Er vannlemping en hobby? (side 27)

Plussmedlem
Våren kom tidlig til 240'en:
[External Image][External Image]
Plussmedlem
Nå er det ei stund siden jeg leverte fra meg noe mer eller mindre gjennomtenkt akvarierelatert svada, så da er tiden kommet til "Komparative studier av en Bolbitis Heudelotii" og andre mer løsrevne tanketråder. 

Bolbitis i 240, før:


[External Image]

Bolbitis, etter: 

[External Image]

Generelt meget fornøyd med hvordan ting forløper i 240'en. Kontrasten er stor til hvordan første oppsettet utviklet seg med mye algevekst og planter som generelt mistrivdes. 
De er ikke alle superhappy nå heller, men det er ikke fullt nedsmelt og død. 
Lilaeopsis mauritania (mindre lyskrevende kompis av L. Brasiliensis) har ikke akkurat tatt av, men mulig den bruker litt tid på å konvertere. 
De nyinnkjøpte javabregnene smelta litt bort - åpenbart dyrket over vann - men kommer nå finfint tilbake. De gamle javabregnene, som måtte få seg en lett hårklipp, likeså. 
Har også noen dotter med Vesicularia sp. juletremose (nå slår vi slag for norsk igjen) og de vokser som bare juling. Og det er jeg utrolig fornøyd med for jeg tror dette er favorittvarianten min. Den ser stort sett mye bedre ut enn veldig mange Taxiphyllum-varianter og krever ikke like mye trim for å holde seg fin. 

Skjer det ellers noe kult da? Nei, ikke egentlig. Hobbyen føles litt som slow cooked pork akkurat nå. Godt, men litt rar og strengete konsistens. 

Ha en fin dag. 
 
Plussmedlem
Satt og bladde på NRK og dumpa borti denne.
Hjelp, jeg klarer ikke konsentrere meg!

Du vet, oss halvgamlinger og statsmedier er som ugler i hanske, så Kringkastingen er kjærkommen i mitt hjem. 
Ikke at jeg sitter å glaner Dagsrevyen altså! Men når NRK drar fram kvalitetsjournalistikken så er det fremdeles etter mitt skjønn uovertruffent i norsk mediesammenheng. Men det er en digresjon...

Grunnen til at jeg likte den artikkelen over er ikke det at den nødvendigvis representerer det ypperste innen informasjonsformidling, men heller det at den berører noe jeg har kjent på selv siden sånn ca. midt i corona: 
"Jeg har mistet en del av konsentrasjonen. Det krever faktisk bevisst tanke fra min side å fullt ut konsentrere meg om en oppgave."
Og det kunne jeg ikke tillate at fortsatte. Særlig ikke når jeg også synes at hukommelsen hadde blitt dårligere. Ikke alarmerende dårlig, slik at jeg tenkte tidlig demens eller andre somatiske årsaker altså. Men likevel dårligere. Og jeg kan ikke konklusivt peke på mobilbruk som en årsak til den antatt dårligere husken. Men jeg kan likevel mistenke det ganske så kraftig. 

Jeg har derfor tatt grep. Tidligere kunne jeg raske med meg telefonen bare jeg skulle brette klær, støvsuge eller annet hverdagslig syssel. Jeg lar nå den ligge igjen på bordet. 
Alle "sosiale" medier er slettet, nær som Snapchat. Den må jeg ha, så jeg har kontaktpunkt med de store døtrene mine. 
Man er jo dinosaur om man skulle finne på å sende dem en SMS... Og responstiden er betydelig lavere på Snap enn på Short Message System. 
Jeg har ikke scrolla på mange måneder og savner det absolutt ikke. 

Kan jeg relatere dette til akvarium på noe vis? Ja. Dra krakken bortått akvarieglaset så sætt vi øss og ser, for å parafrasere Prøysen, er mer enn bare sjelefred. Det er også hjernefred. Og det var i et slikt mobiltfritt krakkøyeblikk foran akvariet at jeg med ett kom på hvilke fisk jeg vil ha til 240'en!!
Kubotai- og moskitorasbora! 
Fra før er det dvergkardinaler i det som har denne nydelige neonblågrønne stripa midt på, og stjernedanioer med sin kontrasterende kroppshimmelhvelving. Sammen med irrgrønne og knallrøde kompiser?! Det blir magisk! 

Men aller først må jeg få EU-godkjent bilen....
 
Plussmedlem
Gratulerer, Viktor! Du har nok gjort det riktige! Vi blir helt ødelagt av mobilbruken, og sjølv om cold-turkey på ein måte er det enklaste og det mest nærliggjande for å få tilbake evna til å tenke på ein ting om gangen for ein lengre periode, så trur eg at det er mogleg å finna ein gylden middelvei. Det betyr å ha personlege reglar for mobilbruk og sosiale medier, slik eg har det for sjokolade og pottis... Hadde eg spist sjokolade som eg brukar telefonen, så hadde eg ikkje vært i live i dag... 🤪 men eg kan spise litt sjokolade i helga likevel!
Når eg er motivert for noko så har eg eigentleg ikkje noko problem med å leggja bort telefonen. Eg må først og fremst ha eit aktivt forhold til at det er det lureste å gjera store delar av døgnet... 
Plussmedlem
Du, jeg takker så meget!
Føler jeg tok et godt valg for min egen del. 🦾 Godt og se at gamle hunder som oss kan lære nye triks, Holger! Da er det håp.

Jeg vil bare poengtere at jeg på ingen sett og vis er teknologiskeptisk, tvert i mot. Jeg er stor tilhenger av EDB-maskiner og den slags transistortunge snurrepipperier. 
Men følte altså for å ta et inntil nå ukjent blad i fra the Holy Book of Lockertsen - spis mindre pottis og mobiltelefoner! 🤩 Moder Asjon er ei fin frue, det. 

Aldri tenkt på det før, Holger. Men du er en ganske kjekk fyr. Det er liksom noe litt...kjent med deg. Merkelige greier...

[External Image]
 
Plussmedlem
Se der ja! Nokon som har skjønt det mtp på trender i utseende! 😅🤩
Takket være dette innlegget sjekket jeg "inline" varmekolber og var heldig nok til å plukke opp en 300W protemp e300. Helt fett!!! Sannsynligvis det beste jeg har kjøpt i akvarieutstyr noengang Dette ble kun praktisk fordi jeg plukket opp min første 'canister' i samme slengen (begge er helto topp så).

Takk takk.
Plussmedlem
Så bra!
Føler ikke jeg kan ta noe "cred" for det, men jeg kan godt skjønne at du liker den. 
 
Plussmedlem
Føler for å skrive noe... 
Aner ikke om hva, men det er abstinenslenge siden sist. 

Vi tar litt nyhende/nyheter:

Mike Pence har vitnet foran en storjury i forbindelse med forsøket på å sette en oransje drakt på en oransje mann. (The Guardian)

Tottenham spilte uavgjort mot Man. United. Nederlandsk underbitt herre uten hår er visstnok opprørt. (The Guardian)

Mennesker som tror Instagram er viktig synes ting om narkotika. Får motbør fra andre, som liker narkotika. (VG)

Det danske forsvaret har sett bobler i sjøen. Eller "søen" som de sier der nede. (VG)

Samtidig har en kvinnelig dansk fagforeningsleder delt ut fysiske lønnstillegg på unge menns "numse". Angrer seg bittert på Facebook. (VG)

Krummet agurk med dusk er å få kjøpt i Rogaland, bare man ikke drar på Rema. (NRK)

EU forsøker å begrense mengden kloakk som renner urenset ut i havet, men den norske regjeringen synes det er helt greit å drite i det. (NRK)

Liten kommune i Telemark har endret hovedmål i skolen fra nynorsk til bokmål. Ordføreren er fornøyd, men en mor er bekymret da det visstnok er energikrevende å lese nynorsk om man ikke har det som opplæringsmål i barneskolen. Spesielt om man studerer i Oslo. (NRK)

Trøndersk politi blir nå utstyrt med elektrosjokkvåpen. Det gjør vondt å bli skutt, men juletrelys er verre, sier politioverbetjent. (Adressa)

Styret i Helse Midt-Norge stiller seg undrende til at verden ikke har tilpasset seg styrets mange vedtak. (Adressa)



 
Plussmedlem
🤣 Akvaforum - det nye Facebook! Bring it on!
Plussmedlem
Ode til andemat

O lille invaderende, grufulle grønne
At du pådrar deg folks vrede er lett å skjønne

Dine talløse søsken kjapt en overflate dekker
Så fort at akvaristen aldri rekker
å skuffe deg ut med selv med begge hender
Og de fleste av oss har jo ei heller ender

Så hva er da alternativene, hvilke løsninger finnes?
Slik at hjertepumpa får ro og sinn besinnes

Jo, det skal jeg si, husbonder og viver
Her hjelper kun enorme mengder eksplosiver

[External Image]
(bilde fra pixabay.com)
Plussmedlem
Vakkert! Du er akvaristikkens svar på William Shakespeare! 🤣
Plussmedlem
Mjæ, ser ikke for meg noen framfører den der smørja 500 år etter min død, men for all del. 😂
Plussmedlem
Gjør-det-selv hagedam
Dette er koseprosjektet nå når mai måned har vært ganske hyggelig sånn værmessig. Og nei, det er ikke en koidam. Mer om det senere. 

[External Image]

Da stiger sevja både hos trær og gubb, og man får fantastisk masse energi. Såpass at man gidder å slåss mot moder Jord, ett innfall man angrer bittert på det øyeblikket man bryter opp den første granittblokka. 
Dammen er noe sånt som 2mX1,5mx0,75m eller deromkring. Tommestokk er for tapere. 
Den er kanta med stein(jævelskapen) som kom fram under graving, selvjaktet sphagnummoser, noen tørre trestokker og billig jord fra Coop. Noen kvaster med rødkløver er også transplantert, litt som luggen til Wayne Rooney. 

Jeg venter på noen flasker med svart fugeskum, og noen sekker med dekorgrus slik at jeg får pynta opp og forankra kantene. Har sådd i med ymse blomstervarianter rundt steinkanten. De første spirene har allerede kikka fram. Laga også en blomsterøy som skal flyte på vannet når den tid kommer. 

Som nevnt øverst er ikke dette en dam tiltenkt fisk. Det hadde vært dritkult om amfibier tok tilhold i den, men den blir nok mest et avansert myggklekkeri. Og det er ikke verst bare det. De e jo sånn så ongdommen likaah.
Nærværet av vann tiltrekker seg veldig mange spennende arter og det er fascinerende å se hvor fort livet slår rot i slike pytter. Gravde ut en myrdam på et annet sted på tomta nettopp for å kunne fange mygg, og nå vokser det vannplanter i den jeg ikke aner hvordan har kommet dit. 

 
Plussmedlem
2000!
Dette er mitt 2000'ende innlegg på AF, fant jeg tilfeldigvis ut!

Milepælen feires med en kopp rimelig sterk dansk kaffe av merket "Frellsen Rød" (må uttales med en halv baktpotet bakerst i halsen for mest autentisk lyd - helst varm), stormende jubel (22-25 m/s i kastene) og lett massasje av egen brystregion.

Nr. 2000 er med andre ord ikke veldig annerledes enn de 1999 foregående postene. 

Ha en fin dag!
Plussmedlem
Fredags-rekecocktail!


[External Image]

Spotted owl spotted
[External Image]
Plussmedlem
Nå kommer sommer'n. nå kommer den fine, varme ti'a!
2022-været var (her i Trøndelag) av den sorten der man sier: ta med egen sjampo. 
Og Bartelona (les: Tr.heim) stilte nok meget sterkt under NM i drittvær, spesielt i klassene "Hva f*** skal vi med alt vannet" og "Drit i å legge om til sommerdekk". 20 dager regn i juli (ref. tall fra Meteorologisk Inst.) underbygger påstanden. 
Når trønderhovedstaden skilter med så inni gampeskrittet bedritent vær, er ikke min lille holme ute i havgapet skit'n likar, som vi sier her i Midtens Rike. Heller tvert om.

Jeg må innrømme at 2022 var sååå elendig at jeg på rent innfall lempa kidsa i stasjonsvogna og kjørte til vi traff sol og blå himmel. Mora i Sverige var der den hadde gjemt seg. Der nøt vi fire dager med ~22 grader i sola med bading, GB-glass og ekorn. 

Året i år har vært veldig opp og ned, men det som skulle ha vært sen vår/tidlig sommer har regnet vekk. Noe strømprisene er en indikator på.
Da er det digg, selv om tempen ikke er heeelt i verdensklasse, at vi kan se fram til noen dager der man kan legge vekk boblejakka, ullundertøyet og lysterapi-lampa. 

Syden kan ta seg en bolle!
[External Image]
ENDELIG!

(Skjermdump fra Yr.no)
Plussmedlem
Juwel og verdens verst designede filterløsning - Bioflow
Tungt inspirert av en rant av et svar jeg gav til et annet AF-medlem skal jeg nå radbrekke de selvskrytende tyskerne:

Fra https://www.juwel-aquarium.de/en/equipment/filtering:
The JUWEL Bioflow Internal filter system, which has undergone several tests by independent institutions, has long been one of the world leaders in filter systems for modern aquariums and has proved its worth a million times over.

Hvilke uavhengige institusjoner er dette? Ingen som har akvarier og akvariehobbyen å gjøre i hvert fall. Jeg skal videre kanskje gå med på at Juwel er "verdensledende" innen akvarier i seg selv, men at de på noe sett og vis er å regne som verdensledende innen filtrering er en påstand jeg vil klassifisere som renhekla oppsinn. Jeg har så godt som aldri hørt Juwels filterløsninger bli nevnt i samme åndedrag som giganter som Eheim, Fluval, Oase, Aquael, Marina, Tetra osv.
Hvorfor? Fordi filterløsningen deres er elendig - i hvert fall etter mitt skjønn.
Og mer detaljert:
[External Image]
Pilene markerer problemområder. Vi tar den øverste røde pilen først. 
Pumpehodet:
Byggkvaliteten er det ikke noe å si på. Den kverner og går uten å mukke, og ikke lager den særlig lyd heller. Men det er ikke enestående i seg selv. 
Det den derimot er enestående på er designet som har en helt håpløs formfaktor. Innsuget, som sitter nederst på hodet, er ruter-formet og dermed kontruert på et slikt vis at den åpenbart bare skal kunne brukes i Juwels filterløsning. Ikke slik som andre powerheads som har fleksible runde innsug som enkelt kan pares med slanger, koblinger, flasker og alskens annet man skulle ha behov for.
Om man derfor ramler over slike pumper frigjort fra kassetten sin så kan man ikke bruke dem uten å Petter Smart'e en løsning. 

Også folkens - på 240L akvarievolum må man helst ha litt mer guffe enn 600L teoretisk maks kapasitet i timen...hmm? Med litt guggete filter, så er man nede i 2x vannvolum i timen, og kanskje under det også. Blir ikke reint da vettu. Selv i 180'ene blir 600 lite. 
Videre har de konstruert kassetten slik at vannet skal sendes ut igjen via to åpninger inn til pumpa og sylinderen den sitter på. Se bildeeksempel under:
[External Image]
Men pumpa greier ikke det, fordi den er underdimensjonert. Og fordi Juwel har glemt en ting - vann tar minste motstands vei. Dermed slafser vannet bare rundt i den øverste delen av filterkassetten, mens det er så vidt det sikler innom den nederste delen. Åja - det biologiske filtermediet avbildet her er ikke med som standard. I hvert fall ikke på det karet jeg kjøpte. 

Gul pil øverste bilde:
Gul pil peker ikke på filtermediet slik det kan antydes, men på det åpenbare mellomrommet i mellom den ytre, svarte kassetten og den hvite filtermedieholder-greia. Dette åpenrommet er såpass stort at veldig mye grums og greier kan passere uhindret ned til bunnen av kassetten, men akkurat lite nok til at våte filtermedier skaper et sug om man skal ta de opp for å bytte innsatsmidler eller rengjøre det. Vet dere hva som skjer da? Mer drit suges av mediene og samler seg nederst fordi....pumpa er ikke kraftig nok til å løfte det opp derfra! Som elegant beveger oss videre til den svartrøde pilen.

Svartrød pil:
Grums City. Møkkabyen. Velkommen til 7 cm med førsteklasses sedimenter. 
Jeg rev ut mitt filter av 240L, og nederst i bunnen av denne kassetten - i glippa mellom filtermedieboksene og kassetten - var det et bunnlag med drit dypere enn arvesynden. Hvorfor? Fordi Juwel ikke har designet et godt filter. Jeg skjønner idéen, at "skittent" vann går inn øverst, filteres på tur ned gjennom mediene og pumpes rent og klart ut når det kommer opp igjen.
Men hele sulamitten er så elendig utført at filteret ikke gjør som tiltenkt, men i stedet lager et lite hulrom med møkk som ligger og forpester hele systemet. 
I tillegg til alt dette så er hele kassettmannjskitn limt fast til akvarieglasset slik at å løfte den ut for å rengjøre ordentlig er klin umulig. 

Til Juwels forsvar så har jeg bare denne ene opplevelsen å basere mine uttalelser på, og det er sikkert mange, mange mennesker der ute som synes denne løsningen er helt fortreffelig! Men jeg er ikke en av dem.

Jeg synes hele greia virker som en dårlig unnskyldning for å forsøke og skape et slags ettermarked for ferdigskårne filtermedier. De har en endeløs rekke med små filterfirkanter man kan få kjøpt for å sette inn i denne Frankensteins monster av et filter, men å designe det slik at det faktisk lar seg bruke på fornuftig vis har ikke vært med i vurderingen. Om man skal kjøpe dette tullet så må man bla opp med i opp mot 1100 kroner. For den prisen kan du eksempelvis få deg en Fluval U4 som dytter 1000L vann i timen OG ha nok igjen til en soft-is. Juwels er dyrt, det er suspekt og det er dårlig.

Gjør dette bedre, Juwel! 
Plussmedlem
Vi skal vinne OBOS!
Jeg må. Ja, jeg må det. 
Beklager, fiskefolk, men dette er et behov som presser seg på og AF er så brilliant et sted å få "tømt" seg (sa brura).
Så her kommer en post om hele Norges viktigste fotballklubb - Billingstad IF!

Billingstad Idrettsforening er en lokal idrettsforening stiftet i 1996 av lokale krefter som så behov for et breddeidrettslag i Billingstad i Asker kommune.
BIF spiller i blåhvitt og...dette er selvsagt tøys fra ende til annen. 
Ikke BIF altså! Billingstad IF er høyst reelt og man kan veldig enkelt argumentere for at de, på linje med alle andre breddelag, er Norges viktigste fotballklubb. 

Men det skal selvsagt dreie seg om Rosenborg. 

Det er nye tider på Lerkendal. Rosenborg er rævva. Jeg vet! Mind blown, kan man si. 
Ikke at det ikke har skjedd før da, men læll... 
Jeg husker så vidt ennå det sjokket og vantroen som bredte seg i Trøndelag (og store deler av Norge) da RBK i 2005 startet sesongen helt inni gampegattet etter 13 år på rad med hjemlige seriemesterskap. 
RBK har vært dritt før det også altså! Det skjer i alle klubber det. Store deler av 70-tallet samt starten av 80 var heller ikke mye å skryte av, med nedrykk i -77 som det absolutte lavmål. Men det er så jævlig lenge siden at det har veldig liten relevans i dag utover en eventuell fotballhistorisk interesse. 

Så 2005* har frem til i år vært det moderne Rosenborgs annus horribilis. Og det er noen klare likhetstrekk, og noen vesensforskjeller, på da og nå. 
Felles for 2005 og 2023 er at RBK er helt forferdelige på bortebane. Forskjellene er at 2005-utgaven, tross at det ikke akkurat gikk på skinner på Lerkendal heller, likefullt plukket poeng ved kritiske anledninger. Årets utgave er søppel også på hjemmebane. Man hadde omtrent likt poengsnittet fram til i mai (1 poeng), da 2005-utgaven rasket ihop noen seire som stabiliserte fallet. Resultatene varierte likevel veldig sterkt og RBK byttet også trener ila denne sesongen. Per Joar Hansen hadde ledet laget frem til sånn ca august da en annen Per (Mathias Høgmo) tok over. Høgmo rodde sesongen i land i ei lekk jolle gitt bort på Finn til en 7.plass, den dårligste plasseringen RBK hadde hatt siden 1986 (8.). 

Men man følte aldri nedrykk som en reell mulighet i -05. 
Den generasjonen inneholdt spillerbautaer som Hoftun, Ø. Berg, Johnsen'e Frode og Espen, Stensaas, Basma, Strand, Brattbakk, Skjelbred, Tettey osv. Folk som hadde briljert i Europa en årrekke, spilt seg inn på landslaget og sementert RBK som Norges og Nordens soleklart beste fotballklubb. RBK kom til å slå tilbake.
Too big to fail, med andre ord. 
                      *Ligaen inneholdt 14 lag i 2005. Enga vant ligaen det året med 46 poeng. RBK vant i -06 med 53.

2023-utgaven er ikke det. Nedrykksspøkelse er høyst reelt, heter ikke Casper og finnes ikke friendly i det hele tatt. 
Poengsnittet er som antydet over omtrent likt med starten i 2005 - 1 poeng (13poeng/13kamper). Det er dønn på skjema til nedrykk. Eller - om vi skal være veldig nøyaktig her så er det dønn på skjema til 13.plass. De som innehar 13. plassen har stort sett 30-32 poeng etter endt serie. 30 kamper á 1 poeng blir 30 poeng. Det er ofte nok til å berge plassen såvidt, men i 2020 rykka både Tromsø og Lillestrøm ned med 30 poeng. Så noen hvilepute er det ikke. 
Forskjellen med da og nå er at dette laget er milevis unna 2005-årgangen i kvalitet og erfaring. Forhenværende hovedtrener Rektil Kjedal uttalte i mai i år at "troppen er ikke god nok til å kjempe i toppen". Han modererte riktignok utsagnet med et løssluppent "ennå", men den biter vi ikke helt på.
Vel, hva regner man som toppen, egentlig? Topp 5 er strengt tatt toppen det også, øverste tredjedel av tabellen er det i hvert fall. Og dét nivået har denne troppen inne. En femteplass i Eliteserien krever ikke all verden. Fra -22 og bakover noen år så har femteplassen blitt bebodd av Odd, Rosenborg selv, Kristiansund, Viking, Kristiansun igjen og Molde. Alle med en poengfangst på ca 45++. Lagene vinner da stort sett en 12-13 kamper (med nesten sært sammenfallende frekvens), en 6-7 uavgjorte og resten tap. 

Pr. nå er ikke skjema til 5.plass sprengt for RBK. Til det er Eliteserien for jevn og med for mange underpresterende lag. Bodø/Glimt har en sesong som man forventer der øverst i toppen, Tromsø på 2. plass overpresterer så det synger, mens Brann,Viking og Sarpsborg har gode sesonger. Molde er på 6.plass og har hatt en dårlig sesong så langt, men ting tyder på at romsdalingene er på klatretur på tabellen. 
Ålesund, Hamkam og Sandefjord ser ut som de soleklareste dumpekandidatene så langt, med Vålerenga som en outsider til denne tvilsomme æren.
Trøndelags stolthet er (med edruelighet og rasjonell tanke til grunn) en del av dette bunnslammet i Eliteserien. Ja, de ligger foran disse, men har også 1-2 kamper mer spilt enn klubbene bak. Man har i tillegg allerede tapt mot to av dem (Enga og Ålesund)! Rosenborg vant mot Kamma, som igjen tapte mot Enga. Kamma skal spille mot Ålesund (kan gå alle veier, men jeg holder en knapp på tangotrøyene) i neste runde mens Enga drar nordover til Romsaa Stadion (Tromsø er i fryktinngytende form). Sandefjord har Stabæk hjemme, et Stabæk som har tapt tre av fire siste kamper. Med litt flyt og flaks så kan Sandefjord fort stikke av med seieren her. 
Rosenborg, Ålesund og Vålerenga har skiftet trenere grunnet mildt sagt labre resultater, RBK og Enga har gått for midlertidig-varianten. 

Man kan ikke diskutere dagens RBK uten å komme inn på spillere og spillerlogistikk, som man så iskaldt kaller det. Men det er en logistikk, og den har vært under pari for RBKs del de siste årene. 
Ja, man vant i Lotto med kjøpet og salget av Casper Tengstedt, men ellers har det vært for mye hit and miss. Problemet fra i fjor og til i år er at Tengstedt, Vecchia og Victor Jensen ikke ble erstattet på noe vis. De som har kommet inn er av betydelig lavere kvalitet. 
Tengstedt var en åpenbaring. Vecchia var også veldig god, de gangene han kunne spille. Victor Jensen må også tas med i oppramsingen da han spilte seg ordentlig god i RBK-trøya siste halvdel av fjoråret. 

Av de som kom som erstattere er det bare kanadiske Jayden Nelson som (så langt) har vist prov på fotballferdigheter som kan utvikles til en spennende karriere. Såpass at han fort kan hanke inn en 40-50 store lapper når han en gang forlater klubben. Ellers virker det å være veldig langt fremme til solid Eliteserienivå på de resterende. 

Økonomisk er ikke tilstanden som den burde være på Brakka.
Tengstedt-salget slettet mange av foregående års synder, men RBKs en gang uovertrufne økonomiske muskler er for lengst forbigått av Molde og B/G. Man har i tillegg sløst voldsomt med midlene, en del på spillere som aldri ble noe, men en underkommunisert del av pakka er alle trenerne og støtteapparatet som har måttet forlate Lerkendal. Horneland, Rekdal og Frigår kostet i tillegg en solid slump penger på inngang også, for å frikjøpes av kontraktene sine. 
Prisen inn for Eirik Horneland har det ikke lyktes meg å finne, men det siste offentlig opplyste budet var på over en million. Haugesund nektet å slippe han for dette det jeg finner, så sannsynligvis ble det vel en plass mellom 2 og 3. Rekdal hadde en utkjøpsklausul fra kontrakten med HamKam på 400K, men det hadde ikke Frigård. RBK betalte rundt 3,5 mill for å kjøpe fri han fra kontrakten. 
På utkjøp alene er vi dermed opp i en 6-7 millioner . De skal i tillegg ha lønn som for en hovedtrener av RBKs kaliber fort er en 3-4 millioner i året. Ingebrigtsen, Hoftun, Rekdal og Frigård ble alle avskjediget - de to førstnevnte endte sågar opp i en meget mye omtalt rettsak. Den endte i et hemmeligstemplet forlik, et som nok ikke ble billig for RBK. Horneland trakk seg fra trenerjobben i 2020, men mottok etterlønn i en for meg ukjent periode etter han sa opp. Horneland tjente i overkant av 3,5 mill pr år som RBK-trener, ref. skattelistene. 
Det er ikke på trenersiden at det største økonomiske hullet er, det er spillerlogistikken, men trenerutfordringene og økonomien rundt disse forteller om en klubb i villrede. Og med litt panikk så løsner ofte strikken på pengepungen. Og den har vært slarkete i mange år på Lerkendal. 

Målt opp i mot krigføring i Ukraina, klimakrise og autokratiseringen av den store naboen i Vest er dette en deilig ingenting. En storm i et fingerbøl. Verdens viktigste uviktighet, for å parafrasere en pave. Men det er godt å ha noe uviktig å bry seg om også. Verden går ikke til hundene selv om RBK skulle rykke ned. Min lille eksistens får seg en midlertidig knekk, men man er kjapt oppe igjen etter en sånn nedtur. Vi kan vinne Obos. Ja, det kan vi så absolutt. 
Men først skal vi ta samling bånn og støtte laget sånn at vi slipper å vinne OBOS. 

🖤🤍Heia Troillan!🤍🖤








 
Plussmedlem
Sommerens akvarieprosjekter:

  • Avle på et par arter som jeg etter hvert har fått litt få av - paleatus og stjernedanio.
  • Fete opp noen veldig unge c. pygmeus og få litt flere av dem også

Edit: Var dyktig dårlig bilde av det stjernedanioyngelet - men det er en der altså! Jeg sverger!
Tilfeldig bekjentskap
© Roy Sæther
Reklame for plussmedlemskap