Lage "elv" til praktbotiaer?

Er det noen her inne som har laget "elv" til praktbotiaene sine?

Jeg har tre praktbotiaer som for tiden er i eksil i en 85-liter, for de terroriserte 120-literen.
Her blir de stående til noen har lyst på dem, eller jeg får et bedre tilbud til dem.

Jeg kunne hatt moro av å lage en liten elvebiotop til dem, men vet ikke helt hvordan jeg skal få det til, og hvor stort det bør være.

Er det noen som har en liten ide? Størrelse på kar? Jeg forestiller meg at det vil være greit med noe langt og relativt lavt, men jeg har liten peil.
85 liter er alt for lite for praktbotia. De blir opptil 40 cm store og er en stim fisk.
Fra databasen: Bør holdes i grupper/stimer på minimum 5-6 stk, ellers kan de bli for aggressive.
Den er en god svømmer som har et høyt aktivitetsnivå.
De trenger masse plass å boltre seg på. Vil anbefale deg å sette de ut her på akvaforum til salgs. Er helt sikkert noen som vil ha de. De burde ha bortimot 250 liter å boltre seg på. De vokser fortere enn man tror. Mine vokste fra 4-5 cm til 12-14 cm på 3/4 år
Først: jeg planlegger ikke noe elvebiotop i 85-literen. De står der midlertidig til jeg får en bedre løsning for dem.
Det vil egentlig si at jeg kommer ikke til å selge dem til noen som har 160 liter til dem og putter dem sammen med andre fisk.
Den største er pr i dag rett i underkant av 10 cm, så de kan nok leve greit en stund til hos meg. Men det er ikke noen varig løsning.

Dernest: jeg lurer på hvilke dimensjoner som er fornuftig for et elvebiotop for praktbotiaer, og om dette er et akvarie som bør spesialbestilles eller noe.
Svaret er vel egentlig "Så stort du har plass til".

Spesiallage kan du jo få på de mål du måtte ønske.


-
hehe jo større jo bedre ja, men praktbotiaer er like mye opp og ned som frem og tilbake så det er litt hipp som happ om du vil ha høyt eller langt kar. Det beste er jo begge deler. Har selv hatt praktbotia i en 240 liter og de var overalt hele tiden. Utrolig morsomme fisker ^^
Som nevnt over: jo større jo bedre Du har nok rett i at lengden ofte anses for å være det viktigste (gjerne høyt også!) Botiadansen fremføres gjerne opp og ned langs karet og jo mer plass, jo mer underholdende er det å se på Det finnes et forslag til elvedesign for Botia/Smerlinger (og all annen fisk som krever sterk strøm) her. Jeg jobber selv med å sette opp en 720l til Praktbotia basert på dette systemet. Fordelen er at "strømmen" vil med dette systemet ligge langs bunnen av karet, noe som er mer naturlig enn om man benytter en "normal" filterløsning som ofte gir innsug i bunn, og retur øverst. Det koster jo litt, da det krever et visst antall Powerheads i tillegg til PVC rør etc. Men det er ingen tvil om at Botiaene vil elske det

PS: Prøv å ikke holde dem i 85l altfor lenge. Du risikerer å "staunte" dem, og det er ikke særlig behagelig for fisken og kan på sikt redusere levetiden. Det er primært under vekst at stor plass er viktig
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap