Trenger råd !

Hei, jeg har tenkt en stund på å begynne med diskus, men merker at alle har forskjellige meninger om hold av dem. så jeg trenger råd om hold av diskus, "enkelt". hva trenger jeg ? hvordan miljø er det de triver i? mye planter å røtter eller ?

jeg kunne også ha trengt "fargekoder" på dem ? de jeg er mest inntrisert i er de som er turkis, mørk blå ol.

Takk !!
Du trenger stort akvarie. Måler utstyr til vannet. Ph, Nitit, Nitrat, Kh gH..
Varmekolber. Gode filtere.

Diskus trives i varmt vann jeg kjører mine i 30 grader. Men noen kjører de i 28 grader. Du må bare se hva du selv velger. De liker seg i temp mellom 27- 32

Gh = 1 til 3 dH
Ph= 5,5 til 7

Egentlig kan du innrede med de planter som tåler høy temp å røtter osv så lenge du klarer å holde ph stabil å ha 0 i nitrit.

Det med at nitrit skal være på 0 er veldig viktig da diskus tåler forgiftninger svært dårlig.

Du har mange forskjellige farger å velge melom. En vanlig farge er rød turkis

Å den mørke blå du skriver om er sikkert en diamon blue.

Du bør og fore de med litt forskjelig for da de fort ka bli "kresne".. Jeg forer mine med røde mygglarver, oksehjerte, og tetra diskus.

Du bør og velge noen store individer da disse ikke trenger så hyppig foring og dermed reduseres sjangsen for å få nitit.

Små diskus skal ha for mange ganger for dagen så det er veldig krevende fisker.

Vanskifte bør du ta ofte, jeg tar ca 15-30 % annenhver dag ca. Noen tar vannskifte hver dag og noen 1 gang i uken.. Dette er det mange diskusjoner om. Men en ting er sikkert. Diskus trenger ofte påfylding av rent vann for å trives.

Det var det jeg kom på i farten.. kommer helt sikkert noen å mener noe annet, men sånn er det altid lykke til.. Diskus er uansett en av de flotteste fiskene jeg vet om
: )
Takk for svar !
Var mye som var inntresant her ! Jeg syntes og så at diskus er en av de beste fiskene : )
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap