Nybegynner med uflaks.

Hei,

Jeg har fått meg et 30 liters akvarium, og smelte til med 15 bittesmå fisker. Aner ikke hava de heter, men det er 3 slag og 5 av hver - det var slik i alle fall. Over den første natten døde 4 fisker (Jeg registrerer imidlertid at jeg bare har 8 igjen - og da ligger det vel 3 fisker ett eller annet sted og dør...).
Vannet er helt grått, så jeg skiftet ut ca. halvparten med friskt vann, og nå er det klarere, og fiskene som var igjen har blitt litt sprekere.

Så ser jeg gjennom en DVD som fulgte med, og der sies det at akvariet skal ha minst 3 - 4 dager "innkjøring" FØR jeg putter fisk oppi der.

Siden det nå på sommerstid stort sett jobber innkompetente skoleungdom i dyrebutikkene, var det ingen som sa at vi måtte kjøre inn akvariet først. Så lykkelig uvitende om dette fikk vi med 3 poser fisk SAMTIDIG med akvariet.

Vannet blir veldig fort grått, og jeg tenker føsrt og fremst på alger, men jeg har ikke overfôret heller. De fikk mat 2 ganger i går med ca 6 timers mellomrom.

Hva gjør jeg nå?

Vidar
Jeg ville stukket tilbake til butikken og levert tilbake fiskene. 3-4 dager innkjøring er ikke nok, filteret må stå og gå i karet fullt innredet med planter osv i minst 4 uker før det har bygget opp nok bakterier til å kunne håndtere avfallet fra fisk.

Og når filteret er innkjørt må du sette inn litt og litt fisk for å ikke overbelaste filteret ved å øke belastningen for fort.

Siden karet bare er 30 liter er det svært begrenset hvilke fisker du kan ha i det. Du kan ha en enslig kampfisk hann og en eplesnegle, eller en trestripet knurreguriam og en snegle, eller en trio av en liten killiart. Det finnes også flere små bettaarter som kan trives i et så lite kar, men de er ikke helt enkle å få tak i.

Det anbefales som regel at nybegynnere begynner med litt større kar siden disse har mye mer stabile vannverdier. I små kar går ting veldig galt veldig fort.

Klik 'artikler' øverst på siden og deretter 'avkarieskolen', så finner du nyttige artikler om vannverdier og oppstart av akvarium.
Takk for raskt svar )

Jeg skal levere fiskene i morgen, og forklare problemet. Men jeg er redd flere fisker vil dø innen i morgen. Kan det kanskje være lurt å bytte vann noen ganger frem til i morgen for å unngå flere tragedier? Jeg har en del igjen av AquaSafe og AquaBalance.

Så tenker jeg litt på oksygen-nivå. Der er en del planter oppi der, men jeg har sett på mange akvarier at det er en pumpe som lager bobler. Min pumpe er kun en rensepumpe. Trenger jeg en sånn "boblemaskin" i tillegg?

Jeg skal ikke legge i fôr til i morgen. Jeg leste på et nettsted, muligens det var her, at fisken kan overleve lenge uten mat - opp til flere uker, men dør først og fremst av gifter av avføring og alger... Så kanskje flere overlever til i morgen hvis jeg ikke har oppi fôr.

Jeg fikk forresten oversikt over alle fiskene - det lå enda en død en bak plantene, og antall levende er nå 10. 4 av 5 med lysende blå stripe på hver side av ryggen og rødaktig buk er nå døde. Mens 1 av 5 brunaktige, med svart flekk på hver side bak hodet, og svart ryggfinne er død. Mens jeg har fulltallig med en gjennomsiktig sølvaktig fisk med svart stripe ytterst på alle finnene.

Vidar
Plussmedlem
Det er dessverre slik i mange dyrebutikker. Og beklageligvis resulterte det i at mange fisk mistet livet. Men fisk sliter i den generelle befolkning ennå med at folk ikke ser på dem som likeverdige andre livsformer, som for eks. andre kjæledyr.

Rensepumpe holder i massevis. Bobler er ikke en nødvendighet. Vilk anbefale deg å kjøpe større kar neste gang. Minst rundt 80 liter hvis du har plass. Det kan virke mye for noen som kanskje ikke har hatt akvarium før, men ta det fra en annen nybegynner; Stort kar er morsommere!!
Renset du grusen/sanden før du hadde den oppi? Hviss ikke vil dette forklare at vannet er grått. Dette vil roe seg etter noen dager, men siden du likevel skal levere fiskene tilbake så kan det være greit å restarte hele greia, og vaske grusen skikkelig.


-Tim
Viktor
Det er dessverre slik i mange dyrebutikker. Og beklageligvis resulterte det i at mange fisk mistet livet. Men fisk sliter i den generelle befolkning ennå med at folk ikke ser på dem som likeverdige andre livsformer, som for eks. andre kjæledyr. Rensepumpe holder i massevis. Bobler er ikke en nødvendighet. Vilk anbefale deg å kjøpe større kar neste gang. Minst rundt 80 liter hvis du har plass. Det kan virke mye for noen som kanskje ikke har hatt akvarium før, men ta det fra en annen nybegynner; Stort kar er morsommere!!

Da har jeg lært litt mer, men det kostet noen fisk livet dessverre. Jeg håper at jeg greier å holde dem i livet til i morgen. For i dag tidlig var det ikke noe koselig syn å se at noen var døde, mens alle de andre var veldig slappe og holdt til rett under vannskorpen - som om de ville vekk, eller ikke fikk puste....

Er det et tegn på mistrivsel hvis de søker vannskorpen? Eller er det at de er for slappe til å kjempe mot oppdrift?

Det blir nok et større kar neste gang, og 80 liter høres jo bra ut - og vente heller med å sette fisk oppi der til alt er klart - og ikke minst lytte til dere på forumet, istedet for å lytte til folk i dyrebutikkene.

Etter at jeg tok vekk nesten alt vannet, og hadde opp i nytt friskt vann, leker de nærmere bunnen, og med sprett og kromspring svømmer de etter hverandre.

Vidar
Når de står i vannflaten kan det være at de henter luft i overflaten fordi de vil unngå å sende vann med giftstoffer over gjellene.


-Tim
Plussmedlem
Hørtes fornuftig ut ja, Vidar. Glemte jo å nevne at et større kar er lettere å holde, ulogisk som det enn måtte høres ut. Personlig gikk vi rett på 170 liter og selv om vi begikk noen feil i begynnelsen, så har fiskene det bra nå....og jeg har en ny og dyr hobby! :P

En av tabbene vi begikk var å kjøpe fisk som blir relativt store med tiden, så "hainn far" må nok ut å kjøpe større kar med tiden.

Er det grenser for mye planter jeg kan ha? Jeg har stort sett dekket til bakveggen og litt på sidene med 15 - 20cm planter, og et par korte som er planta omtrent midt i. Har også putta opp i tre steiner som jeg skylte godt med rent vann og børste før de ble satt oppi.

Vidar.
Som nevnt over, er det begrenset hva du kan ha av fisk i et så lite kar.

Karet er så lite at det må være igjen plass til å svømme. Ellers er det bare positivt med mange planter.

Hvis du bytter 25 prosent av vannet morgen og kveld, er det mulig du klarer å redde noen fisker. Bruk vann fra kaldtvannskrana i en bøtte, som du setter i et kar med varmt vann slik at det varmes opp til 26 grader og ha i aquasafe.

Lykke til. Føler med deg. Du er ikke den første og ikke den siste som opplever dette. Kjenner jeg blir både sint og opprørt over dyrebutikker som gjør slikt. Personelig mener jeg ansvaret ligger på selger som skal være en profesjonell part i dette. Sjansen for at fiskene dine skulle overleve var i utgangspunktet null. Såpass bør de vite.

Ser du er fra Maura. Hadde vært interessant å vite hvilken butikk det var.


Fiskene henger i vannflaten fordi giften i vannet (se artikkelen om vannverdier under akvarieskolen) fører til at de ikke greier å ta opp nok oksygen. De henger derfor i vannflaten hvor vannet er mest oksygenrikt. Fram til du får levert de tilbake så bør du ikke fôre og bytt helst 25-30% av vannet minst en gang om dagen, to om du ser at fiskene sliter.

Som før nevnt så bør filteret kjøres inn før det kommer fisk i karet. Vil også anbefale deg å anskaffe en dråpetest for nitritt før du setter inn fisk slik at du kan følge med og skifte vann om nødvendig.

Les artiklene i akvarieskolen for å få en nærmere forståelse for hva som skjer i filteret og hvorfor det må kjøres inn.

Så lenge filteret du har skaper godt med bevegelse i vannoverflaten så er det ikke nødvendig med luftbobler i tillegg om du da ikke vil ha det fordi du synes det er pent å se på da Oksygenopptaket skjer i overflaten av vannet og boblene gir mer bevegelse der. Det er altså ikke den helt store utvekslingen av oksygen fra boblene på vei opp i vannet.

Når det gjelder planter så er det avhengig av hvilke fisker du skal holde. Noen liker tett buskas og andre mer svømmerom. Akvariet er jo forholdsvis lite så du bør uansett velge fisk med omhu.

Det som er en fordel med mye planter, gjerne 80% av bunnarealet, er at de hjelper til med å ta unna nitrat som ellers kan gi algeproblem. Velg enkle planter som tåler medium belysning, og gjerne er hurtigvoksende, til å begynne med. Disse er ofte blant de billigste også. Monterer du reflektor på lysrøret (hvis akvariet ditt har det) så utnyttes mer av lyset også.
gurimalle
Som nevnt over, er det begrenset hva du kan ha av fisk i et så lite kar. Karet er så lite at det må være igjen plass til å svømme. Ellers er det bare positivt med mange planter. Hvis du bytter 25 prosent av vannet morgen og kveld, er det mulig du klarer å redde noen fisker. Bruk vann fra kaldtvannskrana i en bøtte, som du setter i et kar med varmt vann slik at det varmes opp til 26 grader og ha i aquasafe. Lykke til. Føler med deg. Du er ikke den første og ikke den siste som opplever dette. Kjenner jeg blir både sint og opprørt over dyrebutikker som gjør slikt. Personelig mener jeg ansvaret ligger på selger som skal være en profesjonell part i dette. Sjansen for at fiskene dine skulle overleve var i utgangspunktet null. Såpass bør de vite. Ser du er fra Maura. Hadde vært interessant å vite hvilken butikk det var.
Det er Jessheim Zoo Center AS på Jessheim Storsenter. Jeg klandrer ikke de som jobber der, da de ser for unge ut til å være ansvarlig. Det står nok sjefer bak som har ansvar for å ansette folk med kunnskap nok til i allefall å forhindre godt voksne kjøpere i å "forlede" disse unge ansatte til å gjøre noe dumt - og ikke tøre å si i fra til kundene.

Vi sa klart i fra at vi var 100% grønne på dette, og spurte spesifikt om råd om stell med det å ha fisk. Vi burde fått en sterk anbefaling om å vente en god stund til karet var skikkelig innkjørt før vi handlet fisker - hvis de hadde visst, og at ansvarlige for butikken kunne sette større krav til hvem som får lov å jobbe der. Men det ble ikke nevnt et ord om innkjøring av karet.

Jeg skal følge ditt råd om utskifting av vann. Jeg har en 10 liters bøtte klar til kvelden - temperert. Nå har jeg ikke byttet vann på 16 - 17 timer, og fiskene er fortsatt like spreke. men det ser ut til at de generellt sett bruker større deler av karet - alt fra bunn til topp. Tror det er på tide å bytte ut.

Hvordan vil filteret innkjøres når vannet byttes ut hele tiden? Går det saktere?

Vidar
Nja. Ikke helt lett å svare på. Så lenge konsentrasjonen av nitritt går opp så skulle man ikke tro det.

Bakteriene som omdanner nitritt til nitrat har en fordoblingstid på mellom 12 og 36 timer. Avhengig av temperatur, oksygeninnhold og tilgang på nitritt. Så uansett vil det ta litt tid. Når du først når punktet der bakteriene holder ting i sjakk så ser du at selv om du dobbler lasten på filteret så vil det bare ta rundt ett døgn før ting stabiliserer seg igjen. Dette forutsatt at du har nok filtermedia og at gjennomstrømningen er tilstrekkelig.


-Tim
Vidar Øierås
[QUOTE=gurimalle]Som nevnt over, er det begrenset hva du kan ha av fisk i et så lite kar. Karet er så lite at det må være igjen plass til å svømme. Ellers er det bare positivt med mange planter. Hvis du bytter 25 prosent av vannet morgen og kveld, er det mulig du klarer å redde noen fisker. Bruk vann fra kaldtvannskrana i en bøtte, som du setter i et kar med varmt vann slik at det varmes opp til 26 grader og ha i aquasafe. Lykke til. Føler med deg. Du er ikke den første og ikke den siste som opplever dette. Kjenner jeg blir både sint og opprørt over dyrebutikker som gjør slikt. Personelig mener jeg ansvaret ligger på selger som skal være en profesjonell part i dette. Sjansen for at fiskene dine skulle overleve var i utgangspunktet null. Såpass bør de vite. Ser du er fra Maura. Hadde vært interessant å vite hvilken butikk det var.
Det er Jessheim Zoo Center AS på Jessheim Storsenter. Jeg klandrer ikke de som jobber der, da de ser for unge ut til å være ansvarlig. Det står nok sjefer bak som har ansvar for å ansette folk med kunnskap nok til i allefall å forhindre godt voksne kjøpere i å "forlede" disse unge ansatte til å gjøre noe dumt - og ikke tøre å si i fra til kundene.

Vi sa klart i fra at vi var 100% grønne på dette, og spurte spesifikt om råd om stell med det å ha fisk. Vi burde fått en sterk anbefaling om å vente en god stund til karet var skikkelig innkjørt før vi handlet fisker - hvis de hadde visst, og at ansvarlige for butikken kunne sette større krav til hvem som får lov å jobbe der. Men det ble ikke nevnt et ord om innkjøring av karet.

Jeg skal følge ditt råd om utskifting av vann. Jeg har en 10 liters bøtte klar til kvelden - temperert. Nå har jeg ikke byttet vann på 16 - 17 timer, og fiskene er fortsatt like spreke. men det ser ut til at de generellt sett bruker større deler av karet - alt fra bunn til topp. Tror det er på tide å bytte ut.

Hvordan vil filteret innkjøres når vannet byttes ut hele tiden? Går det saktere?

Vidar

Tenkte på den butikken med det samme jeg leste innlegget ditt og så at du var fra området.

Han som driver butikken har stor kunnskap om fisk og burde være fullt i stand til å veilede sine ansatte. Jeg har dem mistenkt for å selge mot bedre vitende. Synd, for de taper kunder på sikt. De ligger dessuten veldig høyt i pris på det meste, sammenlignet med f.eks. Jessheim Zoo, eller Buddy på Lillestrøm (ikke den på senteret, men den som ligger i boligområdet i en av sidegatene til Storgata på Lillestrøm).

Selv har jeg veldig god erfaring med den siste. Kan også anbefale Aquamanias på Kløfta, som egentlig er en nettbutikk. Men ettersom du bor så nærme, kan du jo hente varene der selv. De skaffer også de fleste akvarier til langt lavere priser enn i butikk.

Jessheim Zoo i Tærudgården er også en helt grei butikk. Ville heller kjøpt fisk der en på Jessheim Storsenter hvis jeg var deg.

Lykke til! Godt at det går bedre. Fortsett å bytte vann. Det er det eneste som hjelper. Ikke godt å si hvor lang tid det tar før verdiene stabiliserer seg.

Trolig er det ammoniakk eller nitritt som har forgiftet fiskene dine. Det finnes tester for begge disse slik at du kan teste vannet hjemme. Tetra sine dråpetester (ikke strips) er greie. Du trenger da en NH3-4 test og en NO2 test.

Når begge disse viser stabilt 0 (eller under 0,3 for nitritt) er vannet greit og du kan redusere vannbyttingen. Vil nok ta litt tid før bakteriene bygger seg opp.
Da er det igjen morgen. Jeg skifta ca 1/3 av vannet i går kveld. Fiskene har det bra, ser det ut til De spretter rundt, og leker.

OOps, så var det å fange disse fiskene med håven da...

Dette er jo UMULIG! HJELP! Det er ikke mulig å få de med opp. Finnes det noe smarte triks for å få disse krabatene opp fra vannet?

Vidar
Hvis det er neontetraene (de med rød buk og blå stripe) hjelper det å føre hoven raskt fram og tilbake slik at den er foran nesa på dem hele tiden. Ikke så lett å forklare, dette. Men du må liksom være i forkant, før de snur hele tiden. De er vanskelige å fange, ja.

Håper det går greit i butikken.

Hadde jeg vært deg, tror jeg at jeg ville levert hele akvariet og forlangt å få pengene tilbake og heller kjøpt et større akvarium.

Spennede å høre hvordan det går.

La i hvert fall ikke den uheldige staten ta fra dere lysten til å prøvde denne spennende hobbyen.

Om du ikke har fått fanget de enda så kan du jo prøve plastpose-trikset. Bruk en gjennomsiktig plastpose, brødpose for eksempel, og fest den med småstein og annet interiør slik at den holder seg åpen. Det kan lønne seg å plassere den der du av erfaring vet at fiskene svømmer når du skal prøve å fange de. Så er det bare å jage dem forsiktig til de havner i posen. Vær rask med å tømme den for fisk, og sett den så oppi igjen til du har fanget alle sammen. Jeg synes dette er en fin måte å fange fisk raskt på uten å stresse for mye.
Jeg fikk fanget de til slutt. Leverte fiskene rundt kl. 12 i dag og fikk tilgode-lapp. Så da kjøpte jeg sånne strips som blir gule og blå, sikkert litt brune og grønne også - også kjøpte jeg med AquaSafe og to sekker til med grus. Så får jeg sjekket vannkvaliteten. Jeg skal la akvariet stå et par ukers tid uten å skifte vann, men målte det i dag ved 13 tiden, og da var kvaliteten på nest best.

Vi velger å beholde akvariet. Det er forresten på 41 liter - trodde det bare var 30 liter. Tetra Aqua Teens heter pakken. Det anbefales 1 - 2 liter vann pr cm. fisk, så da vet vi hvor mye vi kan ha, men at det ikke skader å ha "for få" fisker.

Jeg skal skaffe noen kapsler Bactozym, som skal plasseres inni filteret. Denne skal sette i gang umiddelbar vekst av bakterier i filteret.

Så kanskje vi slipper å vente så lenge på at akvariet fungerer optimalt.

Har noen av dere innvendinger så er det bare å si i fra )

Vidar
Så flott du fikk tak i alle og levert dem inn!
1 cm fisk pr liter vann funker ikke helt - man kan ikke ha en fisk på 40 cm, ei heller fire på ti eller førti på én, det er det ikke plass til.
Spar pengene til Bactozymen - det har lite eller ingen funksjon - og bruk dem heller til planter el. Det er bedre å fóre filterbakteriene litt med fiskemat for å få dem igang og vente de ukene som skal til.

Om du går inn i Fiskebasen og legger inn størrelsen på karet ditt ser du hvilke arter som kan passe. Her må det også tas hensyn til vannverdier, temperatur og temperament på fisken for å evt se hvilke arter som går sammen.
Vipsen
Så flott du fikk tak i alle og levert dem inn! 1 cm fisk pr liter vann funker ikke helt - man kan ikke ha en fisk på 40 cm, ei heller fire på ti eller førti på én, det er det ikke plass til. Spar pengene til Bactozymen - det har lite eller ingen funksjon - og bruk dem heller til planter el. Det er bedre å fóre filterbakteriene litt med fiskemat for å få dem igang og vente de ukene som skal til. Om du går inn i [URLBLOCK1]og legger inn størrelsen på karet ditt ser du [URLBLOCK2]. Her må det også tas hensyn til vannverdier, temperatur og temperament på fisken for å evt se hvilke arter som går sammen.
Så plutelig for meg en brutal gjedde på 40cm i det karet mitt. Da er det 5cm igjen foran og bak gjedda før det butter i endene på karet He-he!!

Jeg skal sjekke linkene dine. Takk for hjelpen - og takk til alle dere andre også. Det har vært nyttig for meg alt sammen

Vidar
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap