Nye lys, hvilken type burde jeg velge??

Hei


Har ett 160liters kar med 2 stk lysrør.
Jeg kan ikke så mye om dette, men ser at dette lyset er veldig gult å kjedelig i forhold til stue karet.

I stua lyser fargene på fiskene mer, å lyset er litt blåere.
Dette er Sylvanina 38w 10.000k.


Skal ha nye til 160litern, hva burde jeg velge? er så mange merker å greier atte, burde jeg kombinere 2 forskjellige?

Det som står i var Sylvania 18w DAYLIGHT.

Er intr i få frem fargen på fisken, har sett litt på noen Grolux, men er ikke dette mest til plantene? blir ikke mange plantene i dette karet.
Kjørte Powerglo og Lifeglo 2 her en stund og både plantene og fisken var toppers

Nå prøver jeg acardia plant pro og et par rør på 25.000 K fra noraq
Blått blandet med rødt ekke så værst unner vannet
Men grønnalgene biter på litt ser det ut som

Tror du vil se forskjell fort ifra sylvanina fikk iværtfall et bedre lys utbytte her når jeg bytter fra de til hagen

Billigste stedet jeg har sett er vel aquamanias
Værtfall veldig fornøyd med hagen rør altså powerglo og lifeglo

Mvh: Kim Andre Martinsen...


Jeg kan anbefale aquaglo også i samme slengen

Jeg liker å kjøre med plantelys bakerst og et vanlig dagslysrør fremst slik at fiskene fremstår med naturlige farger. Benyttes såkalt plantelys både fremme og bak vil fiskene få litt kunstig farge.
Best mulig lys for plantene
Jeg sliter litt med plantene, samt at jeg har det 60cm dypt hjørneakvarium (280 liter). Må ha litt futt for at det skal bli noe, tror jeg.

Det har gått 1,5 år siden jeg kjøpte akvariet, og jeg skal kjøpe nye lyststoffrør (4 stk, i 3 ulike størrelser, lengst foran selvfølgelig).

Hvilke lysstoffrør bør jeg velge?
-Primært for plantene.
-Sekundert for å få frem fargene til plantene og fiskene (kona vil ha noe fint å se på).

Bør vi bruke denne kalkulatoren?
www.defblog.se
(svenske med interesse for akvarielys)

Jeg ser at 3 ulike "-glo" lysstoffrør er anbefalt, men vil jeg bør vel konsentrere meg om 1-2?

Alle seriøse synspunkter verdsettes
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap