Neonlys

kan alle bruke neon lys i karet sitt? deller er dette spesielt til noen typer fisk? vi har endel scalare og noen maller
Eg er ikke sikker men kan tenke meg at det er lurt å ha et akvarium med to lysrør, der det ene har normalt lys så kan det andre være noen lys. Har veldig lyst på blått lys i mitt akvarium og
Det finnes også LED lyslister du kan legge i bunn. Da reduserer ikke det vanlige lyset.


-Tim
Hvor tenker du å plassere dette?

I bunnen litt under sanden, eller oppå sanden, eg bare lurer
Bjørn.
Eg er ikke sikker men kan tenke meg at det er lurt å ha et akvarium med to lysrør, der det ene har normalt lys så kan det andre være noen lys. Har veldig lyst på blått lys i mitt akvarium og :)


Du kan jo dekorere med hvite eller fargede lysdioder som gjemmes bak røtter og steiner (Ja, de tåler ubegrenset med vann). Disse kan belyse plantene fra undersiden, men altså slik at du ikke ser selve lydsdioden bare lysskinnet i plantene og fisken som svømmer omkring. Hvite lysioder fåes kjøpt bl.a hos Elfa. Du kan også kjøpe fiolette eller UV dioder som sørger for å holde fotosyntesen igang i plantene. Disse kan dirigeres mot plantene for å unngå for mye generell belysning som kan fremme algevekst. Så slipper du kanskje lysrør - det er MYE lys i f.eks en 3W Luxeon White LED.

Jeg har en 405nm laser (Fiolett). Når jeg sprer dette lyset utover plantene, "gløder" de dyp rødt. Veldig kult i mørket.

Vidar (Gadget-freak også )
Det hadde vært tøft å sett, kunne du lastet opp et bilde av det?
Bjørn.
Det hadde vært tøft å sett, kunne du lastet opp et bilde av det?
Det kunne jeg ha gjort, men problemet er at CCD-brikken i digitale kameraer ikke ser forskjell på fiolett og hvitt. Dvs. at det fiolette lyset jeg ser som dimmet svakt fiolett lys med øynene, blender kameraet fullstendig som om det var flombelysning. Den røde gløden syns ikke i det heletatt lenger på kameraet.

Vidar
tenker på dette selv. men hvor kan jeg kjøpe noenlys jeg kunne legge bak røtter, planter ?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap