Veit det er 1000 tråder om det, men finner aldri noen.. (Varmt kar om sommeren!)

Fant noe som så interessant ut.. Og ikke til en uoverkommelig pris..

http://www.netonnet.no/index.asp?iid=130944

Noen som har testet den, eller lignende?
Jeg hadde en slik en gang, og det fungerte veldig dårlig!! Men kan jo hende at den du har funnet er bedre.
Gomp
Fant noe som så interessant ut.. Og ikke til en uoverkommelig pris.. [URLBLOCK1] Noen som har testet den, eller lignende?



De varer bare en liten stund. Isen smelter jo proposjonalt med kjølingen.
Egner seg bare til små rom.
-Tim
Loomis
[URLBLOCK1]



Samme greia. Ikke en AC



-Tim
Plussmedlem
Fullstendig klar over det
Det står et par "anmeldelser" av produktet der.
Jeg har kjøpt en skikkelig Air Conditioner, og montert den på akvarierommet. Den er innstilt på 24°C og den holder temperaturen perfekt!
Jeg har Wilfa Amcor modell PCMB12. Jeg husker ikke om jeg kjøpte den på Expert eller Elkjøp (tror det var Expert).... eller var det i en nettbutikk? Hmmm.

Alle Air Conditionere må ha et sted å blåse ut varmluften som genereres, så det kreves en åpning ut i det fri til luftslangen. Enten via vindu eller hull i veggen. Min er montert slik at utblåsningsrøret går gjennom et rundt lite hull i veggen, med gitter og rist på utsiden.

Den bråker imidlertid litt mer enn jeg trodde, så jeg er glad jeg har den på akvarierommet, og ikke i stua
Oppgitt lydnivå på 49dB-60dB? Det er jo kjeeeempehøyt. Til samenligning ligger en bråkete PC på rundt 35dB

Et dyrere, men stillere alternativ er varmepumpe. Tar noe mer plass, men lager ikke mye støy.



-Tim
Tim
Et dyrere, men stillere alternativ er varmepumpe.


Ja, dyrere er de sannelig.... Den første jeg fant på nett koster 12.000,- (som er det dobbelte av hva air conditioneren kostet).

Det er kommet en ny generasjon Air Conditionere, forresten. Mye slankere og smalere design enn den svære greia jeg har på gulvet
Jeg fant en som faktisk var riktig lekker å se på (ifht min); denne her, som lover å kjøle ned rom på opptil 26 kvadrat.
Fordelen er jo at den holder varmen om vinteren også
Mye mer effektivt enn vanlig varmeovn.

En god pumpe må du nok ut med rundt 16k for. inkl montering.


-Tim
Jepp, vet det, Tim. Svigermor har akkurat kjøpt en varmepumpe, og nå går gubben rundt og snakker om at vi må kjøpe en også... :p (nyfrelst)
Pappa installerte en i stua for noen år siden. Synes det er genialt jeg. Absolutt verdt pengene.



-Tim
Vi installerte (med godkjent montør - sats ikke på egenmontering!) varmepumpe for to år siden, primært for oppvarming av underetasje/kjeller og 1. etasje. Altså to vifteenheter inne. Vi har imidlertid minst like mye glede av den om sommeren. Siste varmeperiode holdt den uten vanskeligheter og uten mye støy ca 22 grader i stua, noe høyere jo lenger vekk rommene ligger fra vifteenheten. Kjelleren holder ca 20 grader uten hjelp av noe om sommeren og det er jo flott for akvariene som står der og skal ha ca 24 grader.
Det koster ikke mye bruke den til kjøling om sommeren, temperaturdifferansen den skal oppnå mellom ute og inne er mye mindre om sommeren enn når den gir varme i fyringssesongen, slik at det er en god sparegris. Vi regner med å spare ca 12 000 kWh pr år ved bruk av denne.

Skal dere kjøpe varmepumpe, så pass på å kjøpe en som er beregnet for nordiske forhold. Det finnes "pirater" som selger varmepumper av anerkjent merke billigere enn anbefalt pris fra importør, men de er beregnet som luftkjølere i sydligere strøk og virker nesten ikke ved temperatur under null. Dessuten er det enkelte som rett og slett ikke tåler kuldegrader og går i stykker. Sjekk godkjente forhandlere hos importørene av Toshiba (ABK i Oslo,) eller Panasonic (to stykker), så unngår man problemer.
Panasonic og Toshiba - notert! Takk for tipsene!
Tommelen opp for Panasonic og Toshiba fra meg også. Vi har Toshiba. Litt dyrere, for luftens skyld


-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Lennart Axelsson
Reklame for plussmedlemskap