Filterbytte, trenger hjelp.

Hei.

Jeg er ikke helt fornøyd med det orginale filteret som følgte med mitt 185 liters AA akvarium. For det første så bråker det mye, for det andre så ser det utrolig stygt ut og for det tredje så får jeg ikke god sikrukasjon i karet som jeg trenger nå jeg skal ha L-maller.

Derfor har jeg tenkt å bytte ut det orginale filteret med noen innvendige AM-TOP Professional AT-800F. AM-TOPP`en pumper 800 liter i timen.

Så kommer spørsmålet, hvordan skal jeg gjøre dette på best mulig måte uten at det påviker fiskene og filterbakteriene? Kan jeg flytte f.eks hele den sorte filtermatten over i et av AM-TOP`ene? Eller burde jeg flytte noen andre deler av filteret over?
Jeg hadde håpet på at jeg kunne ta ut det orginale filteret og lakt alle filterbakteriene over i AM-TOP filterene og tatt ut det orginale samtidig som jeg sette i AM-TOP`ene.
Hvor mange AM-TOP Professional AT-800F pumper trenger jeg/ anbefaler dere til dette karet på 185 liter som er ca 100 cm lankt, 40 cm bredt og 45 cm høyt?


Av fisk har jeg en del Corydoras av div. arter, Kuhlii-åler, Neocaridinia reker og en del Sulawesisnegler.


Legger ved et bilder av hvordan det orginale filteret som jeg vil bytte ut er bygdt opp:
[External Image]
**Bump**

[External Image]
Inaktiv bruker
va med blå filtermatte for det er det jo så mange som skryter om her på forumet
Bump igjen.

Vet ikke om dere har helt forstått hva jeg mener siden jeg ikke får noen svar.

Det jeg vil er å ta ut det orginale filteret og samtidig sette inn nye. Og hvordan skal jeg gjøre det? Kan jeg f.eks ta den ene filtermatten over i ett av de nye, og filterwatten i et annet?

Jeg har 5 filter av typen AM-TOP Professional AT-800F, hvor mange trenger jeg?

Ville fått gjort dette i dag.... så det haster litt!
Jeg vil tro Am-topen må innkjøres sammen med det andre filteret ditt i 4 uker, det er den tryggeste måten. Hvis du bare overfører en svamp så inneholder ikke den nok filterbakterier til hele karet.
Jeg er enig med svaret ovenfor.
Men er du helt sikker på at innvendige filtere er det du vil ha til et såpass stort akvarium? Jeg vet ikke helt om de takler jobben, og selv om du da bruker flere for å oppveie for dette, er det vel heller ikke særlig pent å ha en haug med innvendige filtere hengende i karet?

Det viktigste for den biologiske filtreringen er hvor mye filtervolum man har, altså hvor mye filtermedier det er plass til. Hvor mange liter i timen et filter pøser ut er ikke det som avgjør hvor bra det er. Det er tvertimot en fordel for filterbakteriene at vannet ikke passerer altfor fort forbi, slik at de nyttige filterbakteriene rekker å gjøre jobben sin og rense vannet.
For mallenes del bør du heller sette inn en powerhead, som utelukkende skaper sirkulasjon.

Er det umulig å bruke utvendig filter på dette karet?
Av innvendige filter bør du sjekke ut Eheim Biopower i stedet for AM-Top. Biopower er bygd som ett utvendig filter, med flere påfølgende filtreringsmoduler.

Ellers enig med Mona at utvendig blir mye mer ryddig. Neppe noe dyrere heller, siden du likevel har planlagt å bruke flere filtre. Eheim Ecco Pro er et rimelig alternativ.

Denne f.eks:

http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=234&produktid=62&Navn=04.%20Eheim%20Classic&HKatID=24


-Tim
Eheim Ecco 2236 (som Tim foreslår) er stor nok til akvariet ditt, Fisken Magnus.

Men jeg er veldig opptatt av at alle mine filtere og eventuelle powerheader skal ha justerbar vannsirkulasjon. Altså at man kan skru opp og ned antall liter vann de skal peise ut pr time.
Dette tror jeg ikke er mulig med Eheims Ecco-serie. Det var iallefall ikke det på den jeg hadde en gang, men jeg hadde den minste Ecco'en i en 63 liter.
Det kan også være mye plunder når man skal åpne og stenge filteret ved rens. Spesielt når man skal stenge det igjen.... Et godt tips: sørg for å kjøpe inn et nytt håndtak og ha liggende som reservedel, for jeg knakk to stykker...
Ellers er Ecco-serien helt ok, de er i velkjent Eheim kvalitet, men de er og blir "eheims billigserie".

Men legger du til 400 kr, får du et supert filter (også dette er inkl filtermateriale) her:
Jeg bruker utelukkende Eheim Pro-serien, og har Eheim Pro 2224 i mange akvarier. Der er det justeringsmuligheter for antall liter i timen, og null problem med åpning og lukking ved rens av filteret.

PS!
Siden du skal ha L-maller, bør du seriøst sørge for skikkelig filtrering i karet. Jeg ville nesten si det nytter ikke å ha dem i kar med bare små puslete innvendige filtere, siden de skiter så enormt mye.
Så egentlig burde du ha enda større filter enn det jeg foreslår, men... penger er jo også ofte en faktor
Takk for svar alle sammen.

Jeg har en AM-TOP 3335 utvendig filter stående som ikke er i gang. Har tenkt på om jeg skal bruke det, men. Akvariet er et møbelakvarie og fra gulvet og opp til avnnoverflater er det 140cm, vil filteret klare det?
Enig med du Mona. Pro serien er en annen standard Veldig fornøyd med mitt Pro 3 600. Enkelt i bruk, og smarte løsninger.

jeg ville klart valgt 2224 forran Ecco, men fikk inntrykk av at lav pris var viktig.....


-Tim
om Filteret klarer å løfte 140cm er jo bare å prøve

Er selv blitt frarådet AM-top utvendig filtre, da de ifølge folka på TAM Lade ikke holder det de lover. Må være omtrent dobbelt så stort som annbefalt visstnok. Derfor jeg valgte Eheim.


-Tim
Inaktiv bruker
Tim
Er selv blitt frarådet AM-top utvendig filtre, da de ifølge folka på TAM Lade ikke holder det de lover. Må være omtrent dobbelt så stort som annbefalt visstnok. Derfor jeg valgte Eheim. -Tim


jeg har selv AM-top utvendig filtre i 160 litteren min og det funke kjempe bra.og det har bare vert en gang at det filter ikke vile starte i bjynelsen men da hade vist noe løsna og et er at den blei sat på plas så startet den.og hos meg kan det gjerne gå ei go stun før den må renses å
David. Det var ikke driften de klaget på, men at ett filter som var speccet til f.eks 350 liter ikke klarte mer enn en normalt belastet 180 liter.

Ho jeg snakka med hadde selv 600 liter varianten på en 500 liter, og det holdt ikke. Ho brukte ett ekstra innvendig filter i tilllegg.




-Tim

Jeg ville ha valgt to Fluval 4+ modifisert med grov blåfiltersvamp. Dermed har du muligheten til å rengjøre det ene mens det andre holder filtreringen oppe.

Vannsirkulasjon er det enkleste i et mallekar. MaxiJet powerhead tar liten plass hvis ekstra sirkulasjon er nødvendig.
Tror at jeg går for to stk Fluval 4+, som du Geir sier. Om nødvendig setter jeg også inn en sirkulasjonspumpe av merket Maxi-jet.

Skal jeg bare modifisere det ene filtert med grov blåfiltersvamp, eller begge to?

Er maller så avhening av sikrulasjon at de ikke klarer seg 5 min uten sirkulasjon mens jeg rengjører filteret?

TIM:
Jeg har også hørt at AM-TOPs utvendige filter ikke er brea nåkk for det som står. Har planer om å bruke det i en 105 liter, på pakken står det at det er ønbefalt for akvarier på 250 liter, så rekner med at det må klare en 105 liter.
Dette med anbefalt opp til X antall liter kommer jo veldig ann på mengden av fisk osv osv... Uansett er det bra med ekstra filtrering... Amtop er vel ikke noe dårligere enn andre der... Har vel heller mest å si hva som er inni filteret ikke hvordan filter det er 2028 og 3338 er ganske like og dekker omtrent det samme
Tilfeldig bekjentskap
© Cecilie Isaksen
Reklame for plussmedlemskap