Er vannlemping en hobby? (side 8)

Temperatur er ikke noe problem, pga. alkoholinnholdet fryser pils først ved noen minusgrader
Plussmedlem
God sommer, godtfolk!
Vær hilset i sommerens hellige hete!

Jeg har vært sløv som ei skjei til å oppdatere i det siste, men det har sin naturlige årsak i masse jobbing, unger, kvinnfolk, mer jobb, ferie uten internett (rart til å begynne med, men egentlig litt befriende også) og en knivsodd jobbing til. Dessuten skjer det ikke all verden på akvariefronten for tiden, annet enn at jeg har kjøpt noen kuhliier til, i og med at de nå talte kun 2. Ikke den fisken man ser mest i et selskapskar, og enda mindre når de ikke en gang likner en stim. Har kikket etter kuhliier en stund, men butikkene har ikke hatt de på ganske lenge virker det som. Men for en tre ukers tid siden ramla jeg borti en liten gjeng og kjøpte 5 stykker til.
Jeg var ikke all verdens nøye med å kvalitetssjekke fiskene, for det var en noget broket gjeng avlange vesener jeg hadde fått. Ett par av de var rett og slett avmagret! Hodet var den tjukkeste delen på de, men med knallhard fóring ser det ut som de greier seg fint. Fargene er blitt sterkere og de er aktive og nysgjerrige som kuhliier skal være. Så det ser ut til at de skal berge.

Tenkte først jeg skulle levere de tilbake og få nye, siden jeg ikke anså det som særlig sannsynlig at de kom til å berge lenge, men å fange kuhliier er verre enn å jakte enhjøringer i blinde, så jeg droppa det og ga de syltynne små en sjanse. Ser ut til at det funka fint.
Fikk også med en helt nøttebrun en, uten de klassiske fargene. En livlig krabat selv til ål å være. Full fart hele tiden, særlig under foring. Scalarene er stort sett meget årvåkne og vigilante når det kommer til inntrengere i og rundt bleheri'en, men denne karen tok en loddrett tur rett opp fra sanda, spant to ganger rundt det ene bladet og landet så elegant midt oppi klynga med wigglers. Og der ble han liggende uten at scalarene la merke til noen ting. Da de endelig la merke til ålen som lå så pent dandert i en seng av ristende yngel, virket det som de ble så forfjamset at det eneste de maktet å gjøre var å stå side ved side og riste på hodet av denne utsøkt frekke inntrengeren.

Fikk også med en "bonusfisk", en ancistrus på vel centimeteren. Hvis kuhliiene var tynne, var denne enda verre. Innhul og skranten som den er, er det faktisk ennå liv i den skapningen også. Håper bare han ikke var så utsultet at den har fått permanente mageproblemer av det. Den er fryktelig sky ennå, så det er vanskelig å bedømme om det er noen bedring i situasjonen dens, men jeg ser den av og til og den klemmer i hvert fall ikke finnene, så jeg anser det som at den kanskje er utenfor umiddelbar fare. Jeg må si jeg er litt skuffet over tilstanden på fiskene totalt sett, selv om denne var gratis. La merke til at butikken hadde flere ancistrusyngel i flere kar og hvis tilstanden er likedan for de alle, blir det mange skuffede ancistruseiere fremover, er min spådom. For jeg nekter å tro at så ung fisk med så innhule mager har høy overlevelsesprosent. Ancistrus virker å ha stort frafall uansett. Da blir det ikke bedre av at de tydeligvis er dårlig fóret.
Jeg skal ikke automatisk peke i retning av at de sulter dem på butikken, for det kan være dårlig fóret grossistfisk. Dog lener jeg i mot et problem fra butikken sin side.
Virker som det ofte er et problem med bunnfisker i butikk når de må gå sammen med en haug annen fisk som nok er hissigere i matfatet.
Vel, uansett, noen ukers tid etter kjøp er de alle fisk alle og dess lengre tid det går, dess bedre er oddsene for at de skal overleve. Jeg har køla på med grøntfór, artemia og myggiser, spirulinagranulat og bunntabletter i det siste for å avhjelpe situasjonen. Satser på at jeg kan redusere fóringen snart, for nå er cory'ene så runde at de snart kan droppe å svømme og heller rulle bortover sanda. Har måttet skifte vann tre ganger de siste to ukene for å holde nitratnivåene i sjakk. Ligger litt i overkant av 20 så jeg har også sett en del algevekst nå. Til ottoenes store fornøyelse.

Dett var vel dett for denne gang.
knivsodd jobbing? hehe

Kjipt at fiskene ikke får nok mat. Kan være fra grossist eller at de har blitt fraktet langt?

Godt å høre at det går bra med de. Har vurdert kulliål, men vente til eventuelt biotop skifte. Har sør amerikansk i mine kar + reker.
Plussmedlem
Nå kjører ikke jeg biotop, men karet passer definitivt best til S-A-fisk o.l. Men siden kuhliier liker surt vann og generelt passer fint sammen med søramerikanske arter, så synes jeg det er greit. Dessuten er de sjarmerende skapninger.
Biotoper og artskar får komme når plassen tillater det.

Er det likevel ikke typisk?? For noen måneder siden hadde jeg plassen, men ikke pengene. Nå er flisa snudd og ruller i gryn, men kan ikke lempe fullt huset med badekar... Ahh, the irony!
Viktor
Er det likevel ikke typisk?? For noen måneder siden hadde jeg plassen, men ikke pengene. Nå er flisa snudd og ruller i gryn, men kan ikke lempe fullt huset med badekar... Ahh, the irony!


Samme her, men skal da kanskje få oppgradert 180 literen til et kar som er større. Er plass til det der det står nå. Er ikke plass til flere akvarier i leiligheten, skal også ha plass til å bo. hehe. Samt en samboer som syntes det var nok, før 180 literen, men som nå er glad for den og de flotte fiskene vi har der.
Plussmedlem
Black_Flys
Samme her, men skal da kanskje få oppgradert 180 literen til et kar som er større. Er plass til det der det står nå. Er ikke plass til flere akvarier i leiligheten, skal også ha plass til å bo. hehe. Samt en samboer som syntes det var nok, før 180 literen, men som nå er glad for den og de flotte fiskene vi har der. :)


Jeg bor nå hjemme hos mor og far, så "it's not only only, you know" å skulle klemme inn flere eller større akvarier. Dessuten har jeg ingen planer om å bli boende lengre enn jeg må, hvilket betyr jeg da må flytte akvariene også. Da holder det i massevis å måtte plukke ned ett.
Flott at du har en kvinne som liker hobbyen da. Gjør ting litt lettere når man gnåler i vei om nye fisker/akvarier/prosjekter.
Inaktiv bruker
Viktor
Flott at du har en kvinne som liker hobbyen da. Gjør ting litt lettere når man gnåler i vei om nye fisker/akvarier/prosjekter. ;)


hehe kudos
Plussmedlem
Mat og greier.
For en tid tilbake gikk jeg til innkjøp av en boks med tørket Prodac Tubifex med et søtt lite bilde av en kampfisk på. Bakgrunnen, vel, det er jo variasjon det da. Men etter ett par uker med testing og prøvesmaking (ikke meg altså), tror jeg jeg trygt kan dra konklusjonen at nesten ingen liker dette. Fiskene er mildt sagt skeptiske til det i det hele og store og til og med rekene lar dette ligge igjen.
Gamlemor Satan spiser det, men hun spiser alt! Til og med vannmelon. Men heller ikke hun er særlig begeistret for stoffet og eter bare et par munnfuller, om ikke annet er servert.
Da er jeg litt lykkelig over sneglene som ikke virker kresne i det hele tatt.

Men jeg kan godt forstå de. Jeg var litt slepphendt i researchen og kjøpte fóret i impuls, og ble litt forundret da jeg så disse utiltalende, grå terningene som er klin umulig å få til å synke. Hiver man dem i som de er, ligger de å flyter som kork i timesvis! Så jeg må liksom mose de sammen slik at luften i de går ut og de trekker til seg vann. Tror fersk tubifex vil være en større suksess enn frysetørket.

Jeg har dog lagt merke til en ting over det siste året eller så som jeg har hatt dette karet. Fisk blir kresne!
I begynnelsen gikk vanlig flak ned på høykant, men etter hvert som jeg har utvidet sortimentet, nekter de plent å spise det. Vel, sneglene eter alltids opp det som er og cory'ene også, men man merker det godt på fiskenes adferd at de ikke er helt fornøyde de få gangene jeg produserer flat mat ut fra skapet med det rare i.
I det store og hele er det røde myggiser som gjelder hos meg. Da er det rene Texas-tilstander og en makeløs kamp om godbitene.

Bonus-ancistrusen jeg fikk da jeg kjøpte kuhlii'er sist, er tilsynelatende borte. Ikke en stor overraskelse, h*ns elendige forfatning tatt i betraktning. Nå er det likevel en viss sjanse for at kreaturet er i livet, da jeg så absolutt ikke greier å ha full oversikt i og med at karet er fullt av planter og annet stæsj. Men jeg har ikke sett den på noen dager nå og er den avgått ved døden er den garantert blitt rekemat. Den holdt ut relativt lenge og jeg syns det er litt trist egentlig, for jeg hadde et vagt håp om at jeg skulle kunne gi den et godt hjem.
Kuhliiene som var så tynne og skrælne, har dog begynt å vise tegn på stor fremgang. Aktiviteten er til tider heseblesende og veksten (særlig i omfang) er lett synlig. Så vi avslutter der, på en high note.
Haha.
Vitakraft premium Tubiflex snack eller?
Denne må jeg smuldre opp for at tetraene skal gidde å spise den.
På min boks er det bilde av en sommerfuglciklide og noen ciklider jeg tror er fra tanganika eller malawi.
Er det dummeste kjøpet jeg har gjort. hehe. Kork er ganske beskrivende ja. hehe
Plussmedlem
Nei, det er Nutron Tubifex fra Prodac, men det aner meg at gjørme smaker gjørme uansett produsent. Det er bare den andre typen Prodac-fór jeg har prøvd, og malletablettene fra de er rimelig godt mottatt, så jeg hadde få betenkeligheter med å prøve Tubifex'n.
Men jeg ser så absolutt ikke at disse terningene er en særlig hensiktsmessig form når det kommer til fiskemat, altså. Og de er jo så store og tørre at det å ete de må være som å bryne seg på en skikkelig god, gammel tavlesvamp.
Og når det er kun sneglene som eter noen mengder av dette, spår jeg at boksen nok får et ublidt møte med søppelbøtta etter hvert. Aldri om jeg gidder bruke det noen flere ganger i hvert fall.
Av tørrfóret jeg har så er det nok Spirulina/artemi-granulatet kjøpt fra akvariereker.no som scorer høyest. Det liker øyensynlig alle.
forer også med tørke tubifex i terninger. Jeg trykker terningen fast mot glasset, og fiskene koser seg med å plukke løs mat og jeg koser meg med å se på :o)
Plussmedlem
Ja, har merket at det klistrer seg lett, men mine fisker vil ikke ha det. Har prøvd flere ganger, for jeg vet av erfaring at det kan ta litt tid før de venner seg til ny kost, men jeg gir i hvert fall opp frysetørket tubifex.

Hvilke fisker har du da?
Hallo Viktor. Leste introen din på din profil og likte den veldig godt. Herlig med et smil om munn når kl nå runder halv tre på natta. Har også homo sapiens oppdrett, 3 stk. Har ellers så langt i år hatt 10 oppdrett i akvastikken. For ja.... det er som regel et problem om en holder en del kar som meg. Den ene vil ikke ha ditt og den andre vil ikke ha datt. Men frosne røde myggiser som du nevner, ja det er noe som går ned hos de fleste her iallefall. Setter fart på leikinga i sammen med kaldtvannsbytter både hos coryene og aspidorasene. Har aspidoras, cory, levendefødere, apistogramma, dvergciklider, malawi og ancistrus i karene her,. som forøvrig og for øyeblikket er 11 stk. En dobbel reol, en enkel reol og et møbelkar. Er ikke lenge siden vi kjøpte huset (og reolene) så jeg er på vei "oppover" igjen etter at jeg solgte det meste av kar og fisk før vi flyttet inn her 1.juli. Flyttet inn med 5 kar, nå altså 11. En grei økning det på en drøy mnd vel.... Ser Espen også er innom her, men han har vel nok med å kjøre det greiene han nettopp kjøpte seg. Han kaller det bil, men..... Citroen, bil.......? Nope. Kjøp deg heller traktor, Black_Flys. hehehehehehe.

Bilder fra mine kar
LOFFA
Ser Espen også er innom her, men han har vel nok med å kjøre det greiene han nettopp kjøpte seg. Han kaller det bil, men..... Citroen, bil.......? Nope. Kjøp deg heller traktor, Black_Flys. hehehehehehe.


Leif da. Det er ikke en bil, men et romskip.
Slik komfort som alle kommer til å få i sine biler i fremtiden.

Hvis jeg gir tubiflex i små porsjoner før jeg forer med noe annet så spiser tetraene det med stor glupskhet, men de vet det kommer bedre for etterpå...
Plussmedlem
Så du sammenlikner komforten i en Citroen med det i et romskip?
Tja, kan egentlig se for meg at det beste franskmenn har å stille med er en latterlig dyr doning bygd av den som gir laveste anbud, rister som et helvete og bremsene er så jævlige at man må bruke fallskjermer for å stoppe...

Fint du liker tråden da, Leif Ja, denne hobbyen er som kaffe, får liksom aldri nok.
Viktor
Så du sammenlikner komforten i en Citroen med det i et romskip? Tja, kan egentlig se for meg at det beste franskmenn har å stille med er en latterlig dyr doning bygd av den som gir laveste anbud, rister som et helvete og bremsene er så jævlige at man må bruke fallskjermer for å stoppe... ;) Fint du liker tråden da, Leif :) Ja, denne hobbyen er som kaffe, får liksom aldri nok.



Hadde som en av mine første biler, på midten av 80 tallet en fransk bil og en av mine tidligere samboere hadde en fransk bil, milde himmel for no herk å skru på. Jeg trodde jeg var godt utrustet.... ja med verktøy mener jeg. Men hva vet vel franskmenn om normale skruer og verktøy? Måtte til med umbrako skusett til det meste på disse franskmennene!!!! Kjører i dag en "traktor" 850 V5 m/144 hk.Der trenger en ikke skru Espen, det er kvalitet. Men nok om det. Viktor, jeg er nok mer opptatt av fiskene mine enn kaffe. Drikker en del kaffe på jobb og når jeg har besøk hjemme, ellers er jeg ikke så avhengig av kaffe egentlig. Men akvariehobbyen, den er jeg hekta på. Særlig gøy er oppdrett av fisk en ikke har prøvd seg på tidliger. Pr i dag har jeg ikke annet en golden (malawi) som jeg ikke selv har hatt oppdrett på. Ja også noen andre malawi jeg ikke husker navnet på akkurat nå. Men det kommer vel etter hvert noe nytt og jeg får byttet ut litt. Er alltid spennende om det har kommet egg eller yngel når en har vært borte noen dager. Reiser sørover noen dager i morgen og kommer tilbake torsdag. Blir spennende


Plussmedlem
Kaffereferansen var vel mer myntet på meg selv den, Loffa

Update:
Vel, tiden er vel inne for herr og fru Satan å finne et nytt hjem, da de nok har vokst ut av deres nåværende. Økonomien og boligsituasjonen min tillater uheldigvis ikke at jeg utvider hjemmet deres, så derfor har jeg nå sett meg nødt til legge de ut for salg. Men, det er med fisk som med unger, man er villig til å ofre ekstremt mye så lenge de har det bra.

Det var med tungt hjerte jeg klikket "Aktiver" i går, men det er til deres eget beste. Foreløpig har ingen meldt sin interesse, men satser på at det går i orden. Var litt usikker på hva jeg skulle sette som pris på de, men kom til at 300 spenn for to voksne scalarer, evig friske, og med sjarm i massevis var en rimelig penge for den som eventuelt ender opp med de.
Gudene vet i hvert fall at det er ikke siste gangen jeg kommer til å ha denne arten! De er makeløse i mitt syn.
Plussmedlem
So long Satan, and thanks for all the fish.
Jau, i dag skjer det. Satan og Nåkka Ainnja skifter bopæl. En snill kar fra Stjørdar'n (finnes det egentlig?) med 375 liter krystallklart fjellvann fra Sveits (not bloody likely) sa seg villig til å gi min kjære djevelfisk + make et nytt hjem.

Vil savne den "gamle" røya når hun forlater meg.

It's been fun, old lady, but the time has come for us to go our separate ways.
May the Force be with you!
Plussmedlem
Out with the old, in with the new...
Ikke akkurat det Rosenborg sa da de ansatte NAE på nytt, men der funker det gamle knakende godt!
Hjemme i "bøtta" har den lille adresseforandringen ført til helt nye tilstander.
Ting er vesentlig roligere og alle fiskene er mer aktive enn de har vært på lenge. Det er tydelig at scalarenes fravær skaper en helt annen harmoni i karet, og det virker som det er til det beste.
Bekrefter egentlig bare at valget jeg gjorde var det rette, sannsynligvis for de alle. Vet jo aldri hvilken type menneske de havnet hos, men skal jeg dømme etter kondisjonen på de Blå Acara'ene jeg fikk i bytte kan han faget godt.

De er ganske små ennå, den største rundt 4 cm, de andre et par-tre, så det er ennå en stund vil jeg tro før disse setter i gang med pardannelse og lek. Forutsatt at det er to kjønn jeg har fått da. Man vet jo aldri.
I mens håper jeg på å få se lek på cory'ene. Tenker jeg skal prøve meg litt frem der og se om jeg kan få trigget lek på de. Ikke det at jeg ser for meg oppdrett, men det hadde vært morsomt å være vitne til i det minste.
De andre artene i karet er vel relativt usannsynlig at det skjer med. Nå går riktignok klorekehunnen stort sett rundt med en haug egg, men om det blir yngel av det vet jeg ikke. Har aldri sett dem i så fall. Vet ikke om de blir spist eller om det er andre årsaker til at det ikke blir rekebabyer.
Eplesneglebarn er vel også ekstremt utelukket da den ene av de døde for noen dager siden.
Og den som sa de luktet ille når de døde, løy ikke! Gud for en stank!

Plussmedlem
Hei!
Føler meg som kaninen i Alice i Eventyrland for tiden, "har ikke tid, har ikke tid." Og det går da utover de herlige timene på Akvaforum også. :P Studier, to jobber, oppkjøring (bestod den forresten ) og ungene krever enorme mengder, så det er nesten så det går ut over både fotballkamper og øldrikking også.
Ja til 36 timer i et døgn!

Vel, for rundt en måned eller så siden byttet jeg scalarene med fire blå acara, men jeg kom fort til at de ikke passet like godt i karet som jeg hadde håpet.
De var ikke like dominerende som scalarene, i og med at de nesten utelukkende jagde hverandre, men de vokste som uvær og jeg så tidlig at de ville nok bli for store for karet. Så for et par dager siden fikk også de nytt hjem.
I bytte kom to Oto affinis og 6 kirsebærreker.
Men for et styr det var å skulle fange acara'ene!! Jeg måtte plukke reint nesten hele karet for å få tak i alle. Jeg presterte å fange kuhlii'er fortere enn dem...makeløst.

Var veeeeheldig spent på om langarmsrekene kom til å fortære kirsebærene, ja som bær egentlig, men det virker å gå kjempegodt. Langarmene er mer opptatt av å slåss seg i mellom enn de er av nykommerne så dette kan bli et godkjent prosjekt.

Har vel egentlig kommet til den konklusjonen at jeg liker små fisker best. Så med et mulig unntak av scalare og ancistrus kommer jeg neppe til å handle fisk som kryper over 10 cm i fremtiden.

Omveltningen i karet hadde med seg en hyggelig overraskelse da. Cory'ene lekte for første gang det jeg har sett. De åt riktignok opp eggene omtrent like fort igjen, men det var meget trivelig å kunne bevitne dette livets lille mirakel.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap