er enklere for de å finne mat.

Skulle ikke forundre meg om det er slik at innen de er så store at de begynner å spise større mat, har regntiden kommet. Akkurat som andre dyr har sin biologiske klokke innstillet slik at avkom fødes på det mest gunstige tidspunktet.

Formering er et sterkt instinkt, og drives nok ikke primært av når trivselen er på sitt beste, men når avkommet har størst sjanse til å overleve. Derfor fødes også gaselle-kalver på slutten av tørketiden istedet for på slutten av regntiden, og fugleunger klekkes på våren og ikke høsten.

Bare synsing dette altså, men basert på hvordan det fungerer ellers i dyreriket, høres det da ikke ut til å være helt på viddene :p

Min kampfisk har det som plommen i egget i en 110 liter, svømmer rundt og patruljerer området. Det virker som om Monas gjør det samme. Det at en kampfisk har dødd i et stort kar, mens en annen overlever i en knøttlite kar er neppe noe bevis på hva de trives best med

Ellers er det jo som Donald påpeker, oppdrettsfisk vi har med å gjøre, og de kan vel ikke sies å være vant med stor plass fra fødselen av...
Det er like mange teorier som det er folk som har fisk.
Selv hadde jeg et kampfiskparr gående alene i en 85l, det var fylt nesten helt opp med vann og likevel lagde hannen rede og hunnen egg.

De passet til og med på egg og yngel sammen.

Men dette skal vistnok ikke fungere O.o, vel det gjorde det.
Så man må bare kjenne på sin egen mage følelse hva man føler er greit for fisken(e) sine.
De som bryr seg ser jo fort om fisken "trives" i akvariet den har blitt tildelt.
Det behøver ikke å være plassen som er feil, kanskje det er for mye strøm i vannet, for dårlig pumpe, feil vannverdier osv.
Her er det kunnskap som spiller inn og kan rettlede til hva man burde gjøre.

Så kjenn på din egen følelse ang hva som er "riktig" for deg.
Mindre vann = mindre område å ha oversikt over i forhold til å vokte egg og nyklekket yngel.

Desto mindre steder å rømme til, hvis det skulle dukke opp en fare, fra luften f.eks.

Men som jeg sa i det første innlegget her, er at mange oppdrettere kan ha disse fiskene i små beholdere, da det er fint MULIG fordi arten har utviklet seg til dette... men jeg anbefalte minst 30l. som utgangspunkt for å gi kampfisken best mulig leveforhold, utifra det som er mulig for vanlige folk.

Det var da et greit svar til en som lurte? helt til folk begynner å blande seg med å motsi andres forklaring... det hjelper ikke akkurat en nybegynner?

Synes at det generelt er for mye "krangling" på akvaforum... folk vil være besserwissere, uten å tenke på at det går ut over kvaliteten på forumet.

Helt ok å argumentere vanlig altså
Jo, det var et helt greit svar, og det er ingen som har sagt noe annet heller. Å anbefale 30 liter til en kampfisk er vel ikke akkurat provoserende

Jeg synes ikke det er mye krangling på akvaforum. Joda, det kan gå en kule varmt både for den ene og den andre, og enkelte temaer er nok mer egnet til en opphetet debatt enn andre (kampfisk og discus er vel kroneksemplene hehe).

Likevel, det er slike diskusjoner man lærer av, og utvikler seg av, vel og merke om en har evnen til å ta til seg det andre skriver.

Dersom ingen hadde tenkt litt lengre, undersøkt litt selv, og gjort seg opp egne meninger, hadde vi vel fortsatt hatt det samme akvarieholdet som det var på 1950-tallet. Det trengs konstruktive diskusjoner for å bringe hobbyen fremover.

Om det kanskje ikke er så matnyttig for en nybegynner... neivel, men personen får i hvert fall sett at dette er en hobby med få absolutter og mange irrganger. Og det er nettopp det at det er så mange muligheter, og så få fasitsvar som gjør at denne hobbyen fenger så mange over så lang tid!

Dessuten må nesten AF ha noe å tilby de som har holdt på en stund også, samtidig som at nye akvarister skal tas godt imot og få den hjelpen de trenger for å komme igang og utvikle seg som akvarister

Andre hobbyer gis opp i løpet av tenårene for de fleste, mens mange akvarister holder koken etter flere tiår. Det må jo ha noe å gjøre med at dette er en hobby med utallige muligheter, stadig utvikling, og stadige utfordringer
ElinH
Jeg synes ikke det er mye krangling på akvaforum. Joda, det kan gå en kule varmt både for den ene og den andre, og enkelte temaer er nok mer egnet til en opphetet debatt enn andre (kampfisk og discus er vel kroneksemplene hehe).



Er enig. Til å være hobbyforum synes jeg tonen er veldig vennlig generelt sett.


Du kan prøve å diskutere kabler til stereonanlegg på ett Hi-Fi forum. Da bør man ta med både Bajonett og kaskett.

(Hi-Fi er en annen av mine lidenskaper)



-Tim
Som nevnt av et par andre ovenfor her, ikke ta det personlig Dette er bare et hett tema, det har ingenting med deg og gjøre som person. Du vil finne mange lignende tråder av eldre dato her på forumet, for mange har spurt før deg om dette med fisk i bolle, fisk i et konjakkglass, fisk i en 5-liters AquaBox osv.

Ikke la deg skremme Les og lær og gjør deg etterhvert opp en mening selv.

FishNChips
er også veldig skuffet over hvor negative folk skal bli over et spørsmål... Jeg er medlem på et annet akvarie froum og der stilte jeg samme spørsmål, der fikk jeg igjen - Du også hadde overlevd og jeg hadde heve deg på glattcellen med litt sand og en plante osv Det var jo ikke det jeg ville ha igjen som svar, sånne folk ødelegger jo på en måte meningen med å stille spørsmål hvis de skal komme med negative besvarelser til et spørsmål om f.eks hvor lite område en kampfisk kan trives på... Jeg mente jo ikke at jeg skulle putte den der selvom dere på forumet som svarte mente det var gale, jeg har jo funnet en annen løsing så.. Jeg mener at folk kan svare på sånne spørsmål som dette litt mer venlig, og ikke bare gå rett til angrep med engang... Ble litt masse innlegg fra meg nå rett etter hverandre men det er fordi jeg ikke fikk ut alt jeg ville si med engang :)
[QUOTE=

Synes at det generelt er for mye "krangling" på akvaforum... folk vil være besserwissere, uten å tenke på at det går ut over kvaliteten på forumet

Tommel opp
Horst Linkes mening om et perfekt Betta splendens-kar (fritt oversatt/kortet ned fra boka "Labyrinth Fish - The Bubble-Nest-Builders":

"Disse fiskene kommer best til sin rett i en liten tank på 70 cm lengde, cirka 40 cm dybde, og en høyde på rundt 30 cm, inneholdende masse planter.
Litt røtter for dekorasjonens skyld.
La noen områder være plantefrie, slik at det gis svømmerom. Noen få flyteplanter kan gi ekstra trygghet."

Videre skriver han at fisken først vil vise sin virkelige skjønnhet i veletablerte, balanserte kar, og at det ikke er forsvarlig å holde den "slik man kan finne den i naturen (gjørmehull)".
Spørsmålet var ikke 'hvor lite kar kan en kampfisk overleve i', som noen har tolket spørsmålet, men 'hvor lite kar kan den trives i'.

Jeg har flere kampfisker, og utifra personlig erfaring vil jeg si at de fleste ser ut som de ikke trives noe særlig i 15 liter, mens alle ser ut til å trives når de oppgraderes til en 22 liter eller større.

Men det kommer seff an på innredning også, de trives helt klart bedre med tett beplantning og huler de kan gjemme seg i, enn et nesten tomt kar. Jo mindre karet er, jo mer krefter må man legge i innredningen for at kampfisken skal trives.
Inaktiv bruker
Kampfisken min har bygget skumrede en gang i hele sitt liv. Det bygget han i en bolle på 12liter, men to planter i. Han bodde der i ett døgn. Og i løpet av det døgnet bygget han ett skumrede. Hans første og siste. Nå bor han i et kar på 45 liter, det er godt beplantet, og dette karet skal være perfekt for han. Han har ennå ikke bygget noe skumrede.
Så hvis det er slik at kampfisker bygger skumrede der de trives, så vil jeg si at han har trivdes best i bollen.
Kampfisker lager også skumreder i de bittesmå beholderene i butikken, så det er nok ikke et tegn på trivsel.

Det kan f eks være for mye bevegelse i overflaten i karet der han bor nå, eller han av anre grunner ikke klarer å lage skumrede. Det er tilfelle i den ene 22 literen min, kampfisken prøver å lage skumrede, men de går i oppløsning umiddelbart.

Det er også enkelte kampfisker som sjelden eller aldri lager skumreder, mens noen skummer hver eneste dag.
Tilfeldig bekjentskap
© Sara Pham
Reklame for plussmedlemskap