Aldrende skjørtetetra

Jeg fikk en skjørtetetra som var alene igjen fra en stim. Den er sikkert litt over 2 år gammel, og hadde fin svart farge når jeg fikk den. Men av og til, ganske plutselig kan den ble blank/gjennomsiktig. Tenkte først det var stress, for jeg hadde som regel alltid gjort noe oppi akvariumet. Men i dag skiftet den farge på under en halvtime, mens jeg som vanlig satt ved siden av akvariet. Skjønner ikke helt dette. Den går med guppy, som den har gått med i forrige hjemmet også. Krangler ikke, de kommer godt overens. Har også 13 neontetra som heller ikke er mis-match.
Skifter den bare farge fordi den er gammel eller?

Mens jeg satt og skrev kom fargen seg igjen.. xD
Nei, nå ble den blek igjen. Kom også på at jeg har jo skiftet grus til de, det er nå en lysere grus i akvariet. Det kan jo også kanskje ha noe med det å gjøre? :p
Skjørtetetra er sånn. De blekner og blir mer grålige med alderen. Den flotte kullsorte fargen de har som unge får de dessverre ikke beholde hele livet. Jo eldre de blir, jo gråere blir de... Hmm... det hørtes kjent ut (klør meg i håret)

Det er ikke uvanlig at fisk endrer farge og fargeintensitet alt etter humøret, ofte er det gjort på et øyeblikk. Jeg ville ikke bekymret meg for dette med skjørtetetraen.

Kan bekrefte at Mona`s ord stemmer med min egen erfaring.
Alderdom. Og; Stess. "Dårlig humør". Krangling. Redsel. Fargene kan variere i styrke.

Jeg kjøpte seks skjørtetetra helt i starten av min akvariekarriere for fire år siden. Disse har jeg ennå. Vet ikke noe om hvor lenge de kan forventes å leve før de dør av "naturlige alderdom". Men for meg ser disse fortsatt kvikke og friske ut.

Idiellt ville jeg si de burde være en liten stim ilag. Men du må se litt på akvariets størrelse og fiskesammensettning. Du må vite om du ønsker ha Skjørtetetra i ditt kar fremover - eller om du kun gir disse to "asyl" hos deg.
Mine Skjørtetetra er ikke av de fredligste i karet. De virker som om de har selvtilliten i orden. Malleyngel (ancistrus) er snacks. Men. Jeg har stor plass til dem (720 liter) slik at de kan få være småkonger i karet uten at de andre innbyggerne ser ut til å bry seg så særlig om dette.

mvh
Ja, tenkte meg det ikke var noe alvorlig :p
Takker for svar
Det er registrert skjørtetetra som har blitt 6 år gamle i listen som du finner link til i signaturen min. Den du har på 2 år regnes derfor ikke som spesielt gammel

Selv har jeg to gjenværende av stimen jeg kjøpte da jeg startet opp for litt over 4 år siden.

Selv om skjørtetetraene mister den skarpe mørke fargen på finnene når de når voksen alder så er nok forandringene du ser på den nå knyttet til at den er alene. De fleste tetra-arter er stimfisk og blir mye lettere skremt og nervøse når de blir få i antall. Ser det også med mine gjenværende to at de fortere og oftere får den lyse gråfargen nå, når de er bare to, enn da de gikk flere sammen. De blir vanskeligere å få øye på når de blir grå og mer usynlig for eventuelle rovdyr så det er naturlig at de ønsker å kamuflere seg litt om de føler seg litt urolige for ting som skjer rundt de.

Jeg tror nok ikke den har det ille for det altså selv om den nok hadde satt pris på artsfrender. Vet likevel ikke om jeg skal anbefale de ukritisk siden de krever god plass og robuste samboere. Disse tetraene kan også være noe nappete så følg med guppyen. Har hatt guppy sammen med mine uten problem, men man vet aldri.
Takker for info ^^

Planen min var ikke å ha skjørtetetra i dette akvariet, fikk den litt spontant. Den har gått sammen med guppy ganske lenge, så de kommer godt overens. Eneste den var litt nappete mot var kampfisken jeg kjøpte. Den måtte jeg rett og slett flytte.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap