Sebrasnegle med en rar ettervekst av/på sneglehuset

Hei.
Plutselig har sebra sneglen min vokst en god del og etterveksten er helt merkelig. Den er ikke stripete brun og svart som resten av sneglen, men veldig ugjevn. Denne "etterveksten" er ca 4 millimeter og er mye lysere og med ugjevne striper...man ser et tydelig "hakk" der hvor skillet er. Er dette noe som kan forekomme eller tyder det på mistrivsel? PH ligger på 7,5, GH på 11, KH på 3 og det er ingen nitrit.... Disse forholdene har så og si vært uendret det siste året... hva kan det være?

Dina
Hvordan ligger det an med kalk i vannet ditt? Jeg tror det må være det som mangler siden vannverdiene dine ser bra ut for å holde snegler. Hardt og ikke for surt. Du kan gi den noe fòr som inneholder kalk, f.eks spinatblad, det hjelper den å bygge fint skall igjen. Du kan også tilsette kalk i vannet, da er det bare å søke på kalk på forumet og lese til øynene blir store og våte... :P
Velkommen som nytt medlem forresten!
Som du kanskje ser på dette bildet så har jeg samme erfaringen. Sebrasneglen min har det samme, men det synes ikke på bildet. Du ser tydelig skille mellom gammel og ny vekst på tigersneglen ihvertfall. Jeg mistenker at det er dårlig med næring for sneglene både hos importør, under frakt og i butikken. Det er jo ikke særlig alger vanligvis der. Med økt fôrtilgang så skyter veksten fart og da dannes det et skille mellom nytt og gammelt skall. Om skallet har blitt litt skadet i kanten før det starter den raske veksten så blir mønsteret ujevnt til å begynne med. Det er ihvertfall min teori. Der ser forresten ikke ut til at sneglen har problem av den grunn.

Om det er samme type sebrasnegl du har så tåler den faktisk bløtere og surere vann enn for eksempel eplesnegl. Det vannet du har er mer enn tilstrekkelig for å opprettholde skallveksten selv om den sikkert vil sette pris på spinat uansett. Tilsett aldri kalk i vannet før du har sjekket om alle dyrene som går der tåler det. Kalk øker både gh, kh og ph, men som nevnt så synes jeg ikke det er behov for slik tilsetning i dette tilfellet.
Har ikke noe erfaring med sebrasnegler, men hos eplesnegler er det vanlig med skillelinjer der de har flyttet til nytt hjem, eller til og med hvis de flyttes fra kar til kar i samme hjem.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap