Fisk har som andre individer følelser? (side 2)

Plussmedlem
Eivind Trømborg
MEN, som i politikk, må det være lov å ha forskjellige meninger om hvordan man best ivaretar sine egne og andres interesser, herunder dyr.


Nei, Eivind. Politikk og juss er to forskjellige deler av samfunnet vårt, og i MOTSETNING til politikk er det ikke hjemmel i lovverket for skjønn i spørsmål om dyrehold.
Det en person mener er rett måte å oppdra en hund på, f.eks. fysisk avstraffelse er i henhold til jussen dyremishandling. Samme gjelder fisk. Husk, Norge er et oppdrettsland og det finnes rimelig tøffe lover mot mislighold av dyr, herunder fisk. Og dette gjelder også akvariefisk!
Hvordan du best ivaretar dine interesser er stort sett opp til deg selv, men påtar du deg ansvaret med dyrehold, uansett art, må du som alle andre finne deg i bli målt etter en nasjonal standard kalt Norges Lover!
Jeg er glad du ikke har diskus jeg. For da hadde du ikke hatt de lenge..

sorry altså men tror du skal tenke igjennom ting en gang til.. Du har ikke tenkt på at de fiskene dine er så sky fordi du har så skjeldent vannbytte at de får helt sjokk hvær gang de ser en hånd eller føler rent vann på kroppen?

Eivind Trømborg
Det ER forskjell på å barbere seg, og skjære av hele hodet.


Hæ? Nå må du tenke deg litt om før du slenger om deg med fine uttrykk du ikke skjønner Den der lo jeg godt av.
Og det sier du, som bytter vann hvert kvartal, og attpåtil står og tar det to ganger 90%??? DET er å skjære av seg huet, det!! Hadde du tatt 45% annenhver uke kunne vi begynt å snakke om barbering.
Det finnes de som klarer å holde kar uten særlig vannbytte. Det er sågar et eget navn på dette: Walstad-metoden. Denne tråden, og denne artikkelen på Wiki sier litt mer om dette. Personlig tviler jeg på at dette er så veldig realistisk eller praktisk for den jevne akvarist å få til. Men å trekke inn dyrevelferdsloven som argument mot sjeldne vannbytter blir litt drøyt. Isåfall betyr det at det er en vedtatt lov om at hyppige vannbytter er det eneste rette å gjøre for akvariefisk. Og selv om de fleste av oss i god tro pliktskyldigst gjennomfører våre hyppige vannbytter, betyr ikke det at det er urimelig om noen stiller spørsmål ved vedtatte "sannheter" rundt akvaristikk, uten at vedkommende får spydigheter slengt etter seg. Er ikke forumet til for utveksling og diskusjon rundt meninger?

Eg har selv Walstadboka, Marius, og mener, som du er inne på, at dette mer er et teoretisk "verdensbilde" enn et praktisk et.
Fullt mulig å oppnå, men svært vanskelig, og hva er egentlig poenget med å stresse slik? Det enkleste er i vår verden ikke pistol, men tilførsel av nytt vann. I hvert fall dann og vann

Likevel har enkelte en sterk tendens til å henge seg opp i "vedtatte sannheter"; bytt 30% vann ukentlig. Dette går dessverre igjen hele tiden.
Hvor kommer 30% ifra?

Nødvendigheten av hvor mye og hyppig det bør byttes vann i en annens kar er det nærmest umulig å vite noe om, siden det er så mange variabler som spiller inn...

Men kanskje 30% ukentlig er et greit og sikkert råd å gi? Etter min mening ikke; hos mange er det altfor lite, og hos andre igjen er det unødvendig.

Donald
Likevel har enkelte en sterk tendens til å henge seg opp i "vedtatte sannheter"; bytt 30% vann ukentlig. Dette går dessverre igjen hele tiden.Hvor kommer 30% ifra?


Nettopp Akvaristikk (eller annen biologi) er ikke tall eller fakta. Til det er variablene altfor store. Selv satser jeg på hyppige vannbytter da jeg ikke vet bedre. Men jeg synes ikke det er på sin plass å hudflette folk som har en annen erfaring/mening
Plussmedlem
tender
Det finnes de som klarer å holde kar uten særlig vannbytte. Det er sågar et eget navn på dette: Walstad-metoden. [URLBLOCK1], og [URLBLOCK2]på Wiki sier litt mer om dette. Personlig tviler jeg på at dette er så veldig realistisk eller praktisk for den jevne akvarist å få til. Men å trekke inn dyrevelferdsloven som argument mot sjeldne vannbytter blir litt drøyt. Isåfall betyr det at det er en vedtatt lov om at hyppige vannbytter er det eneste rette å gjøre for akvariefisk. Og selv om de fleste av oss i god tro pliktskyldigst gjennomfører våre hyppige vannbytter, betyr ikke det at det er urimelig om noen stiller spørsmål ved vedtatte "sannheter" rundt akvaristikk, uten at vedkommende får spydigheter slengt etter seg. Er ikke forumet til for utveksling og diskusjon rundt meninger?


Jeg poengterte forskjellen på politikk og juss. Politikk er for meningsytringer/forskjeller o.l. Juss er ikke. Eivinds påstand om dyrehold faller ikke inn under politikk, men juss.
Nei, sjeldne vannbytter i et akvarie er ikke dyremishandling, og jeg har heller ikke ment at noen skulle forstå innlegget mitt i den retningen.
Poenget mitt var at under dyrehold skal og bør det ikke være alt for stort rom for egentolkning. Det kunne fått drastiske konsekvenser for dyrene i ekstreme tilfeller.
Skal prøve å være kort:

Jeg gir ofte nybegynnere rådet om 30% ukentlig fordi det er enkelt. Da kanskje jeg er ferdig med en grunninnføring på 300 ord istedet for en hel bok :p Jeg foretrekker å legge det ut som en liten "kakeoppskrift" i begynnelsen, vi vet alle at etterhvert som erfaringen øker finner vi egne måter å gjøre ting på. Og 30% ukentlig gir i det minste et inntrykk av at vann bør byttes jevnlig, og ikke en gang i året som var ganske utbredt før. Helt enig i at det i akvaristikken er alt for mange nyanser til å lage noen sannheter.

Årsaken til at jeg nevnte dyrevernsloven var rett og slett trådens overskrift. Mulig jeg har tolket det feil, men jeg fikk inntrykk av at trådstarter mener at fisk ikke har følelser i samme grad som andre dyr, og sånn sett ikke trenger like god behandling som f.eks kattene hans (som virker å ha det som plommen i egget). Han innrømmer selv at han er "rimelig brutal" med sine akvarier - og stolt over at fisken likevel ikke dauer som fluer.

Her syntes jeg det var på sin plass å minne om at dyrevernsloven ikke skiller mellom katt, hund og fisk - de er like godt beskyttet i dyrevernsloven. Og både § 4 og § 5a legger opp til at dyret skal ha plass og stell etter behovet hos det særskilte dyret. Er rent vann hver 3. måned i tråd med behovet hos fisk, som i naturen har konstant utskiftning av vann? Enig med Mona i at det var vittig at det var trådstarter som nevnte forskjellen på barbering og å skjære av seg hodet...

Det at trådstarter sier at han er "rimelig brutal" betyr at innerst inne synes han selv at disse vannbyttene er ekstreme. Og de er jo det! Ikke en dråpe rent vann på 100 dager - for så å bytte 2 x 90%! Og atpåtil vaske filteret under kranvann hver 14. dag. Jeg synes ikke dette er noe godt akvariehold, og det må jeg få lov å mene.

Ellers tviler jeg på at en 400 liter med 5 store sølvhai, pleco og annet er et godt eksempel på et fungerende oppsett under Walstadmetoden (selv om jeg ikke har satt meg inn i denne).
Er ikke 400liter veeeeldig lite for 5 voksne sølvhai og pleco??


Så en relativt stor Gibbi (ca 40cm?) i et 700 liter her en dag, og jeg synes ikke den så liten ut i det karet. Målene var 230x50x60 Tror jeg.


-Tim
ElinH
Ellers tviler jeg på at en 400 liter med 5 store sølvhai, pleco og annet er et godt eksempel på et fungerende oppsett under Walstadmetoden (selv om jeg ikke har satt meg inn i denne).


Poenget var at det går an å holde akvarium uten de hyppige vannbyttene. Om dette tilfelle kvalifiserer til slikt, er en annen sak

Noen som vet hvordan de offentlige akvariene gjør det? De har jo så store vannmengder i de ulike tankene at man skulle tro det kunne gå relativt lenge mellom hvert vannbytte.

De har vel også noe mer avansert filtreringsutstyr enn oss hobbyister.....


-Tim
De har nok helautomatisk bytte skulle jeg tro

Syns jeg ser en stakkars kar løpe rundt med in/out heverten i atlanterhavsparken.. he-he..
Joda. Så klart er det automatisert. Jeg lurte mer på intervallene og mengde.


Hehe. Ser for meg en stakkar som skal skifte vann i haitanken på 1000m3 med 10liter bøtte.......


-Tim
Antar det er kontinuerlig utskiftning. Men er ikke sikker... Finnes sikkert forskjellige varianter også
Grunnen til at jeg lurer er at de offentlige akvariene (i Norge iallefall). Legge mye resurser og forskning i fiskevelvære og en tilnærming til fiskehold lik det disse akvariene driver med, synes jeg burde være en mal for hobbyakvaristen. Så derfor lurer jeg på om man kan gjøre ting på samme måte, men i mindre skala.


-Tim
Jeg vet i vertfal at akvariet i bergen har automatisk vannskifte, vertfall på skjøvannet sitt. Sansynlivis på ferskvannet og..
På sjøvannet tror jeg Bergen akvariet skifter ut med vann rett fra fjorden (med filtrering) og dumper brukt vann tilbake.

At det foregår automatisk er en selvfølge med så store vannmengder.

-Tim
Stemmer det du.. De skifter det hele tiden.
Donald
Likevel har enkelte en sterk tendens til å henge seg opp i "vedtatte sannheter"; bytt 30% vann ukentlig. Dette går dessverre igjen hele tiden. Hvor kommer 30% ifra?


Fordi folk spør, og fordi folk trenger en pekepinn på hva som kan være grei mengde og hyppighet. For et normalt selskapsakvarium vil i normale fall 30% være en helt grei mengde. Dette skriver jeg fordi jeg skifter den mengden selv, og det etter min erfaring ser ut til å være en akkurat grei mengde.

Det svares enkelt med 30% fordi jeg selv har erfart at det er passe mengde i normale fall, og for å ikke drukne nybegynnere i Walstad-teorier og alle mulige eventualiteter og pedagogisk mambo-jambo som Tender er så flink til å late som han har greie på.
Det nytter ikke å ramse opp "Hvis det er sånn så gjør du sånn" og "men er det derimot sånn, kan du ikke gjøre sånn, men sånn" som til sammen utgjør en halv spaltemeter her på AF i et og samme innlegg.

Noen få enkle ord som alle kan skjønne og forholde seg til:
Bytt 30% en gang i uka.


Jeg fatter ikke hvorfor det er så utrolig tungt for deg og Tender å svelge at noen svarer det?

tender
Akvaristikk (eller annen biologi) er ikke tall eller fakta. Til det er variablene altfor store. Selv satser jeg på hyppige vannbytter da jeg ikke vet bedre. Men jeg synes ikke det er på sin plass å hudflette folk som har en annen erfaring/mening :)


Det slår meg av og til at du Tender, sitter og venter til det kommer en tråd der du kan begynne å kverulere og hakke på folk som faktisk skriver noe konkret.
Det slår meg at du, istedenfor å svare selv, leker du pedagogisk bedreviter som alltid må inn i en tråd først når du ser noe som kan gi deg mulighet til å hakke til høyre og venstre på andre deltagere i tråden.
Jeg synes heller du skal holde deg til temaet og svare på det selv med dine egne ord, ikke angripe og kverulere rundt hva alle andre i tråden mener.

Dreier ikke tråden seg om en som mener at det kan være vel så bra å bytte vann sjelden da, Mona? Forstår ikke at det kan være kverulerende å nevne at en slik metode faktisk finnes. Det er flere veier til målet, vet du.



Tilfeldig bekjentskap
© anders kr
Reklame for plussmedlemskap