Nye fisker, men hvem skal jeg velge?

Har ikke mye peiling på akvariefisk en det jeg har lest meg fra til på nettet..
For en mnd siden kjøpte jeg meg akvarium (ferskvann) 50 L. og lot det stå med pumpa igang, men jeg byttet ut ca 1/4 av vannet en gang i uken. Kjøpte 2 stk planter for en uke siden.

Så kjøpte jeg mine første fikser i dag. 10 stk Kardinaltetra, men vet ikke hva som passer sammen med disse fiskene. Hva som er annbefalt å ha sammen med dem for at de skal trives best mulig.

Noen forslag??
Hva med 1-2 Ancistrus? Eventuelt noen Oto? Disse spiser alger og holder innsiden av karet rent og pent. (til en viss grad)

Ancistrus trenger litt røtter å gnage på.

-Tim
Enig med Tim, du får ikke plass til så ekstremt mye fisk i en 50 liter og med 10 stykk kardinaltetra er det nesten fullt. Jeg ville kanskje styrt unna otto om du er nybegynner siden de kan være litt skjøre om akvariet ikke er helt stabilt. En ancistrus skulle gå fint, sørg for at det er litt størrelse på den (4-5 cm minst). De mindre individene tåler veldig lite.

En annen mulighet kan være en liten stim (6-7 stykker) med kuhliiål eller små pansermaller og heller noen tigersnegler eller sebrasnegler for algespising. Disse fiskene krever fin sand som bunnlag.
Jeg har 4 Kuhli-ål, og de er morsomme å se på. Farter rundt overalt og siler sand over gjellene. Tror ikke de ser så godt heller da de til stadighet krasjer i ancistrusene som ligger i ro. Full fart, rett på. Morsomme skapninger som lager litt liv og røre.

Små Corydoras er også gøy å se på. Vurderte lenge noen Panda, men det ble Kuhli denne gangen.

-Tim
Hvis akvariet var tomt mens det stod der (ingen planter eller noe) så har ikke filteret fått noen som helst biologisk belastning i de ukene....

Filteret er derfor å betrakte som helt nystartet nå, uten noen bakterieflora å snakke om. Vær forberedt på utbrudd av ammoniakk og nitritt, som er svært giftig for fisk. Ammoniakk kommer først, i løpet av få dager etter innsetting av fisk. Så kommer nitritt, det pleier å dukke opp ca to uker etter oppstart.

Har du vanntester? Du må nesten ha det, spesielt viktige for nybegynnere og til nyoppstartede kar er dråpetestene for de to vannverdiene jeg nevnte ovenfor.
Inaktiv bruker
Ancistrus kan jo bil 15 cm lange, så vet ikke om det er så lurt å ha de i et kar på 50 liter. Zebrasnegler kan være tingen. De er faktisk veldig fasinerende å se på (synes jeg, hehe..) de spiser ikke planter, (etter min erfaring) og de ser vakre ut!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap