Trenger stor Luft pumpe

Jeg trenger en stor luft pumpe som er stillegående. Har lett litt rundt på nettebutikkene men fant ikke det jeg trengte de fleste var til akvarier opp til 800 liter. Dette blir lit for lite for meg, skal bruke den til luft filtre som skal dekke 40 kar ca 2500 liter vann. Har i dag en liten tas som bråker mye. Så på tropefisk at de hadde til 4500 kr men hadde vel tenkt meg litt rimeligere hvis det finnes nytt eller brukt
Inaktiv bruker
Kanskje verd å ta en titt hos nettbutikkene med utstyr til dam. F.eks. tropex, koi.no eller koiplex.
Jeg har AquaMedic Mistral 300. Den har et trykk på 470 bar, iflg. produsenten. Jeg kjøpte den for de vanlige luftpumpene orker ikke drive mange luftesteiner på likt. For å slippe en haug med luftpumper når jeg skulle lufte vannet i mine 6 mellomlagringstønner, så kjøpte jeg altså Mistralen. Og den har null problemer - full fres på alle luftesteinene. Men jeg har ikke testet hvor mange den maks kan klare, altså.

Det finnes en enda større modell fra samme produsent, men den har ikke samme diametermål på luftslangene som vanlig. Den har 9/12 mm og bruker mer strøm enn modell 200 og 300. Dersom du vil kikke nærmere på den, så heter den Mistral 4000. Du kan bruke forminskerstykke slik at du kan fordele luften fra 9/12 slangen og over i mange små, vanlige luftslanger på 4/6 mm, kanskje?
Ehh.. Mona... mbar = millibar.
Hvis pumpa di er 470 Bar, så har du vel luft nok til store deler av akvarienorge.... For ikke å snakke om hvilket trykkrør du måtte hatt.
oiii 470 bar du.. var da voldsomt til trykk man skulle ha og da... lol
Da burde kanskje denne være noe for deg. Om den er stillegående vet jeg ikke, men den kan kobles opp mot mange kar, og batteri backup er kjekkt å ha. Ser denne nettbutikken er stengt om sommeren, men disse varene finnes helt sikkert i Moss også.
Boyu
Takk for gode svar. Men har noen spørsmål jeg har i dag BOYU S-30 med 0,018 MPa men den bråker mye derfor trengte jeg og kanskje få noe større og mer stillegående. Jeg blir veldig forvirret når man snakker om MilliPaskal (MPa) og millibar (er det noen som kan hjelpe med utregningen) Er det noen som har erfaringer med en stille gående og kraftig pumpe til å drive 40 kar med luft drevende filter + noen lufte steiner også.



Den var bra den Tim men jeg orker ikke bråket og stor plass tar den også LOL
Biltemakompressoren var nesten bare spøk. Tror likevel du må påregen en del bråk med en luftpumpe som skal levere til 40 filtere.

mPA og BAR er måleenheter for trykk. Du må over ett visst trykk for å i det hele klare å pumpe luft ut gjennom en luftestein på en gitt dybde. PSI er en mer brukt enhet på trykk i dagligtalen. Dette står for "pund pr kvadrattomme" Ett bildekk har typsik rundt 35PSI tror jeg.

Tabell for omregning her: http://en.wikipedia.org/wiki/Pascal_(unit)

Husk at trykk bare har med dybde å gjøre (i vann) og dersom du trenger x PSI for å presse luft gjennom for det filteret som er dypest, så trenger du ikke mer fordi du har flere av dem.

Dersom du har ulike dybder må du ha separate ventiler på hver luftslange. Luften går der det er minst motstand.


-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap