Er vannlemping en hobby? (side 19)

Ja, det var vel i dag fiskene skulle komme? Så hvis de ikke allerede har ankommet, så regner jeg med at du bare går og tripper?
Plussmedlem
Aqualibre
Ja, det var vel i dag fiskene skulle komme? Så hvis de ikke allerede har ankommet, så regner jeg med at du bare går og tripper? :D



JA!!!

Sitrende, kløende utålmodighet! Skal hente de kl 12...
Viktor
[QUOTE=Aqualibre]Ja, det var vel i dag fiskene skulle komme? Så hvis de ikke allerede har ankommet, så regner jeg med at du bare går og tripper? :D



JA!!!

Sitrende, kløende utålmodighet! Skal hente de kl 12...

Bare 1 time og 38 minutter igjen..og gjett om tiden kommer til å gå saaaakte..
Plussmedlem
They have arrived!!

Ikke fått tatt normalt bilde av macmasteri, men det kommer
Plussmedlem
Jeg er forelsket igjen!
...og det i fisk! (ett mulig juridisk problem? Er det ulovlig å forelske seg i dyr??)

Ja, dere leste korrekt. Nå har alle nygutta og -jentene ankommet og det er en sann fryd å bivåne, så hele gårkvelden tilbrakte jeg på en puff fra tidlig 80-tall stirrende inn i de to karene.

Cory'er går med indianergoby (burde de kanskje hett amerikansk urinvånergoby?), mens smykketetraene har hus sammen med macmasteri.

Alle artene er nye for meg, selv om jeg har hatt apistogramma og cory'er tidligere, men ingen av de artene som kom nå.
Så atferden er ny for meg, og det som slår meg er hvor jækla interessante de er alle sammen.
Sterbai - vel, de er corydoras og gjør på corydoras' vis. De raser opp og ned glasset, piler inn mellom noen planter og er generelt så søte at man får akutt diabetes 2 bare av å se på.

Gobyene - nytt bekjentskap - meget vakre og veldig underholdende. Den største hannen drev på med aktiv huleutforsking i trerøttene. Røttene har jo noen huller og groper, og han studerte de inngående før han klemte seg inn for å sjekke passformen. Jeg har dytta inn ganske mye "driftwood" i dette karet nettopp med det for øyet at det skal være kriker og kroker for fiskene å utforske. Og det gjør goby'ene sannelig. Og de bruker hele karet aktivt. Kjønnsfordelingen tror jeg er 3 hanner og 5 hunner, men de er unge så vanskelig å si ennå.

Smykketetraene (mortenthaleri) slo seg til ro nesten umiddelbart og det gikk ikke lange stunden før fargene var på plass. De ser ut for meg som 10 stykk godterier som piler rundt. Også disse har en langt mer interessant atferd enn jeg trodde først.
Når jeg tenker tetra, så ser jeg for meg neon eller kardinal, en av klassikerene. Og atferden er av det subtile slaget.
Men smykkene, der er det faktisk en del fres. De flasher hverandre og bruker hele karet på leting etter mat. Jeg har klæska inn ei falskrot som jeg limte christmas-mose på, og sammen med fiskene kjøpte jeg en stor batch med daphnia pulex som fiskene fikk en liten dose av.
Disse skapte en del furore og smykkene så etterpå ut som de hadde en stirrekonkurranse med falskrota (de spana etter daphnier som satt i mosen, men morsomt å se på).

Macmasteri var langt mer sky og søkte seg inn i huler og åpninger i "scapet". De kom ut og åt av gildet de også, men har så langt bare brukt tiden på å venne seg til sine nye omgivelser.
Her spørs det om jeg må splitte gruppa med tiden, da det kan være litt heftig med 5 ciklider i 100 liter. Jeg får se hvordan ting forløper. Har jo et tomt kar av samme type og mistenker at det innen kort tid befinner seg med vann i.
I tillegg ble jeg ganske fornøyd med hvordan karene ser ut og føler heller ikke på den sedvanlige trangen til å forandre dem.

Mulig jeg rescaper goby-cory-bøtta og trimmer vekk litt javamose som ser litt stusslig ut, men ellers er jeg godt fornøyd. Men det har ingen hast. Viktigere at nygjengen får bodd seg inn litt.

Dette er så sjukt morsomt at jeg føler meg som en tenåringspjokk som nettopp fant ut at det går an å bruke den til mer enn å tisse med!
Gratulere med nye bebuerar! Så kjekt! Må ta bilde når dei nye vidunderlige har funne seg tilrette
Tilbrakte sjølv gårdagen stirrande inn i "eventyret", men ikkje av heilt samme grunn. Trangen til å måtte gjere noko er overveldande!
Plussmedlem
I posten lenger opp så er det noen bilder, Liv. Ikke verdens beste fotograf, men ting blir liksom ikke i fokus når man knipser gjennom gledestårer.

Skal få tatt noen flere etter hvert.
Det virker nesten som om du er litt begeistret for de nye fiskene.. Tror ikke du skal bekymre deg for eventuelle juridiske implikasjoner, så lenge det dreier seg om platonisk kjærlighet

Blir spennende å følge disse, det er ikke fritt for at jeg ønsker meg både indianere og de søte små Nanno'ene . Blir interessant å se hvor interessert de eventuellt er i tørrfor, da jeg ikke kan 'garantere' tilgang til levende i vintermånedene.

Hvor fikk du forresten tak i Daphnia pulex? Kunne ikke se at de hadde det inne på Imazo.

Gratulerer med nyinnvånere, kos deg
Plussmedlem
Aqualibre
Det virker nesten som om du er litt begeistret for de nye fiskene..:D Tror ikke du skal bekymre deg for eventuelle juridiske implikasjoner, så lenge det dreier seg om platonisk kjærlighet ;) Blir spennende å følge disse, det er ikke fritt for at jeg ønsker meg både indianere og de søte små Nanno'ene . Blir interessant å se hvor interessert de eventuellt er i tørrfor, da jeg ikke kan 'garantere' tilgang til levende i vintermånedene. Hvor fikk du forresten tak i Daphnia pulex? Kunne ikke se at de hadde det inne på Imazo. Gratulerer med nyinnvånere, kos deg :)


Takktakk!! Jeg er ekstatisk egentlig. Koser meg nesten glugg ihjel.

Fiskene er Imazo-handlet, så de er alle tilvent tørrfor. Ingen problem der.
Jeg handlet de gjennom Terje fra Terjes Tropefisk på naboøya. Han driver egentlig ikke butikk, men er behjelpelig med slike bestillinger.
Det er også hos han jeg fikk tak i pulex. Fordelen med disse er at de er av en slik størrelse at de fleste små fisk kan ta de. I tillegg "overvintrer" de, så man kan ha de ute, selv når på vinteren.
De voksne tåler ikke frost, men de legger egg som tåler det. Og når våren kommer, spretter det fram nye daphnier.
Gleder meg til å se flere bilder av nykommerene og høre ( nåja..lese..) hvordan det går med dem når de har 'gått seg' ordentlig inn i karene.

Gad vite om pulex'ene ville tåle transport nordover i posten..mener å huske å ha lest at Daphnier er noe mer krevende i så måte enn mye annet levendefor, mtp surstoff bl.a.

Kunne jo vært fristende å satt ut noen i hagedammene også, så hadde mannkanskje kunne slått to fluer i ett smekk der, mindre svevealger i dammene og for til fiskene
Plussmedlem
Kommer flere bilder senere
Plussmedlem
Aqualibre
Gleder meg til å se flere bilder av nykommerene og høre ( nåja..lese..) hvordan det går med dem når de har 'gått seg' ordentlig inn i karene. :) Gad vite om pulex'ene ville tåle transport nordover i posten..mener å huske å ha lest at Daphnier er noe mer krevende i så måte enn mye annet levendefor, mtp surstoff bl.a. Kunne jo vært fristende å satt ut noen i hagedammene også, så hadde mannkanskje kunne slått to fluer i ett smekk der, mindre svevealger i dammene og for til fiskene :)


De har "gått seg" inn i karene ja.
Smykkene var de første til å akseptere sine nye omgivelser og har stort sett farta rundt og finneflasha hverandre siden dag 1.
Cory'ene var de neste, med konstant fres og fart rundt i karet.
Dernest goby'ene, der hannene (vel, jeg VET jeg har en hann, men mistenker minst to til) også har begynt huleutforskning og finneflashing.
Macmasteri brukte en del lengre tid på å venne seg til den nye plassen, men også de er nå mye mer framme og aktive.

Hvorvidt pulex tåler frakt nordover, så tror jeg det beror mer på hvor mange i hvor stort volum med vann og luft, enn at de er spesielt krevende mtp oksygen. Hovedutfordringen tror jeg ligger i temperatur og behandlingen de får i postgangen.

Hvis jeg husker naturfag'en min korrekt - og nå drister jeg meg utpå litt tynn grunn - så har de to systemer for oksygenopptak: diffusjon og et enkelt respiratorisk system.
Plussmedlem
Betraktninger fra puffen
Som den observante leser sikkert kan ane fra tidligere innlegg, så har jeg tilbrakt en hel del tid sittende på min veldreide bak (er det bra at en mann er veldreid - og ER jeg veldreid eller er det bare blank løgn?) stirrende inn i to kasser med vann.

Hadde det vært praktisk mulig så hadde jeg flytta senga ned i gangen sammen med akvariene. Kanskje også toalettet. Dog er jeg ingen rørlegger så det kunne fort blitt mindre delikat.

Apisto'ene synes å være 3 hanner og to hunner. Det tror jeg neppe blir gangbart fryktelig lenge. Mulig jeg har flaks og at aggresjonen blir spredt nok til at det går greit likevel, men jeg er ikke alt for håpefull. Men dette var jeg egentlig forberedt på da jeg kjøpte de.
Får vurdere om jeg setter opp nye akvarium og flytter de, eller om jeg skal prøve å selge.
Det er litt finneflashing og tendenser til hevd, men ikke uttalt mye. Og de overser også smykketetraene.

Det er forresten en overraskende artig fisk. Jeg har nevnt det tidligere at det var mer fres i de enn forventet, men det er skikkelig moro å se på dem.
De er nysgjerrige, uredde og har dugelig med "personlighet", så det er tydelig at jeg har truffet bra med oppsett og sammensetning da de ellers går for å være sky og tilbaketrukne. Også gledelig mtp at de var såpass dyre.
Fant også ut at de tar mikromark. Tankegangen var., "De heter Nannostomus (liten munn) og er beskrevet som en mikropredator." Dvergciklidene gir jamt bæng i mikromark, selv om jeg er sikker på at de registrerer at de tilsettes.

Når det kommer til vedlikehold av karene så har jeg lagt meg på "det bæres vann i mengder". Selv om jeg tjuvstarta filtrene, så gambler jeg ikke med vannbyttene for mine nye venner. Har skifta 20-25% hver dag og vil nok fortsette med det en stund til jeg føler meg trygg på at dette går den rette veien. Har ikke fått testet vannet nå etter oppstart, men har en pakke ventende med nytt testsett.
Så langt har jeg ikke registrert åpenbar sykdom, frafall eller atferd som skulle indikere at noe er galt.
Det er likevel ikke full kontroll da det er nesten klin umulig å se alle cory'ene og goby'ene samtidig.

Hva gjelder goby'ene så gleder jeg meg til det blir litt mer størrelse på de. Den største hannen er ikke mer enn et par cm lang, kanskje 2,5 på øyemål og de skal nå opp i mot 7,5. Noen opererer med lengder bare opp mot 5-6 cm, så vi får se. Uansett er de et stykke fra utvokst.
Disse er litt vanskelig i matveien og er ikke spesielt hissige på "ferdigmaten". De tar gjerne dafnier/cyclops o.l. ser jeg, men kun de som er små nok til å passe i munnen deres. De plukker litt på knust pellets, men tror ikke det er favoritten akkurat. Blir litt som sønnen min det - han spiser alt så lenge det er hamburger.


Sterbai'ene freser rundt som de har Fanden i sporden, og de er ikke kresne i matveien. Alt fór utløser intens aktivitet og en frenetisk jaging opp og ned akvariesidene.

Litersyka sitter som dere sikkert forstår meget hardt i for tiden.
Den falskrota du snakker om, er det den man ser på bilder aammen med smykkene? Den så i alle fall på bildene overraskende bra ut. Hvor har du fått tak i den? Jeg har ikke noe kunstig i karene i så måte, av to grunner; jeg er redd for at de skal lekke uheldige stoffer ti vannet og sist men ikke minst, de ser så himmelstormende kunstige ut på lang vei, at kun massiv overgroing med mose kan få det til å se brukbart ut..


Ah..disse små Nannostomusene frister mer og mer.. Har jo en 54 liter som det gikk en million guppy og reker i, jeg har fått ut mesteparten av guppyene( dette karet er det med veldig liten klaring fra kant til plate over, himla upraktisk!) og jeg vurderer å sette det opp på nytt, med noe annet i. Kunne jo vært et perfekt kar til de små smykkene

Må bare finne en plass til rekene først..

Ah, goby'ene er ikke så hissige på tørrforet nei, det var det jeg 'fryktet'. Jeg vil helst ikke ha arter som er avhengige av levendeforing året rundt, da det kan by på problemer vinterstid her..

Litersyka ja..du er ikke den eneste, tro meg! Ser meg stadig rundt etter 'nye' plasser jeg ikke har tenkt på før, som man eventuellt kunne få plass til et kar på/i :p
Plussmedlem
'Stomusene angrer i hvertfall ikke jeg på, Aqua. De er flotte!! Rett og slett. Men de koster da. Jeg ga 120 stykket. Noget stiv kilospris, kan man si.

Falskrota kjøpte jeg på Zoopermarked. Den ser faktisk bedre ut fysisk enn på bildene på netsida deres. Veldig detaljrik og rimelig naturtro.
Husker ikke merket i farten, men det er et meget vanlig ett i hvert fall. Har en og annen plastdekorasjonen, selv om også jeg helst velger naturlige.
Moro å lese om litersyke i fri utfoldelse! Jeg skal antakelig snart sette opp et større kar til mine C. sterbai, og har funder litt på om de skal få selskap av en Nannostomus-art. Jeg ble enda mer overbevist om det etter å ha lest her!
Plussmedlem
Kuledrøm
Moro å lese om litersyke i fri utfoldelse! :-D Jeg skal antakelig snart sette opp et større kar til mine C. sterbai, og har funder litt på om de skal få selskap av en Nannostomus-art. Jeg ble enda mer overbevist om det etter å ha lest her! :-)


Hehehe. Ja, den sitter hardt i ja!

Jeg fant forresten ut det i dag at jeg har jo ikke 2 apistogramma-damer. Jeg har EN.
Den andre er en subdominant hann i drag...
Bildet viser den ene fruen og den bedragerske lille fyren. Han flørter som en nyseparert 40-åring på gin-fylla (hva?? Meg sier du??),men hun er meget avvisende.

Har også laga "eget" for til fiskene nå. Første gang jeg prøver. De åt det faktisk! Tvilsomt at det var noen favoritt, men alle åt av det, også gobyene.
Plussmedlem
Fire dager uten et eneste nytt innlegg - dere må jo tro jeg har mistet interessen!

Men der tar dere feil!
Jeg har derimot måtte emulere dr. McDreamy og har bitt negler i angst som en hai eter selunger.

Har nemlig hatt syk urbefolknings-goby! Tilsynelatende har alt vært vel, men rett etter forrige innlegg la jeg merke til at den ene gobyen svømte i overkant anstrengt. Dette utviklet seg til å bli et tydelig problem med likevekten da den med ett befant seg loddrett i vannet, for så å svømme i piruetter.

Erfaringsmessig betyr det vanligvis en tidlig død, men jeg trøkka til med vannbytter og Esha 2000 i et håp om å få stakkaren i ekvilibrium igjen.
Og forsyne meg - i går kveld svømte den i uanstrengt i normalstilling og jaga dafnier på linje med de andre. (det må antegnes at indianergoby ikke er spesielt aggressive jegere. Det minner mer om å motstridig ete det siste støkke med sjokoladekake fordi det er synd å kaste mat, enn glupskt inntak av livgivende næring).
Stor stemning i heimen, for å si det mildt!

Den har noen finneskader på spord og venstre brystfinne, mest sannsynlig som følge av feil med GPS'en. Regner med det retter seg kjapt, nå som den eter som normalt igjen.

Ellers er det alle mann alle i alle kar.
Lekstendenser hos macmasteri også, men tror ikke fruen er heeeelt der ennå. Hender at hun slår på gulfargen og stuper inn i ei hule, men gutta har ikke lykkes i å få henne riktig på gli. Har ikke noe uttalt mål om å avle på de, men artig å se på!

Må nevne smykkene også. I utgangspunktet er de ikke noe særlig på å stime og virrer mer rundt som en løs samling bringebærdrops, men etter siste vannbytte i går så opptrådte de i flokk! Og det er et stilig skue! Anbefales!
Bra du fikk urbefolkningsinnvåneren på rett kjøl igjen Er litt nysgjerrig på å følge med på hvordan det går med urinnvånerne fremover, det er en art som frister meg.

Pft, pfft, du må slutte å skryte av disse smådropsene dine, frister bare mer og mer men som du nevnte i ett tidligere innlegg; noget for ikke å si svært stiv kilopris..
Plussmedlem
Aqualibre
Bra du fikk urbefolkningsinnvåneren på rett kjøl igjen :) Er litt nysgjerrig på å følge med på hvordan det går med urinnvånerne fremover, det er en art som frister meg. Pft, pfft, du må slutte å skryte av disse smådropsene dine, frister bare mer og mer men som du nevnte i ett tidligere innlegg; noget for ikke å si svært stiv kilopris..


Hehehe. Jeg vil skryte av alle fiskene jeg. Men jeg har aldri hatt hverken smykketetra eller goby før, så de får litt ekstra fokus.
Apisto'ene og cory'ene er like høyt elsket, men jeg har mer erfaring med slike. Så selv om atferden deres verdsettes makismalt, så har den liten nyhetsverdi.

Det finnes jo rimeligere 'stomuser enn mortenthaleri da, Aqua. Så du kan jo få mye det samme showet for vesentlig mindre. Nannostomus beckfordi fikk jeg en pris på 25 per spisse snute, om jeg ville ha. Men det ville jeg ikke. Fin fisk, beckfordi, men ikke så slående som mortenthaleri. Vil også tro at marginatus og trifasciatus er billigere enn mine.

Den dyreste er rubrocaudatus, men den slo mortenthaleri bare med en 5'er.
Tilfeldig bekjentskap
© Tonje Brudevold
Reklame for plussmedlemskap