Er vannlemping en hobby? (side 15)

Plussmedlem
Grapejuice
Er ikke "kaldvanns"perioder noe coryer anser som normalt? Har hørt om folk som pøser å med kaldvann en periode for å trigge lek, så det er vel for å simulere noe. Om de leker fordi "vi er på tur å daue" eller fordi de trives, er jo ikke godt å vite haha, men flott at dine lever ihvertfall! Føler med deg og håper det går seg til. Satser på at ciklidene kommer seg! Når de har holdt seg såpass så er det vel et godt tegn.


Joda, cory'er trives maks de når temp'en senkes litt gradvis med en grad eller to. Simulerer regntid i Amazonas. Så det tåler de fint.
Men 20 grader under normalen i to døgn - not so much...
De var nok på god vei til de evige Cory-marker ja. Det kan ikke regnes som normal adferd å ligge skinndød på siden.

Siden fisk er kaldblodige, så opplevdes det neppe som smertefullt. En relativt vanlig avlivingsmetode er jo å legge fisken i en liten pose vann og sette denne i fryseren.
Det som skjer er at fiskens indre prosesser sakte stopper opp. Siden de ikke genererer egen varme, kan de heller ikke fryse slik varmblodige dyr gjør.

Men jeg er jaggu ikke sikker når det kommer til ciklidene, Grapejuice. Her er det nok touch and go hvorvidt de kommer seg. Jeg føler at jeg burde sett bedring innen nå. Det blir nok litt mer stirring inn i karet når jeg kommer hjem, med fingre, tær og diverse andre utposinger på kroppen min krysset.

Hehe, janei skinndød er vel ikke akkurat noe de bedriver tiden med i naturlig tilstand.

Tror du det hjelper å booste med litt sånn vitamintilskudd til ciklidene?
Plussmedlem
Da, Grapejuice og eventuelle andre, kan jeg rapportere om at kryssing av korporale utposninger og ekstremiteter synes å funke. Når har jeg sett alle ciklidene og det minnet om normale tilstander i karet.
Varmekolbe-gate kostet meg en kampfisk, 7 moskitorasbora og to 10 ampere sikringer.
Plussmedlem
The big freeze - and its longterm effects
Whazzaap, fish people!?

Det surkler på sedvanlig vis her i gården, og det håper jeg det gjør for mine medakvarister også.
Siden Water(heater)Gate har jeg ytterligere mistet en aeneus. Han virket å komme seg greit etter kuldeopplevelsen, men ble etter et par uker apatisk og døde. Rest in peace, my big headed friend.

Edit:
Arrrgh! Halve innlegget forsvant....
No har eg lese til augo var våte og smilemusklane vonde! For ein herleg humor og god skribent du er!
Abonnerer gjerne om eg hadde skjønt korleis det vart gjort
Plussmedlem
Viktor
Whazzaap, fish people!? Det surkler på sedvanlig vis her i gården, og det håper jeg det gjør for mine medakvarister også. Siden Water(heater)Gate har jeg ytterligere mistet en [I]aeneus[/I]. Han virket å komme seg greit etter kuldeopplevelsen, men ble etter et par uker apatisk og døde. Rest in peace, my big headed friend. Edit: Arrrgh! Halve innlegget forsvant....


Skal gjøre et forsøk på å fullføre innlegget. Jeg har glemt hva jeg egentlig skulle skrive om, men det var sannsynligvis meget intelligent og vittig, som vanlig.

Så, here goes....
Egg. Har fått på både ciklider og cory'er, så ideen var å lage en gjør-det-selv hang-on fødekasse.
Så jeg fant en sånn meeeget praktisk plastkasse fra type Eurorpis/Biltema/Ikea og så smalt jeg noe skarpt og hardt inn i den for å lage to høl.
Dernest lemlesta jeg en flexislange jeg hadde liggende, delte denne opp i to dugelige lengder og dundra dette inn i de to høla. Så, etter en velfortjent kaffepause uten kaffe, var det på tide å forsegle herligheten med silicon á l'aquarium. (Det er da finsk og betyr jokkapekkaahakkapliita).

Til opplysning er denne oppskriften tilgjengelig for salg.
Kan kjøpes til statlig overpris og kjøpere bes henvende seg til:
Olemic Thommesen
Stortinget
0026 OSLO


Dette kunstverket av en egenproduksjon bragte stor glede og oppstandelse hos meg selv, helt til jeg fant ut at jeg har jo pinadø ikke luftpumper som er dimensjonerte for å løfte vannet høyt nok. De greier ikke presse nok luft gjennom tilbakeslagsventilen og samtidig presse vannet opp i røret, og med Water(heater)gate friskt i minne, tar jeg ikke sjansen på at mer elektrisk utstyr skal få el-anlegget til å knele.

Løsningen ble da å samle cory-eggene og legge dem over i rekekaret.
Veldig usikker på om jeg får til å holde liv i dem der, men vi får nå se. Vannet er tilnærmet likt det de kom fra og rekene er ikke rare konkurransen sånn matmessig.
Ciklideyngelen, som nå er frittsvømmende, får bare henge sammen med mor og far. Er heller ikke denne gangen forberedt nok til å holde liv i større kvanta av dem, så vi får se hvordan det går.



Plussmedlem
Oppdatering cory-yngel
Tenkte det var på sin plass med en liten oppdatering, og selv om det muligens ikke interesserer dere, så driter jeg i det siden det er min tråd og jeg bestemmer. Sådetså!

Eggene klekte 1-2 dager etter ankomst ShrimpTown.
Pr. nå har jeg ikke lyktes i å bivåne mer enn tre yngel samtidig, men så er det heller ikke rare skapningene man forsøker å se.
Jeg har dugelig godt syn (á la majestetiske rovfugler), men selv jeg synes det er dritt å skulle få øye på noe som er en halv millimeter langt og ligger stille mellom substrat og planter.

De jeg har sett, vokser derimot tilsynelatende greit.
Jeg har en kultur mikromark stående, men denne er restartet nå nylig og er ikke høsteklar ennå. (den gamle lukta soppinfisert gammelmannspung med skru!)
De fores derfor med finmalt pellets av ymse sort. Primært littJBL shrimp-greier, ett par sticks med Novorift og noe proteinrikt granulatfór jeg ikke husker navnet på.

Ikke noe sikkert at det faktisk er dette yngelen eter. Rekekaret har vært gjenstand for en del ymse beboere de siste månedene, så her er det et yrende mikrobiologisk mangfold. Karet fungerte som støtlager for en dafniekultur jeg hadde, og det var ikke bare dafnier i denne, for å si det sånn.

Problemet jeg får senere er jo da at hvor i alle innfule helveter skal jeg gjøre av yngelen når den er utvokst??

The Aquarists Eternal Dilemma...
Plussmedlem
I dag minnes vi stephen hawking
Jeg skal ikke begi meg ut på den helt store nekrologen, men at verden har mistet et unikt menneske er det liten tvil om.
Her gikk genialitet og humor hånd i hånd.
Du vil bli savnet, mr. Hawking. Sorte hull blir ikke det samme uten.

And now for something completely different:

Cory-yngel dag 9-10 eller 11 og deromkring:
Jeg tror ikke det er flere enn 3 yngel. I hvert fall har jeg aldri sett flere.
Men "The Three Amigos" vokser fint. Må huske å dra med meg telefonen ned i kjelleren for å knipse litt bilder. Forbasket søte skapninger.
Nå får de også litt mikromark. Aner ikke om de faktisk eter dem eller om marken har blitt for liten, men det får så være. Umulig å se siden de ikke går i en BB-tank. Vokser gjør de i hvert fall. Om ikke annet så tar rekene seg av dem.

Nye ciklider:
Jeg har unnlatt å nevne dette tidligere, men har nå tre sommerfugler i 110 literen. Stas og lykke!
Har hatt slike for mange år siden, men da var jeg for en novise å regne i dette faget og det gikk som det bruker å gå.
Kjerringa som kjøpte de på Evidensia på Orkanger. De bruker å ha en del ciklider, og fisken har pleid å være i god kondisjon og ikke purunge heller.
Men disse var litt under pari ifht tidligere forsendelser. Jeg anslår de er et sted mellom 1,5 og 2 måneder. Ikke var de i den beste kondisjonen heller. Men det har vi fiksa. Etter 14 dager med Fete-Tysdag (også kalt hvitmark og tubifex), så er det tre fargesprakende sjeler i bøtta. Jeg trooor jeg har fått to hanner og en hunn. Men juryen har ikke levert kjennelsen ennå.

Ideelt sett burde man vel hatt VF'er, siden avlen på disse etter hvert begynner å bli ekstensiv. Det er også med en viss undring at man ser så i utgangspunktet vakre skapninger bli utsatt for det. Hvorfor skulle noen ville ha en "ballong-ciklide"??

Som en konsekvens av yngel og nye beboere så har det blitt mye vannbæring i det siste. Skifter nesten daglig, i hvert fall 5 dager i uka for å holde vannet så rent som mulig. Utover de åpenbare effektene av vannskiftene så har jo regimet den hyggelige konsekvensen at akvariene i seg selv ser bedre ut enn på lenge.
Ikke det at vi holder på med en akvarievariant av Kristoffer Schaus "Forfall" ellers da ...

Så, ikke spesielt morsomt denne gangen. Men det får dere pinadø tåle.

Viktor
[QUOTE=Viktor]Whazzaap, fish people!? Så, here goes.... Egg. Har fått på både ciklider og cory'er, så ideen var å lage en gjør-det-selv hang-on fødekasse. Så jeg fant en sånn meeeget praktisk plastkasse fra type Eurorpis/Biltema/Ikea og så smalt jeg noe skarpt og hardt inn i den for å lage to høl. Dernest lemlesta jeg en flexislange jeg hadde liggende, delte denne opp i to dugelige lengder og dundra dette inn i de to høla. Så, etter en velfortjent kaffepause uten kaffe, var det på tide å forsegle herligheten med [I]silicon á l'aquarium[/I]. (Det er da finsk og betyr jokkapekkaahakkapliita). [I]Til opplysning er denne oppskriften tilgjengelig for salg. Kan kjøpes til statlig overpris og kjøpere bes henvende seg til: Olemic Thommesen Stortinget 0026 OSLO[/I]


du kan ikke legge ut et bilde av din fantastiske oppfinnelse, eller skal jeg vippse penger først
Plussmedlem
mrs fishy


du kan ikke legge ut et bilde av din fantastiske oppfinnelse, eller skal jeg vippse penger først

Min anbefaling er helt klart å Vippse først. Vipps, Vipps!
Plussmedlem
Ymse og diverse i inngangen til påskeuka
Det drar seg kjapt mot den gule uka, dere. Da vi skal kollektivt minnes en av mange fyrer som fikk kjenne på kreative romerske avstraffelsesmetoder. Dette gjør vi med å drapere våre hjem i gule kyllinger, siden høne står så sentralt i kristendommen.
Videre forventer jeg at alle lavpriskjeder tar ansvar og dumper prisene på alt som er digg og usunt!!

Siden vi allerede er innom himmelske ting, vil jeg benytte anledningen til å nevne Nederlands største bidrag til verdenssamfunnet - stroop wafel!
Stroop er en slags sirup og kommer i myriader av smaker, alt fra eple til øl. En karamellvariant av dette har da våre lavlandske venner dyttet i mellom to sprø kjeks. Resultatet er en av de gastronomisk mest tilfredsstillende bakverk noensinne. NB! Må IKKE forveksles med norske sirupsvafler da disse smaker oppsprukket rævhøl i sammenligning.
Her i heimen er det helst påskeharar...som legg fargerike egg-av alle ting! Men den gule veka som du så fint kallar påsken, skal eg som ein martyr, lida meg gjennom med ski på føttene, appelsiner og i overkant mykje snop!
Foressten har eg aldri smakt verken Stroop wafel eller "oppsprukket rævhøl"(takk og lov), og etter det mentale bildet så frista det heller ikkje særleg med noko slags waffel i det heile...Men når kvalmen har gitt seg og anledningen byr seg, så må det nok gjerne testast ut God påske!
Plussmedlem
Liv Skamsar
Her i heimen er det helst påskeharar...som legg fargerike egg-av alle ting! Men den gule veka som du så fint kallar påsken, skal eg som ein martyr, lida meg gjennom med ski på føttene, appelsiner og i overkant mykje snop! Foressten har eg aldri smakt verken Stroop wafel eller "oppsprukket rævhøl"(takk og lov), og etter det mentale bildet så frista det heller ikkje særleg med noko slags waffel i det heile...Men når kvalmen har gitt seg og anledningen byr seg, så må det nok gjerne testast ut ;) God påske!


God påske til deg også, Liv!
Jeg har vel egentlig heller ikke smakt oppsprukket rævhøl, og må nok bruke fantasien i stor grad. Dog har man jo gjort diverse eskapader i sengehalmen som ligger i nærheten av det ovennevnte sted. Men vi lar den ligge.

Selv er jeg en nordmann som ikke "virker". Jeg er så avgjort ikke født med ski på beina - noe min mor kan attestere. 52 cm lang, 4500 gram tung, ingen Madshus eller Atomic. Videre så kan jeg heller ikke fordra turer i skog og mark med to glassfiberpinner på beina. Fjell faller innunder samme kategori.
Jeg digger derimot turer i skog og mark når skog og mark ligger der irrgrønne og sommervarme, yrende av liv.
Jeg finner det eksempelvis dypt fascinerende å bivåne aktiviteten i ei maurtue der de raser omkring tilsynelatende intetanende om den bleikfeite, men dog så kjekke trønderen som henger over dem.
Jeg kan godt trå meg våt i et lite skogstjern for å komme bare litt nærmere rumpetrollene som danser i mudderet, eller for å ta en øyenstikkerlarve som fortærer et bytte i nærmere øyesyn.

Dette ligger også til grunn for akvarieinteressen. Little critters rock!
Plussmedlem
Deeds of necessity...
Tiden er nok kommet til å ta knallharde beslutninger. Det vil frembringe mye gråt og guttural uling, men på alteret for Dyrevelferd må det ofres åkkesom.

Jeg snakker om min kurvciklide nr. 5.
Peppermøen som er uten makker, og som fortjener et kar der hun kan regjere som den dronningen hun er.
Mulig jeg må ta samme beslutning vedrørende et av parene også. Men der er det mindre bråhast.
Peppermøen bør nok få et nytt hjem, enten hos meg eller hos noen andre, for livskvaliteten sin del.

Jeg lurer på om jeg kanskje trenger "ditherfish" i karet. Etter den Store Frosten, da rasboraene bukket under, så har ciklidene vært mindre synlige. De kommer frem for å spise, men ellers lusker de stort sett rundt under planter og overheng o.l.
Jeg skal forsøke å "re-scape" litt igjen og se om det kanskje blir litt mer action da.

Om jeg må til med ditherfish, så kunne jeg tenkt meg lampøyekilli, da disse skal gå fint i det rådende kjemiske regimet. Om det ikke funker så kan jeg flytte dem.
Har lyst på keisertetra også, men de er vel bedre egnet sammen med sommerfuglene, sånn pH-messig i hvert fall. Og det karet er vel egentlig ocupado.

Plussmedlem
Viktor
Om jeg må til med ditherfish, så kunne jeg tenkt meg lampøyekilli, da disse skal gå fint i det rådende kjemiske regimet. Om det ikke funker så kan jeg flytte dem. Har lyst på keisertetra også, men de er vel bedre egnet sammen med sommerfuglene, sånn pH-messig i hvert fall. Og det karet er vel egentlig [I]ocupado[/I].


Det du egentlig har lyst på, Viktor, er nok enda flere akvarium.
Plussmedlem
Viktor
[QUOTE=Viktor] Om jeg må til med ditherfish, så kunne jeg tenkt meg lampøyekilli, da disse skal gå fint i det rådende kjemiske regimet. Om det ikke funker så kan jeg flytte dem. Har lyst på keisertetra også, men de er vel bedre egnet sammen med sommerfuglene, sånn pH-messig i hvert fall. Og det karet er vel egentlig [I]ocupado[/I].


Det du egentlig har lyst på, Viktor, er nok enda flere akvarium.

Ja, du har nok veldig rett i det, Viktor.
åh hehe-Victor-der brast eg i latter så teen spruta -i det eg oppdaga at du sit og "pratar til deg sjølv". Uff den der akvariums-dilla har ramma deg hardt. Ein lett gjenkjennelig situasjon for dei fleste akvarister, inkludert denne kjerringa her. Har eit 50 liters i sikte som blir mitt om litt! Men der skal det ikkje fisk oppi! Berre for karantene og planter...er planen.
Plussmedlem
Liv Skamsar
åh hehe-Victor-der brast eg i latter så teen spruta -i det eg oppdaga at du sit og "pratar til deg sjølv". Uff den der akvariums-dilla har ramma deg hardt. Ein lett gjenkjennelig situasjon for dei fleste akvarister, inkludert denne kjerringa her. Har eit 50 liters i sikte som blir mitt om litt! Men der skal det ikkje fisk oppi! Berre for karantene og planter...er planen. ;)



Jeg finner det ofte slik at de beste samtalene har jeg med meg selv, Liv. Galskapen lenge leve!

Akvarium - uten fisk???? Uhørt. Og direkte usannsynlig. Bare vent, det blir nok noen i 50-literen også, skal du se.

Og ja, jeg er vel på tiende året som "aktiv", så du kan si at den sitter godt i denne lidenskapen. Dog er jeg samtidig litt stolt av meg selv.
Var på storauksjon i Trondheim Akvarieklubb forrige helg, og endte opp med ingenting! Dog mest fordi de tingene jeg ville ha ikke dukket opp i den tiden jeg hadde til rådighet...
Hvis ikke hadde det minimum blitt ferskvannstang og Macrobrachium Assamensis med hjem.
Vel, jeg tror det var assamensis. Kunne gått på en smell og fått rosenbergii. Da hadde det blitt plassproblemer....
Plussmedlem
Viktor
Vel, jeg tror det var assamensis. Kunne gått på en smell og fått rosenbergii. Da hadde det blitt plassproblemer....


Mja....jeg må dementere meg selv. Rosenbergii formerer seg primitivt, og siden dette var yngel så er det direkte usannsynlig at det var det....
Imponert over at du klarer å dra på storaksjon uten å komme hjem med noe. Macrobrachium Rosenberg - vokser de så fælt?
Fått flere kar?
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap