Syk slørehale

denne slørehalen er ca 2 år, og jeg har fått den hos private som er i ferd med å gi opp sin akvariekarriere, ikke pga sykdom, men fordi de er lei - tro det eller ei!!
vi har hatt den i snart en mnd og fisken har vært aktiv, laget mye liv og ellers en fin fisk!
akvariet er selvfølgeli nyoppstartet, og vi har hatt to tilfelle av finneråte og en fisk der alle skjellene reiste seg, ellers har vi mistet en del fisk, men de tror jeg rett og slett døde av stress pga nytt akvarium osv..

men denne flotte slørehalen som jeg har blitt så glad i, er nå ikke frisk som dere ser...han er fremdeles rimelig aktiv og spiser godt, gir ikke noe tydelig tegn på å ikke ha det bra egentli..
det begynte med at han ble hvit i skjellene på sidene, på den ene siden er det så godt som borte, men på den andre siden så det først ut som om han skulle gå i oppløsning, og ble deretter mørkeblå (som på bildet)..
ser ut til at feltet minsker, men det ser jo ikke bra ut altså!!
lest litt her og det eneste jeg ser som gjør at de blir mørke er fisketuberkolose, er det virkeli det?? vil ikke, vil ikke, vil ikke!!
Du sier at det er ett nytt kar. Er det skikkelig innkjørt?

ingen amonium eller nitritt?

-Tim
Kan den ha skadet seg på noe vis? Tenker da siden det bedrer seg? Gullfisk er eksperter til å presse seg inn mellom steiner, røtter og små huler.
Hvis det kan ha skjedd, anbefaler jeg deg å være flink med vannbytter for å forhindre sopp i såret, samt å ta ut det den kan ha skadet seg på.

Er også en mulighet for at det er dette er Ichthyosporidium hofferi, en sopptype som angriper fisken innvendig. Like symptomer som fisketuberkulose, og kan også gi sår. Står mer om sykdommen i artikkelbasen under sykdom.

den kan selvfølgeli ha skadet seg, han er en del å presser seg mellom pumpen og ellers der det er trangt..håper virkelig det er "bare" det!har flyttet på steiner og slikt slik at han kommer seg i mellom uten problem!
og skal ha nytt vannbytte i dag, håper virkelig han kommer seg igjen!
var først kjempebekymret, men siden han ikke viser andre tegn til sykdom, og siden det ser ut til å avta litt har jeg "roet" meg litt..sitter å ser på han nå og han svømmer rundt sammen med en av de andre slørehalene og leker, svømmer mot strømmen fra pumpen og rett og slett koser seg.. DET lover jo bra, siden det tross alt er 4 dager siden det begynte..
men hadde vært kjekt å vite om andre har vært borti samme før!
det er "nytt" ja, og siden jeg har en skrekkelig utålmodig samboer ble det ikke skikkelig innkjørt nei.. prøvde å advare han, men mannfolk vet som regel best! :p
"men" vannet, sanden, plantene fra det akvariet vi hadde flyttet over i dette...hjelper sikkert veldig lite...
har målt, ingen nitritt, men litt lav ph verdi...tips til hvordan vi får det opp?
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap