Valget endte på kulefisk...

Da jeg flyttet ifra Norge som jeg fortalte om i min tidligere post, flyttet jeg også ifra stor karet mitt og nå savner jeg å ha ett akvarie å styre på med... Jeg har hatt kulefisker før men kun brakkvann og har stor kost meg med dem!

De trenger oss litt mer enn andre fiske-arter og det gjør det hele litt mer spennende...

Valget fallt egt. på ett 30liters kar og da tenkte jeg litt på killi osv selv om dette egt ikke er en fisk jeg liker noe særlig. Men da jeg så tilbudet på ett 210liter kar (som egt. er MYE større enn jeg hadde tenkt meg) til litt over 500DKK fant jeg ut jeg måtte slå til. Dette bude vell være ett greit kar for ca 6 dverg kuler?

Kule hold er jeg veldig godt kjent med, både saltvann og brakkvann, men disse er rene ferskvanns fisker og det er litt spennende! Det jeg lurer på er at kalk nivået i vannet her i danmark er skyhøyt, ja så mye at de svarte flisene mine er hvite etter ett dusin dusjer.... Hvort kan jeg motvirke dette? Bør jeg kjøpe vann i butikken?

Og er det mulig å innredet ett planteløst kar som er bra for dverg kuler?

Tilslutt har noen, noen bilder (gjerne av sine egene kar) av perfekte akvarium for dwarf puffers?

Jeg kjøper fisken og karet imorgen men fiskene skal gå i butikken til karet og pumpen er godt kjørt inn....
gelerium
Da jeg flyttet ifra Norge

Eg bare visste at Bergen ikke lå i Norge!

gelerium
210liter kar ... greit kar for ca 6 dverg kuler?

Det er mer enn greit nok, ja Røfflig regner de vel rundt 15 liter per dvergkule, så da har du endel å gå på.

gelerium
Og er det mulig å innredet ett planteløst kar som er bra for dverg kuler?

Nei, men det er ganske utbredt å innrede dvergkulekar med kunstige planter, så kanskje det hadde vært noe?

Eg har selv kjøpt 5 dvergkuler, men de går foreløpig hos ei venninne.

Kul_Video
Vann: kalk er godt, i følge fishbase.org; pH range: 7.5 - 8.3. Mål vannet ditt.

Innredning: masse planter (ekte eller plast) og gjemmesteder! disse små trenger å ha spennende omgivelser som de kan utforske og jakte på f.eks. snegler. I nakne kar blir disse kule fort stresset og svømmer opp og ned langs glasset. Ha gjerne noen flyteplanter med røtter som stikker godt ned i vannet - og legg noen små snegler på plantene, så skal du få se hvor aktive jegere disse kulene er.

alt du trenger å vite om disse søte små kulene: http://www.dwarfpuffers.com/ med forum her: http://dwarfpuffers.com/forum/
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap