Hjelp med utvendig filter

Inaktiv bruker
Hei! Nå kommer jeg glad og fornøyd hjem fra Spania.
Har kjøpt et utvendig filter der. I dag skal jeg sette opp det nye akvariumet mitt og ta i bruk det nye utvendige, filtret. Jeg har koblet en tykk slange til selve boksen og puttet den andre enden av slangen ned i akvaiet som er fylt med vann. Det skal være innsuget. (heter det forresten innsug?) Så har jeg koblet en tynnere slange til et annet hull i boksen som skal sprute ut vannet. Og så til problemet.. Det skjer ingenting! Boksen står å lager lyder, men suger verken inn, eller "spytter" ut vann. I og med at slangene er så korte, står filteret oppå armaturet, men det er vel ikke derfor dette ikke funker? Hva kan problemet være? Dette er mitt første utvendige filter, så har 0 erfaring..

Håper at det var mulig å forstå hva jeg mente, og takk for alle svar!
Inaktiv bruker
Nei.. jeg er ikke sikker.. Cy-20 står det på filtret. Merket er GEMiNi.
Prøv å fyll "innsug" slangen med vann før du åpner kranene på filteret og setter i kontakten.
Inaktiv bruker
Det funket ikke.

Du er avhengig av at filterboksen er fylt med vann for at impelleren skal klare å drive filteret.

Når du har satt filteret over vannspeilet så vil ikke hevertprinsippet hjelpe deg med å få filteret i gang. Hadde dette stått under vanspeilet var det bare å suge i utblåsningsslangen så ville hevertprinsippet ha fylt filteret med vann. Tror nok du må få tak på lengre slanger slik at du kan sette filteret under karret.

Fant ikke noen Geminifilter ved et raskt googlesøk så jeg vet ikke hvordan dette filteret fungerer.
Inaktiv bruker
Om du søker på "resun" kommer det opp litt om mer. Tror ikke vi har dette merket i Norge. Filtret er jo kjøpt i Spania. Men jaja, får se hva de har på dyrebutikken i morgen
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap