Er vannlemping en hobby? (side 26)

Plussmedlem
Der er et yndigt land....
....og der er en yndig mand - som nå setter snuten til den iberiske halvøy for å spille fotball. 
Casper Tengstedt. Sannsynligvis den mest komplette spissen i RBK siden Steffen Iversen, men med mer fart. Og litt mer rævva på huet.

Nå bytter han etter alle solemerker ut soddbøtta, kaldkarsken og skinnvesten med portvin, en snart pensjonert CR7 og store mengder klippfisk. Mellomlegget er verdsatt til et dobbelt Nokas-ran, men er langt mer positivt for de involverte. 
Casper er så god, så latterlig god (relativt til sine med- og motspillere i Eliteserien i hvert fall), at det var aldri snakk om at RBK (og Norge) fikk bivåne hans kunster særlig lenge. 

Benfica er etter mitt skjønn et fantastisk stoppested for Casper. Klubben er veldrevet, produserer jevnlig superklassespillere og selger disse videre for Football Manager-summer. Darwin Nuñez er vel den mest kjente som nylig har skiftet beite, selv om det ikke har gått på skinner i L'pool for Nuñez så langt. Han gikk for den nette sum av rundt 800 megahøvdinger som bidro til en bruttoinntekt på spillerlogistikk på ca 1,5 milliarder for Benfica i fjor, til en nettogevinst på ca 700. 
Derfor synes sikkert ikke portugiserne at 100 megahøvdinger for Tengstedt er noen upris.

For RBK er det et sportslig tilbakesteg, det er det ingen tvil om, men på lang sikt er nok dette gåsa som verper gullegg på løpende bånd. Pengene vil gi RBK armslag til eksempelvis å resignere Sæther, samt også plukke opp midtbanemannen Victor Jensen fra Ajax. Likevel skal det da være dugelig med Olsenbandske milli-jOner igjen til andre mer eller mindre fotballrelaterte krumspring. 

Det er likevel med et sorgtynget smil jeg sier mitt farvel til den danske superdreng. 

Ønsker deg all mulig hell og lykke i Benfica. Måtte du hamre inn mål i bøtter og spann for så å selges til kakemonstersummer til Premier League. 

Hil drot og fædreland!
Hil hver en danneborger,
|: som virker, hvad han kan! 
Vort gamle Danmark skal bestå,
så længe bøgen spejler
|: sin top i bølgen blå 



 
Plussmedlem
Ukens nyord: kakemonstersummer
Plussmedlem
Du, den er jeg veldig fornøyd med selv også Takk!
Plussmedlem
Akvarieproffens proffe proff-tips #1:
Fått fluer i hvitmarkkulturen din? Sett kulturen ut i vinterkulda. Fluene tåler ikke frosten, men marken håndterer noen små, blå.
Plussmedlem
Juwelen funkler ei mer.
Ja, nå er den nede. 
I en tornado av eder, galle, biltemasand og algeklin ble akvariehobbyens hjerte brått revet i biter. 
"All ting kan gå i tu, men et akvarie kan gå i tusen bitar" sang Björn Afselius (ikke). 

Og akvariet ligger heller ikke i tusen bitar. 
Det eneste som ligger i bitar er det fordømte Juwel-filteret. Jeg er seriøst ikke en fan av den løsningen. Nederst i filterkassetten var det minste en tomme med slim og gørr... Der fant jeg noe av forklaringen på hvorfor det aldri ble ordentlig stabilt. 

En annen del av forklaringen er substratet jeg la.
Substratet ble for kompakt. I retrospekt så er det lett å skjønne, men under oppføring så regnet jeg blandingen av sand, smågrus og aquasoil som nok til at jeg ikke skulle få problemer. Vel, barn, den gang ei. 
Så det er ikke bare Juwel sin feil, og kanskje hadde jeg berget bedre om jeg selv hadde gjort en bedre jobb. 

Neste runde blir med helt annen tilnærming til substrat. Og med annen filterløsning. Vurderer sterkt å investere i nytt. Jeg er superfan av luftpumper og svamp, men jeg må innrømme at jeg tiltrekkes Oases bøttefilter med innebygget varmekolbe. De er ikke akkurat gratis, men viktig å ha noe å ønske seg i bursdagsgave! Eller kanskje Aquaels Flow Heater....
 
Plussmedlem
Noen ganger er det eneste rette å røske det opp med rota.

Stor forståelse for filter-frustrasjonen, Viktor! Har hatt noen runder med filterfrustrasjon gjennom årenes løp selv. Men ikke nå lenger. Jeg kjøpte meg fri fra det med to stykk nye gode, gamle Eheim Experience 350 (tidligere Pro, men nå bare veldig experienced). De har gitt meg et helt vedlikeholdsfritt år filter-messig. De hinter ikke om at de trenger rens ennå. Etter mange år med during, rensing i et kjør og konstant dårlig trøkk fra urgamle bruktfiltere er det en drøm å ha noe sånt. Filtere man ikke tenker over at er der, liksom!  

Og så stille som de går! Solid og u-fancy, men det er sånn jeg liker det. Spesielt når det gjør at du får dem til en rimelig penge i tillegg i forhold til nyere og mer fancy varianter. Men de har ikke noe varmeelement, da. Og de blir kanskje ikke kraftige nok til 240'en. Uansett, Oase eller Eheim, unner deg et problemfritt og passelig overdimensjonert bøttefilter etter denne runden!

Blir spennende å følge med på neste runde. Frustrasjon betyr jo ofte erfaringer, og jeg er sikker på at neste omgang ender med Viktory.  
__________

Redigert: Forresten! Tror jeg har halvveis lovet deg/prakket på deg noen Blyxa japonica i fjor? Du har ikke fått tak i ennå noe annet sted, eller? Jeg må nok uansett luke ut noen stilker omtrent når det begynner å bli varmt nok i været til å sende mot Trøndelag, hvis du vil ha noen til Juwelens nye vår.
 
Plussmedlem
Og så stille som de går! Solid og u-fancy, men det er sånn jeg liker det. Spesielt når det gjør at du får dem til en rimelig penge i tillegg i forhold til nyere og mer fancy varianter. Men de har ikke noe varmeelement, da. Og de blir kanskje ikke kraftige nok til 240'en. Uansett, Oase eller Eheim, unner deg et problemfritt og passelig overdimensjonert bøttefilter etter denne runden!

Jeg har ikke bestemt meg ennå, men AT det blir nytt føler jeg meg sikker på. Eheim er jo drivandes gode på bøttefilter, så ikke umulig at jeg ender opp der igjen. Det var dog dette med termo-løsningen - å ikke ha akvariet fullt av teknologi, men kan dedikere all plassen til kreaturer og planter - det er det som frister. 
Og takk for omtanken, Anders!  
Blir spennende å følge med på neste runde. Frustrasjon betyr jo ofte erfaringer, og jeg er sikker på at neste omgang ender med Viktory. 

LOL. I see what you did there. Ja, har som nevnt ikke låst meg i hvilket substratvalg for 240L vers. 2.0, men det blir annerledes, det er sikkert. Man luller seg jo tidvis inn i en visshet om at man har holdt på så lenge og gjort slikt så mange ganger at man til slutt overser fallgruvene, og blir slepphendt. Slik som jeg har gjort her. "Går sikkert fint..." Nope.

Det ble enda mer tydelig da jeg dro opp sverdplantene. Det var stusselige røtter, kan du si. Sukk...
De gode nyhetene er at i nye kar i annet substrat så kommer de som pokker'n. Redigerte forresten Endlers-karet på kjøkkenbenken for en tid tilbake, type "dirted". Alt vokser meget godt. 
Jeg burde ha tatt bilder, merker jeg. 
Redigert: Forresten! Tror jeg har halvveis lovet deg/prakket på deg noen Blyxa japonica i fjor? Du har ikke fått tak i ennå noe annet sted, eller? Jeg må nok uansett luke ut noen stilker omtrent når det begynner å bli varmt nok i været til å sende mot Trøndelag, hvis du vil ha noen til Juwelens nye vår.

Du, slike forresten'er liker jeg!
Jeg kan ikke erindre å ha fått med meg den lovnaden/påprakkingen, men jeg takker så ydmykt for tilbudet! Blyxa'en er hjertelig velkommen! <3 Takk, takk og tusen takk, Anders!

Morsomt at du har sånn suksess med den. Den sies jo å være litt fiklete. Surt vann og bra temp, sant? Det er liksom nøkkjelen?
Du har den i cory-kar? Hvordan tåler den kaldvannsbytter?
Plussmedlem
Sawbwa Resplendens - utrydningstruet juvel.
Mamma - jeg ønsker meg en sånn! 10 sånne! 100 sånne!

Navnet skjemmer ingen, er det noe som sier. Det vitenskapelige navnet betyr den glitrendre prinsen, sjeldent treffende. 

Finner ikke at de har et norsk navn, men går under asian rummynose på engelsk, fordi de kjapt kan likne rødmunnstetra. Men de er ikke tetraer. 
De er endemiske til Inle-sjøen i Myanmar, så man kan holde de i samme forholdene som eksempelvis stjerne- og smaragddanio. Altså temp en plass rundt 20, pH fra ca 6,8 til 7,5 og tett vegetasjon. 

Lynnet er ikke mye annerledes enn danioene heller. De driter med andre ord i andre fisker, så lenge disse ikke utgjør en trussel. Hannene kan være litt voldsomme med hverandre, men det løses på det vanlige viset med å ha flere damer. Går visstnok an å ha bare et par også. 
Kjønnsdiformismen er den sedvanlige "mannen er smellvakker" og "damen er gråkledd, strikker mye og er noe tykkere", noe vi kjenner fra mange menneskelige ekteskap. 
De er utrydningstruet i naturen, som så mange andre arter som er endemiske til Inle. Men de yngler lett, type vannspredertilnærmingen, så det er ingen sak å kverne ut noen dusin om man er sånn rigget. 
Det beste er - Imazo har disse inne. (europeisk avlet, ikke VF, naturlig nok). 

Edit:
La til nytt bilde, der bruken er godkjent. Takk til Tom C som årvåkent minnet meg på åndsverkloven.
Plussmedlem
Joooda, du ønsket deg Blyxa og slet med å få tak i dem der oppe i Nord-No... æh, Trøndelag! Jaja, om jeg ikke har lovet det før, så har jeg i alle fall det nå Sender deg en e-post når det er tid for luking og det samtidig er noen frostfri dager i vente, jeg.

Redigert: Dette sitatet fra deg i min tråd ble jo ganske relevant her!  
(Sitat av Viktor) Bra jeg husker noe... 😂 Skjer stadig sjeldnere har jeg inntrykk av.


_______________________

Men jo, altså ... Blyxa japonica er vrien etter min erfaring også, men den er ekstremt enten eller. Enten blir den stående og saaakte forvitre, ellers trives den og vokser fint En gang plantet jeg den faktisk i et akvarium med helt ny sandbunn og helt vanlige (og sikkert halvgamle) t8-lysrør. Ikke et gram gjødsel heller, hverken i vann eller bunnlag. Den eneste gjødselen kom fra noen få, små Coryer i karet. Det skal være umulig, men Blyxaen blomstret opp så godt som en grønn plante kan blomstre. Vokste og trivdes. 

Det var nok egentlig for godt til å være sant. Så fort jeg plantet den litt om og plasserte den inn mot bakglasset i stedet for midt i karet, var det slutt. Den visnet bort. Kjøpte noen tuster noen år senere og satte dem i et annet akvarium. De visnet også bort :p

Det er ganske nøyaktig ett år siden jeg ga Blyxa et tredje forsøk, og nå trives de godt i akvariet jeg har dem i. Såpass godt at jeg har luket et par-tre ganger i løpet av dette året. Litt bedre lys enn de fleste akvariene jeg har forsøkt den i tidligere er nok hovednøkkelen sammen med at de får næring i bunnlaget denne gangen. Tablettene heter Ada Multi Bottom, og skal passe for bl. a Blyxa spesielt. Prøvde for moro skyld å plante et par tuster i det andre akvariet mitt. Der fikk de ingen gjødsel i bunnlaget, bare littegrann i vannet. Da gikk det som det måtte – den ville ikke vokse en millimeter.

Det stemmer at den er sær, og nå har ikke jeg fulgt systematisk med på vannverdier og temperatur den har likt og ikke likt hos meg. Jeg gidder ikke sånt, for enten vokser planter under de forholdene som er i karene i utgangspunktet, ellers er jeg og planten enkelt og brutalt ingen god match :p Men dersom du har relativt godt lys, pH ikke alt for langt over 7-7,5, temperatur på midten av 20-tallet pluss/minus to-tre grader pluss litt gjødsel, så tror jeg den vokser. Her ligger pH på ca. 6,7 og temperaturen stort sett på 26 grader. Jeg har en ukvalifisert mistanke om at den er mest nøye på forholdene i tiden etter planting, før den har satt røtter ordentlig.

Jeg bruker ikke veldig kaldt vann under vannbyttene her, men den tåler definitivt et brått temperaturdropp til nedre 20-tall. Helt sikkert mer (jeg vet jeg er tøff i trynet nå, ja!) 

At jeg får den til er altså ganske tilfeldig, sånn bortsett fra gjødselen da. Jeg er er ikke tålmodig nok med planter til å seile på noe annet enn tilfeldigheter og flaks, har jeg innsett  
Plussmedlem
Men jo, altså ... Blyxa japonica er vrien etter min erfaring også, men den er ekstremt enten eller. Enten blir den stående og saaakte forvitre, ellers trives den og vokser fint 

Men ser jo da også helt fantastisk ut når den da har tatt tak. De går rett i 240'en når den er klar til dyst igjen. 
At jeg får den til er altså ganske tilfeldig, sånn bortsett fra gjødselen da.

 Jeg tror ikke det er så tilfeldig nemlig. Med bunngjødningen så etterlikner du jo naturlige forhold, da den kommer fra "grunne, eutrofe dammer og innsjøer i Øst- og Sørøst-Asia." Så du har nok knekt koden der, min gode mann. 
 Jeg er er ikke tålmodig nok med planter til å seile på noe annet enn tilfeldigheter og flaks, har jeg innsett 

Preaching to the choir, son! 😅
Eksempelvis H. pinnatifida. Jeg eeeelsker planten, men den smelter vekk uansett hva pokker'n jeg finner på. Så den har jeg gitt opp (nesten/kanskje/ikke egentlig). Heldigvis mye annet fint å bruke pengene på - eller å få fra gode akvarievenner. 💖Anders💖

Må hive på 💖 til flotte herr Tom C fra Stavern også, for han klemte til og sendte håndpillede eikeløv til Nord-Nor....Trøndelag!

 
Plussmedlem
Nevner vel dårlig vekst og algebonanza litt lenger opp her. 
Sverdplanten nedenfor er et slående eksempel på hva som skjer når man gjør ting mer riktig.
Gul ring er gammelt blad slik planten ble seende ut i 240L på slutten.
Blå er ny vekst etter 2-3 uker under bedre forhold.

[External Image]

Det er jo forresten (og fullstendig urelatert egentlig) ganske så populært å pælme en masse organisk materiale oppi akvariene sine. 
Og det snakkes veldig ofte om blader fra catappa, jack fruit, banantrær, diverse frøkapsler og alskens annet eksotisk hageavfall. 
Men dette er ikke nødvendigvis lett tilgjengelig, kommer ofte langveisfra og kan være litt kostbart avhengig av sort. 

Det finnes en løsning. Kjøpt i butikk...

[External Image]

Kanelbark, eller hel kanelstang som det ofte selges som. 
Smekkfullt av tanniner (seriøst, hvis du ikke liker svartvannsoppsett bør du kanskje gi de et kok), solide mengder av kalium, magnesium og kalsium, litt jern, fosfor og vitamin A. Det er godt mat til reker, snegler og andre som liker å gnage på ting og som trenger litt fiber i kosten. 
Prismessig har jeg sett det til 50-lappen for 100g. Da får man ganske mye, siden barken er tørr. Og er en bedre kilospris enn eksempelvis catappa. Åsså lukter det sjteike godt!!

Jeg er stor tilhenger av å ha litt nedfallen botanikk i karene mine. Det kommer ikke uten konsekvenser, men er i sum en stor fordel, da særlig mtp fiskehelse. Jeg har ikke mistet annet enn enkeltindivider på lang, lang tid. 
Syns ikke det er så verst når man kan få kjøpt akvariestæsj på Rema. 
 
Plussmedlem
#hverdagshelten
Apropos botanikk. Enn at det finnes slike mennesker? Husk, folkens, jeg har aldri møtt ❤Tom C❤. 
Tom C fra/i/ved/på/forhåpentligvisikkeunder Stavern. 
Finnes ikke et eikeblad igjen på Østlandet, det er jeg sikker på. I gave...
 
Tom, baby. Du rocker!

[External Image]
 
Plussmedlem
Dette blir bare saw-bwa!
Den glitrende prinsen er bestilt! Woohoo!!!


....det skjedde selvsagt før jeg fant ut at jeg trenger briller. 💸💸💸
Plussmedlem
...den glitrende prinsen uteblir. 

Imazo var gått tomme innen min bestilling forelå. 
Plussmedlem
Det blir som skrevet ikke noe av sawbwa resplendens i denne omgangen, så da hiver vi oss rundt med nye akvarieprosjekter. 
Godt innspirert av en annen moderator her - ingen andre enn Inger Anne. Hun nevner kjapt i den framifrå tråden sin at hun har ei glasskasse på soverommet. 
Og da lyna det fra klar himmel hos den aldrende herr Tøften - hvorfor i alle dager har ikke du det!?! Soverommet er jo fullt av ubrukelig gulvplass. Og jeg sover jo ikke på gulvet. 
Så da fikk sterbaiene og fantomtetraene lov til å høre på veggsmadrende, vindusskrallende snorkelyder resten av sine dager. Har sjekka med Mattilsynet. Er visstnok lovlig...

Det er selvsagt ikke dette akvariet jeg har tatt bilde av, logisk nok. 

Bildet er av 240'en og en lek med tre. [External Image]

"Øy i midten"-komposisjoner er fine å se på, men jeg lurer på om jeg skal forsøke å flytte dem til høyresiden. Muligens arrangere det slik at det ser ut som de kommer ned og litt ut i fra toppen? Det er mest praktisk mtp strømuttak og gjør det også lettere å skjule teknologien jeg må putte oppi. 
Vi får se hvor kreativ jeg finner på å være...
Jeg er ingen aquascaper av natur, men tidvis morsomt å leke seg litt i faget. 
Plussmedlem
Trivelig helgebesøk i Trondheim tilbakelagt med behørig handling av diverse akvarierelaterte ting tilbakelagt. 
Det ble substrathandling. Innom Biltema for 35 kg svenskebunnlag, innom PetXL for å se på hva de har å slå i bordet med på akvariefronten (mer om det litt senere) og en hyggelig aquasoil-handel på Finn.no. Man tåler ADA Aquasoil til 300 spenn. Det er ikke feil det. 

Greide ikke la 240'en være når jeg kom hjem igjen. Selv om det begynte å bli seint og jeg først hadde demontert en sofa og montert en ny. 
[External Image]

Ikke se på møkka på glasset. Det er bare "dirty, dirty, naughty water" og blir vasket vekk når jeg har funnet et uttrykk jeg liker. Horribel lyssetting akkurat her, men har skjøvet armaturet helt i bakkant, så derfor den er så dårlig. 
Skal løfte delene til høyre så alt ikke blir så plant og får litt mer dramatikk over seg. Legger grus og lavastein i bunn, aquasoil som næringslag og capper med biltemasand. Dekorer med ymse grusvarianter. 
Tenker enkle stengelplanter (rotala, h. polysperma, lobelia cardinalis og diverse grønt i den duren) i substratet, pælmer trevirket fullt av epifytter. 

Jeg blir litt gira, merker jeg. Forsøker å ta meg god tid sånn at jeg skal både nyte prosessen og få tid til å tenke gjennom valgene. Men "umiddelbar nytelses"-gnomen sitter på skuldra og maser...
 
Plussmedlem
Synes det begynner å likne på noe nå.
Det er likevel en god bit igjen før vi er i mål...

[External Image]

Jeg vaska substratene minimalt, derfor er det støvete. I tillegg har det hatt vann i et par dager og vi har en liten bakterieoppblomstring i tillegg. Så derav den hjemmesnekra overflateskimmeren (Imsdalflaska på høyre side). 
Per nå er det beplantet to stk varianter med lobelia cardinalis, noen stiklinger med h.polysperma (tror det er "rosanervig"-varianten), så mange javabregner jeg var komfortabel med å rive ut av andre kar og i midten rotala h'ra. Det står også en bolbitis det største rot(et) til venstre. 
Videre er det en tre-fire mindre cryptocoryne'er her og der. Vil ta litt tid før det tar av og blir ordentlig bra, men satser på at 240'en ver. 2.0 lander til bedre stilpoeng en første versjon. 

Jeg har ikke knusla med substratet denne gangen i hvertfall. I bunnen er det "Viktors Mirakel-masse" som er en blanding av gammel aquasoil, blomsterjord, akvariegrus i ymse størrelse (5-10 mm anslagsvis) iblandet knust lavastein og noe sand. Deretter kommer et tynnere lag med finere grus, før jeg la et lag med ny aquasoil (ADA - handla på Finn. Myyyye hyggeligere pris enn i butikk) for så å avslutte med den gode gamle biltemasanda. Så er det brukt noe pyntegrus fra Akvastabil som dekor her og der. 

Steinene er av den kortreiste typen og kun hentet fra lokale kilder. Det ble vel ikke akkurat det mest naturlige utseendet på den steinveggen, noen av plasseringene er rimelig tydelig kunstig, men det duger. Tenker uansett å plante noe staurogyne repens foran, og det vil få det til å se mye bedre ut uansett. Og/eller jeg kan arrangere dem annerledes...the world is my oyster. 

Pumpene skal ut på et tidspunkt, annet enn en som dytter vann kun for vanndyttingen sin del. Og så skal overflaten få besøk av noen deilige flyteplanter. 

Fisk, sier du? Ikke konkretisert noe ennå. Men de blir små. Stjernedanioene og micagemma'ene skal få ny bolig, og yngel og foreldre gjenforenes. Så blir det nok å fylle på med noe rasbora/tetra/danio-variant som passer oppsettet. Eller kanskje noen killi? Vi får se, vi får sjå... Først må det modnes. 

PS: Oppsettet har allerede en innbygger - ei reke som haika med en av javabregnene. Ikke sett den før i morges. Får vel prøve å fiske den ut og ta den med hjem da 240'en kan bli litt kjemisk uttrygg i tiden fremover. 
Plussmedlem
3/5 av paleatus i soveromskaret. 

Biggest Moma øverst, slightly less big Moma til ventre og en herremann til høyre. 
[External Image]

Trivselen er påtakelig. Aktive, sterke "farger", eter godt og er ikke sky i det hele tatt. Det samme kan sies om sterbaiene også. 
Nå er paleatusene tøffere i trynet sånn sett enn sterbai, i hvert fall de jeg har, men de har begge endret atferd etter at de kom opp i lag med høvding Snorkende Tamrein. (det er da meg)

Corydoras altså...det er jaggu meg flotte skapninger. 

Apropos - de hadde adolfoi inne på Pet XL i Trondheim da jeg var der forrige helg. Ufint å friste meg med fisk når jeg ikke skal direkte hjem. Samtidig synes jeg de ofte slipper cory'er for salg litt tidlig. Det er ofte veldig unge individer. Eller, små individer er vel mer korrekt å si. Alder er vanskelig å bestemme ut i fra størrelse. 
 
Plussmedlem
Dyrtid, sier du? Neeeeei, det har vi ikke sett.
Så jeg lemser avgårde noen laken på planter til Juwelen 2.0. 

Går for velprøvd og/eller enkel.
Epifytter så langt øye kan se. Litt lenger enn øyet kan se er det også en nymphoides, noe lilaeopsis, dugelig med s. repens og en og annen slingse med h. tripartita
Tror dog kke alle vil ha permanent tilhold i Juwelen. Har lovt poden at han skal få sette opp en glasskasse han også, der far ikke kommer med særlige innspill utover de idéene som måtte gå på tvers av akseptabelt dyrehold. 
 
Plussmedlem
Da nærmer vi oss ferdig...
...i hvert fall med de største jobbene. Kun venting igjen før vi begynner å tenke hardt på å sette fisk i det. 

Pakken fra Akvarieboden kom i går. Gjennomgående fornøyd med kvalitet og service derfra, men denne gangen hadde Invitro-varianten av [i]staurogyne repens[/i] ikke likt transporten og var bladene var begynnende råtne. Men røttene var fortsatt faste og med god motstand, så jeg tror det er liv laga. Har opplevd det før at den planten ikke er den beste under transport, men om man er tålmodig og røttene er gode så kommer den tilbake. 

Før:
[External Image]

Etter:
[External Image]

Så planter; GRO!!!!!


 
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap