Skifting av vann

Hei,

Jeg har nå fått hjem mitt nye akvarium på 470 L og trenger litt tips med hensyn til vannbytting. Jeg har søkt litt på forumet her fordi jeg har lest her tidligere at det var noen som brukte slange og koblet denne rett på vasken.
Klarte ikke helt å finne igjen denne tråden på forumet her, men er det noen som kan forklare meg litt detaljert hva slags koblinger jeg evt trenger og hvordan dette kan gjøres?
Har aldri hatt så stort akvarium så jeg har ellers bare brukt bøtter for å skifte vann.
Noen bruker In&Out-hevert, noen bruker selvstartende hevert.

Jeg bruker bare en vanlig hageslange både til å tappe og fylle, med helt vanlig Gardena hurtigkobling til vasken, har fått bøyd til et rør med kran hos rørlegger som henges over akvariekanten - tok tre minutter å lage og koster omtrent ingenting.
jeg bruker en 12 volts lensepumpe fra biltema med slange til vask eller akvarie..... bruker et plastbelagt kobberrør som jeg har bøyd til over akvariekanten eller i vasken..... jeg mellomlagrer ca 200 liter vann for å få ut luft av vannet.... 200 liter vannbytte tar ca 15 min...
takk for svar, jeg får kjøpe en slange og en kobling i dag å bare prøve ut
Jeg forstår ikke helt hvordan det er mulig å koble en sånn hurtigkobling rett på kranen i vasken? Kan jeg gjøre dette på en hvilken som helst vask eller må jeg ha en spesiell utgang på kranen også?
Kjøp en overgang til å ha på krana, så går det som en drøm
Kenneth Laursen
Jeg forstår ikke helt hvordan det er mulig å koble en sånn hurtigkobling rett på kranen i vasken? Kan jeg gjøre dette på en hvilken som helst vask eller må jeg ha en spesiell utgang på kranen også?

Du trenger en slik en til å skru på kranen, feks på vaskerom eller kjøkken
Vipsen
[QUOTE=Kenneth Laursen]Jeg forstår ikke helt hvordan det er mulig å koble en sånn hurtigkobling rett på kranen i vasken? Kan jeg gjøre dette på en hvilken som helst vask eller må jeg ha en spesiell utgang på kranen også?

Du trenger en slik en til å skru på kranen, feks på vaskerom eller kjøkken

Hvis ikke kranen har utvendige gjenger, må du i tillegg ha en overgang til kranen a'la dette: http://www.jernia.no/Produkter/Hus+og+hage/Vanning/Koplinger?key=76285
Jeg bruker denne hurtigkoblingen som jeg skrur på kranen på badet.
Det er en tråd her om det.

Jeg fyller opp og mellomlagrer vannet i 30 liters tønner jeg har kjøpt på Europris og OBS stormarked, lufter det med luftesteiner i noen timer (over natta) før bruk. Ellers klør fiskene av alle gassboblene som kranvannet er mettet med. Og i blant tilsetter vannverkene klor i vannet pga funn av mikroorganismer i vannet (som de må drepe før vannet sendes ut i ledningsnettet), og klor blir man kvitt ved å lufte vannet noen timer først.
Dette er metoden jeg bruker for å skifte vann på mine 17-18 akvarier.

[External Image]

Tusen takk for gode svar. Jeg får ta meg en tur ut til jernia eller noe i dag og sjekke.

Den var jo genial en slik skulle jeg hatt, men jeg klarer ikke finne på biltema. Vet du hva denne koblingen heter for noe? Hadde vært supert hvis jeg hadde fått tak i en sånn.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap