Er vannlemping en hobby? (side 13)

Plussmedlem
Bare hyggelig!

Nei, jeg dumpa tilfeldigvis borti dem på tur hjem fra Trondheim.
Aldri sett de før i noen dyrebutikk.
Men i rett lys og under rette forhold er de nyyydelige. Fargespillet er ikke like prangende som hos eksempelvis sommerfuglciklider, men en kurvciklide i full festdrakt er jaggu ikke langt unna.
Plussmedlem
Mine røtter har råtnet
De siste par ukene har 220 literen hatt en tendens til å bli litt i overkant "støvete", uten at det har demret hvorfor.
Jeg har gjort omtrent daglige vannskifter på ca 20-25%, men det har bare vært en midlertidig fiks. Jeg har også fjernet eike-og catappablader som jeg anså som sannsynlig kilde til rotet. Men det ville seg liksom ikke.

Helt til jeg i går tilfeldigvis la håndbaken bortpå en av "spiderwood"-røttene. Det var mer som overkokt spaghetti kan man si. Og DA demret det endelig. De er jo utgamle!

Så da bars det til å sjekke det meste av gjenstander av dendroid overbevisning, gjorde et større vannskifte også dytta jeg inn ei Tetratec kassettpumpe med polyestervatt i jeg hadde liggende.

Vatten var noget svart i morges kan man si...

Jævlig greit at jeg oppdaga det nå, egentlig. For jeg kunne fort løpt meg på OTS - old tank syndrome. Heldigvis har pH vært stabil på rundt 6,5 gjennom dette så jeg har unngått kræsj.
Plussmedlem
Is, pølser og lek.
Gratulerer med overstått, mine medborgere! Håper dere hadde en fortreffelig dag - det hadde vi.
I motsetning til tidligere år unngikk man denne 17.mai neglebitt, tap av mindre ekstremiteter, hypotermi og nedsatt kognitiv funksjon. Det er jaggu ikke ofte at dress kan anses som et godt klesvalg i Trøndelag denne dagen...

Jeg har, som denne tråden er et eksempel på, holdt på en stund med denne hobbyen. Og jeg har hatt noen grupper med cory'er opp gjennom. Og de har lekt ofte.
Men aldri så jeg har sett det.
Stort sett har jeg bare fått se forløpet, altså der de raser opp og ned glasset i samlet flokk, suser inn mellom planter og røtter som de var besatte.

Gårsdagen forandret dette.

Jeg skulle bare ned å fore, men sedvanen tro ble jeg sittende noen minutter for bare å se på dem. Og de startet umiddelbart etter at maten var inntatt. Utrolig gøy å se på.
Spesielt moro var det da den ene hannen begynte å jage kurvcikliden.
Det hadde vært et morsomt avkom å se det!
Plussmedlem
Får hive inn noen bilder av go'gutta.
Plussmedlem
Produkttesting!
Med tanke på tematikk er denne "tråden" veldig lite en tråd, og veldig mye mer en forstyrret manns samling av vilkårlige tankerekker.

Derfor hiver vi inn en produkttest her!
Og i dag tester vi -

BILLIGE LED-STRIPS FRA KINA

Dette gjelder da altså vanntette 5630 LED - 300 stykk fordelt på 5 meter strips, med 12 Volts omformer, infrarød mottaker og den nusseligste fjernkontrollen østafor Island.
På baksiden har de lim, som skal muliggjøre enkel og rask montering.
Alt til den nette sum av 130 kroner, eller deromkring.

Bakgrunn og idé bak kjøpet:
Planen var ganske enkelt å se om disse kunne erstatte lysrørene (T8) i den gamle lystoppen og hvilken effekt det eventuelt hadde på akvariets uttrykk og på plantevekst.

Bestilling og leveranse:
Bestillingen foregikk gjennom ebay, som har myriader av disse lysene liggende. Det mistenkes dog at det er mye de samme produktene som selges.

Leveringstiden ble på behagelige 12 dager fra registrert betaling, noe jeg synes er meget innafor da estimert levering var på en måned.

Installasjon:
Lysene installerte jeg "fort og gæli" i en eksisterende lystopp, altså klistret jeg dem inni lystoppen uten noe mer om og men.
Det man umiddelbart la merke til er at de er lite fleksible (pga silikonlaget som gir dem vanntettheten) og at sannsynligvis den beste måten å utnytte LED'ene på er å klippe stripsen opp i de angitte kuttsonene og lodde dem sammen.
Jeg har ikke loddebolt og løsningen ble derfor å bøye dem til som best det lot seg gjøre, uten å ødelegge dem eller at for mange LED pekte i en "ugunstig" retning.
Testet at LED'ene lyste, før jeg så koblet ledningene sammen med den infrarøde mottakeren.

Rimelig raskt etter installasjon kunne man merke seg at limet på LEd'ene ikke er 3M-kvalitet, og er mer som 12 år gammel Karlsons funnet på under et uthusgulv. Derfor måtte festemidlene suppleres med unilateralt festebånd (altså helt vanlig teip).
Dog skal det sies at med denne lille modifikasjonen henger stripsene godt i lystoppen drøyt en måned ut i "testen".

Virkning:
Lyset (med fabrikkinnstilling) er godt, men ikke for sterkt. Det er god spredning på lyset, noe jeg kunne se ut i fra reduksjonen av skygger under tynne greiner/blader o.l.
Dog skal det sies at selv om LED'ene skulle være av typen "Cold White" (ca 6500 Kelvin), så gjengir de ikke rent hvitt lys. De har et svakt blåskjær i seg.
For min del har ikke dette noe på si da de røde kurvciklidene mine plutselig ble langt mer fargesterke.

Det som var langt mer spennende var hva dette ville ha å si for plantevekst og ikke minst algevekst. Hadde jeg nå kjøpt meg et algeteppe til 130 spenn??

Vel, etter en måneds bruk kan jeg si at nei, det har jeg ikke. Det er like lite synlige alger i karet nå, som med den gamle lyssettingen. I tillegg ser karet og fiskene bedre ut og jeg har heller ikke merket noe negativt i form av plantevekst.
(Plantene det dreier seg om er i hovedsak av den enkle sorten - javamose, javabregner av ymse varianter, vanlig sverdplante, hornblad o.l.)
Det er helt klart vekst i denne perioden og ingen tegn til vantrivsel. Jeg bruker ikke CO2 i dette karet, kun lys og gjødning for akvarieplanter i form av flytende og kapsler.

Konklusjon:
Det er noe som heter at man får det man betaler for, så også her.
Disse LED-stripsene vil aldri kunne erstatte et proft LED-armatur fra en av de store gutta, men for den mindre kravstore hobbyisten er de etter min mening helt ok.
Jeg har bare brukt dem en måned og kan ikke kommentere på hvor godt de holder eller hvor lenge de har samme lysstyrken, men jeg mistenker at det ikke er på årsvis.


Jeg har ikke fått prøvd fjernkontrollen og innstillingene på denne. Men det er muligens batteriet sin feil. Fjernkontrollen opereres med et CR2025 batteri, og jeg har ikke somlet meg til å kjøpe et nytt ett. Det følger ikke med batteri i forsendelsen så jeg måtte bruke et jeg tilfeldigvis hadde liggende i roteskuffen.

Jeg er heller ikke sikker på om "default setting" på LED'ene er full lysstyrke. Tror ikke det er det, men det vil jeg få testet ut ganske snart. Da kommer en fullstendig oppdatering på dette.

Foreløpig resultat er da at dette absolutt er et alternativ i lavkost-klassen. Det vil dog aldri kunne måle seg med høykvalitetsvarer fra eksempelvis Finnex o.l. Men som en budsjettløsning virker det å være et bra alternativ, og skulle det være skikkelige mandagsvarer man får er de likevel så billige at det mest sannsynlig ikke vil være annen kostnad enn en lett irritasjon over bortkastet tid.

Epilog:
Jeg har bestemt meg for å fortsette med folkeopplysningen da Ebay flommer over med latterlig billige akvariumsvarer.

Neste produktlinje ut vil da være:

Viktor tester KJIPOLAINEN AQUA-SCAPE TOOLS.

Gled dere.
Plussmedlem
Eggs McMuffin!
O'glede O'lykke O'Leary O'Brian!

- En liten recap av siste tids hendelser -

Jeg mistenkte relativt fort etter innkjøp at de to kurvciklidene jeg hadde var av den ølbælmende, fotballoverværende sorten.
Derfor var løsningen ganske kjapt å anskaffe noen flere.
Jeg ringte derfor dyrebutikken på Orkanger og fikk de til å legge av tre fisk som kunne mistenkes å være hunner.
Kjønnsforskjeller synes jeg fremdeles er et herk å se på disse fiskene, for det er ikke mye i retning av seksuell dimorfisme å spore.
Men nå tror jeg fordelingen i bøtta er 2 hanner og 2 hunner, med den femte som et kjønnsmessig wildcard.

De to først innkjøpte ciklidene er en god del større enn de nyeste, og jeg var spent på om dette ville ha noe å si for en eventuell pardannelse. Det kan jeg meddele at det har det ikke. Den ene nye hunnen (den tøsa) gikk nesten umiddelbart over i dominante leksfarger og begynte straks å "flørte" med de to hannene.

Som bildet litt utydelig viser har de nå lagt egg, mindre enn 72 timer etter introduksjonen. Dette var langt i overkant av både forventninger og forhåpninger.

Jeg var klar over at kurvciklidene skifter farge, alt etter rang og leksvillighet, men at de også har en egen kulør når de HAR lagt egg, var jeg ikke klar over.

Submissive individer er gule/blek okerfarget.
Dominante individer har en sterkere gulfarge og med tydelige svarte striper.
Leksklare individer får denne dyprøde fargen på brystet med et lett blåskimmer spredt over resten av kroppen, i tillegg til de markante svarte stripene.
Eggvoktende individer blir neste helt svarte, med unntak av et gulhvitt felt midt på kroppen som går fra bak øynene til halefinnen.

Disse ciklidene er dønn nydelige. Når de i tillegg har personlighet så det holder, er det like før jeg sier opp RiksTV-pakken og heller setter opp et webcam med live feed fra kjelleren.

Viktor
O'glede o'lykke O'Leary O'Brian!


så kult. Hva slags fisk har lagt dem?
Plussmedlem
mrs fishy
[QUOTE=Viktor]O'glede o'lykke O'Leary O'Brian!


så kult. Hva slags fisk har lagt dem?

Var midt i en redigering.
Rød kurvciklide.
Viktor
[QUOTE=mrs fishy][QUOTE=Viktor]O'glede o'lykke O'Leary O'Brian!


så kult. Hva slags fisk har lagt dem?

Var midt i en redigering.
Rød kurvciklide.


ojoj, bestiller et par når de er utvokst Hold oss oppdatert
Plussmedlem
mrs fishy
[QUOTE=Viktor][QUOTE=mrs fishy][QUOTE=Viktor]O'glede o'lykke O'Leary O'Brian!


så kult. Hva slags fisk har lagt dem?

Var midt i en redigering.
Rød kurvciklide.


ojoj, bestiller et par når de er utvokst Hold oss oppdatert

Den er god ja!
Mener det tar en 3-4 mnd før de er salgbare, i hvert fall så store at den verste yngelsvakheten er over. Men oppdateringer om de små følger.

Det er nå jeg er glad jeg har flere enn et akvarium...
gleder meg til oppdatering og dine erfaringer med å avle dem frem
Plussmedlem
Bildene illustrerer litt det jeg snakket om i den tidligere posten - fargeforskjellene.
Dessverre fikk jeg ikke tatt et godt bilde av hannen som IKKE er far til eggene.
Han fotfølger Mommy Dearest så langt det lar seg gjøre og er i full leksdrakt. NY-DELIG!

Bilde 1:
Far vokter egg. Antar det er et sted mellom 100 og 150 egg. Om ikke mer.

Bilde 2:
Mor patruljerer karet etter noen å jage.

Bilde 3:
Underdanig fisk, antatt hunn.

Det eggvoktende paret veksler på å patruljere karet, men de forlater aldri samtidig eggene.

Jeg hadde forventet at kurvciklidene skulle oppolde seg nærmere bunnen av karet, men de er ikke utpreget bunnfisk, lik som apisto'er for eksempel. De bruker hele karet, men oppholder seg mer i midten/toppen enn de gjør på bunnen.

Eggene er nå litt i overkant av to døgn gamle og jeg kan vel etter det jeg har lest forvente at de klekker om et par tre dager.

Var nede i kjelleren for litt siden og jeg har også et par cory'er som er sprekkeferdige. Det kan bli hektiske dager om jeg rekker å berge eventuelle egg fra de også.
Men det er dette som gjør hobbyen så gøy!
Plussmedlem
Bomma med tiden, gitt.
Eggene har klekt allerede og foreldrene har flyttet dem ned til en liten grop.
så stilig. Hvor raskt trenger de mat?
Plussmedlem
Så snart de er frittsvømmende, visstnok.
Har en kultur med mikroorm gående som jeg forer rasboraene med innimellom. Skal se om de aksepterer dette.
Plussmedlem
En mikrokosmisk gresk tragedie
R.I.P., my little friends.
Your time here was short, but appreciated.

Skal gi mor og far et par muligheter til før jeg legger meg for mye borti oppveksten til de små.
Som førstegangsforeldre er det jo ikke uvanlig at yngelen går tapt, så selv om det var moro, hadde jeg i bakhodet at det kunne skje.
Om de har avsluttet det selv, eller om det er en av de andre som har tatt dem, er jeg ikke sikker på.
Men jeg mistenker at det er mor og far som står bak.

Regner med vi er i gang igjen om 14 dager.
Ja det er vel ofte slik. Men alle gode ting er tre... eller to kanskje
Plussmedlem
mrs fishy
Ja det er vel ofte slik. Men alle gode ting er tre... eller to kanskje :-D


Jepp.
Eneste ciklidene jeg har hatt som ikke åt sine egne var scalarene. Der var det fullt foreldreinstinkt med en gang.
Ellers har de alle fortært sine egne den første gangen.
Plussmedlem
Minner om solen
Det kom en tannløs østlending inn på kontoret mitt i dag, og fortalte i lange drag om denne mystiske kulen på himmelen hvis energi forsynte hele Jorden med lys og varme. Om dens fantastiske egenskaper som livgiver og primus motor for alskens prosesser og systemer.
Videre kunne man få høre om at det finnes intet mindre enn 300 milliarder slike, bare i vår galakse!

Så hvorfor i helvete ser vi ikke noe til dette i Trøndelag???

Jeg utfordrer herved en del sannheter, akvarierelatert og ikke:

1. Man kan i Trøndelag benytte akvarium som stuevindu. Det finnes overhodet ingen fare for økt algevekst grunnet direkte sollys.
2. Solkrem er et unødvendig produkt, kun konstruert for å tjene penger, og har ingen effekt.
3. Rødfarget hud etter overeksponering av elementene kommer av forfrysning, og ikke solbrenning.
4. CIA står bak hele komplottet.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap