Helt tomt får egeria najas?? altså sør-amerikansk vasspest ???

Vært på utskikk etter denne i flere uker og ikke funnet noe her inne uten om fra sverige...?? Ingen som har lenger? Husker at det var haugevis med denne her på forumet før

Håper noen har en avlegger til meg så kan jeg blomste opp denne planten igjen
Ga jo vekk en 10 Liters bøtte full får halvt år siden

Planta skal gjøre nytte får seg i midten av et stoort discus kar

Mvh: Kim Andre Martinsen...
Legg inn en annonse under "ønskes kjøpt" så får du sikkert napp

Sikkert litt stille på annonse-kanten om dagen også i disse ferietider.
Jeg så du spurte om jeg hadde her en dagen og jeg tror ikke jeg noen gang har sett den sør amerikanske varianten.
Da blir det en ringe runde rundt til akvarie butikkene i dag også
De 4 butikkene vi har her er prøvd og 0 og niks å få taki.. Verken på lister eller plante kar
Har du sjekket med Tropica.com?


-Tim
Jepp Desverre... Ingen som vet om noen fiskelister og plante lister på nette da?
Trenger ikke å ha noen priser eller ligende bare det går ann å bestille

Jeg kjøpte mine fra Frosken her inne, men det er en stund siden. Har ingen igjen selv.
Hehe hørt med henne
Grrr hehehe

Så kjedelig :-/ Skal holde utkikk her i området Mulig jeg skal til Dahls Dyrerike i Moss i dag, kan ta en titt der
Ingen som har en bitte liten bit?
Inaktiv bruker
Ulovlig
en grunn til at du ikke finner denne eller den andre typen vasspest er at fra og med i år er den ulovlig i norge.

http://www.dirnat.no/content.ap?thisId=500038229&language=0

Vasspest står på norsk svarteliste over uønskede arter i landet. I februar 2009 ble det forbudt å importere, omsette, holde og sette ut vasspest i Norge.

jeg skjønner også dette godt, bor i nærheten av jarenvannet, som i sin tid var norges beste røye og ørretvann, nå er det nesten bare abbor og gjedde der igjen, krepsen har vel mer eller mindre blitt utryddet også etter vasspestens inntog.

dette er vel også forståelig når man ser hvor tilpassningsdyktig vasspesten er. er vel en fin plante i ett akvarie, men når man ser hvordan den tar over i naturen, så er den ikke så fin lenger, hvertfall ikke i mine øyne

Det fins forskjellige typer vasspest, noen som er lovlige å selge, de som ikke tåler kulde. jeg skal ikke utdype, da jeg ikke er god på lat. navn.
Denne trives værtfall dårligere i kaldt vann enn densa gjør og børr være lovlig.. Egeltig så skjønner jeg ikke hvorfor densa er lovlig da denne kan overleve i norsk vann så vidt jeg vet

Men men
Hvorfor må det være akkurat den planten? Kankje det finnes andre planter som kan fungere til ditt formål også
Er det den vanlige vasspesten du mener som vokser som ugress? Den er forbudt å selge på dyrebutikker nå pga at den holder på å tar overhånd i norske vassdrag. Jeg har den vanlige hvis du vil ha....
Det er Elodea canadensis E. nuttallii som er blitt forbudt å holde/ selge/ omsette osv. Egeria densa og E. najas omfattes ikke av dette forbudet.
Grunnen til at jeg skal ha denne planta er p.g.a biotop
Egeria densa har tykke stilker og najas har tynne stiler...

Du kan se på bildene og sammen ligne... Najas var mere vanelig før men de siste månende har densa tatt helt over...

Vis du har najas heidi er jeg kjempe intresert
Tusen takk får link helge!
Vet jeg hvor jeg skal handle planter om ingen har i løpet av et par dager

Takker så masse får all hjelpen
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap