Er et l144 par for 1000 kr dyrt

eller er det bare meg den er jo ikke så sjelden hehe

har sit mange til kun 400kr
dyrt og dyrt. L144 er en meget populær fisk og det er adskillig flere som kjøper enn selger.

Er noen villige til å gi den prisen er det åpenbart ikke for dyrt.
Okei
men de har stot tilsalgs i et halt år nå da er det for dyr
1000kr er ikke en uvanlig pris. Det er en helt vanlig pris hos private her på AF og andre nettsteder.
Plussmedlem
ciklidesyka
eller er det bare meg den er jo ikke så sjelden hehe har sit mange til kun 400kr


Har aldri sett et lekspar til 400.- av L144. Da hadde jeg kjøpt de tvert. Mellom 800- 1400.- har de gått for her på foruma.

Kan ta et eksempel- Mitt ene lekspar med L144 har siden 12 januar 2009 klekket ca 150stk yngel. Regn en overlevelses % fram til salgsklar størrelse ca ca 50, da har du fortsatt 75 yngel for salg. Jeg selger 5 stk for 300.- eller 10 stk for 500.- Greit regnestykke egentlig...

Det er flere forhold som spiller inn:

1)Kan eier dokumentere oppdrett på de?
2)Alder, hvis dette er to gamle maller så er de ikke verdt prisen
3)Hvordan er det å omsette yngel fra de?

Hvis svarene er positivt så er ikke 1000 kroner en direkte ublu pris selv om jeg aldri ville ha betalt dette for L144.
Det er litt usikkert om det er så lurt å betale masse ekstra penger for å kjøpe et "ferdig lekspar". For det er levende vesener det er snakk om, så man har ingen garanti i det hele tatt for at de vil fortsette å legge egg etter flytting til nytt miljø. Ofte vil de vel gjøre det, men man vet aldri.

Det er egentlig bare å kjøpe seg en gruppe unge L144 for en billig penge, fem-seks stykker kanskje, og sette dem i samme akvarium. Statistisk sett skulle du da være sikret at begge kjønn er tilstede i gruppen. Før eller siden vil de danne par og begynne og leke og legge egg. Det er en enkel art å få til. Man må bare gi dem litt tid, kontra det å kjøpe et "ferdig leks-par".

milo
[QUOTE=ciklidesyka]eller er det bare meg den er jo ikke så sjelden hehe har sit mange til kun 400kr


Har aldri sett et lekspar til 400.- av L144. Da hadde jeg kjøpt de tvert. Mellom 800- 1400.- har de gått for her på foruma.

Kan ta et eksempel- Mitt ene lekspar med L144 har siden 12 januar 2009 klekket ca 150stk yngel. Regn en overlevelses % fram til salgsklar størrelse ca ca 50, da har du fortsatt 75 yngel for salg. Jeg selger 5 stk for 300.- eller 10 stk for 500.- Greit regnestykke egentlig...

Selv fikk jeg et lekspar l144 til 400 på Auksjon. Jeg begynte med 400 som begyner bud, ingen bøy over. Følte meg nesten dum, kunne sikkert fått de for halvparten.

Selv syns jeg 1000 kr er alt for mye for et Lekspar l144. Greit nok er en populær fisk, men er ingen sjelden fisk. Ikke er det vanskelig å lage et lekspar heller. Syns ca 500 kr er en passe pris, men som sagt markedet som bestemmer. Når alle vil ha, kan selger forlange nesten hva han vil. Selv ville jeg ikke drømt om å forlange 1000 kr for mine L144
Avlsparet som er omtalt i en artikkel jeg skrev om L-144 ble kjøpt for 500 kr pr stk, dette var et bekreftet par.
Etter et hav med unger som ble solgt rundt omkring ble avlsparet igjen solgt for 2500 kr.
Regner med at han som kjøpte de har tjent inn den summen og vel så det!

På den tiden var den kanskje noe mer sjelden enn den kanskje er i dag, men avlspar L 144 er verdt det folk er villig til å gi..

Jeg husker ikke prosentandelen, men de fleste i kullene er hanner, hunner alene kan være vært mye..

Du kan ta sjansen på å kjøpe 5 småfisk og faktisk ende med 5 hanner, hvis du er uheldig.
Eg er helt enig med Knut.

Det virker som akkurat L144 har en hang til å få en sterk overvekt av hanner i kullene. Selv har eg kjøpt to yngelgrupper på 14 fisker tilsammen, mener eg, og eg har kun to hunner.

1000 kroner for et lekspar er derfor svært billig, etter min mening. Likevel skader det aldri å ha kjennskap til/stole på selgeren
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap