Juwel vision som svetter

Hei!

Har et juwel Vision 450.
Jeg har blitt fortalt at karret svettet litt i et hjørne i sommer. Det var da svært varmt i rommet (40C). Noen som har vært borti dette?
Jeg har nå fylt karret på nytt. Ser ingen tegn til lekkasje, men det er en del kalk under silikon kanten.
Er det noen her inn som har prøvd seg på å bytte ut silikonen på disse karene? Må hele silikon kanten fjernes tvert gjennom, eller lar det seg gjøre å kunne fjerne silikonen på innsiden? Må all silikonen byttes, eller kan man kun ta dette ene hjørnet (problemer med skjøt mellom gammel/ny silikon?)
Når vannet inni karet er mye kaldere enn luften utenfor dannes kondens. Det samme som skjer når du tar en isboks ut av frysen.


-Tim
Svetting
Hei!

Ja det kan selvfølgelig være det som har skjedd....akvariet er ikke mer en 2,5 år gammelt så det burde egentlig ikke være morken silikon. Litt skeptisk i og med at nå er karret tomt, men om noen uker er det 450 liter vann, fisk og div i det og da er det mye værre å få gjort noe med problemet.
Mener å huske at kondens dannes når differansen er over 17-18 grader. Ta tallet med en klype salt.


-Tim
Tim
Mener å huske at kondens dannes når differansen er over 17-18 grader. Ta tallet med en klype salt. -Tim


En liten innføring i kondens og duggpunkt:
http://no.wikipedia.org/wiki/Duggpunkt
Karret har nå stått med vann i 24 timer. Det er fortsatt helt tett, men jeg ser en del luftbobler under silikonen. Jeg tok noen bilder av kalken under silikonene før jeg fylte det med vann, skal legge dem inn her i kveld.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap