Innvendig filter

Hei!

Har akkurat kjøpt meg nytt akavarie på 180 liter , har også ett lite på ca 40 liter som har fungert fint nå i over ett år.

I dette akvariet på 180 liter så kjøpte jeg med en sirkulasjonspumpe som heter "swordfish" fra aquality. ser ut som en litt rimelig utgave av en pumpe, men det har en del forskjellige oppsettsmuligheter ( forskjellige rør osv ) derfor valgte jeg dette.

Men mine spørsmål er følgende: pumpen har to typer filter!? ett filter øverst som det står " activated carbon " på, ett slags kullfilter? så har den en vanelig svart svamp under dette.
1.hvor ofte må dette kullfilteret byttes?
2.hvordan hvet jeg når det er oppbrukt?
3. filtersvampen under er ikke serlig større en det jeg har i mitt 40 liters akvarie! er dette nok til 180 liter?

i instruksjonsboken står det art det kan brukes i kar fra 100 til 300 liter.
En kullsvamp varer i ca 2uker vanligvis.

hvilket filter er det snakk om?


-Tim
pumpen heter swordfish, det har en vanlig svamp nederst, og så ligger dette " kullfilteret" øverst kullfilteret er ikke bare en svamp. det må vel vare mer en 2 uker??
Kull blir brukt til å fjerne giftstoffer og medisinrester. Du trenger ikke dette til vanlig. Jo det varer nok bare rundt 2 uker. Det selges også "superkull" som varer opp mot 4 uker.

Jeg ville byttet ut kullet med vanlig svamp når det har gått et par uker. Eventuelt kan du legge inn litt substrat.


-Tim
En annen ting som må vurderers er om filteret har høy nok gjennomstrømning til å fjerne svevepartikler. Fant ett bilde av dette filteret og synes det så veldig lite ut.

Eheim har akkurat lansert en ny Aquaball serie som heter Biopower. disse synes jeg ser meget lovende ut.

http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=241202&t=temartic_e&userid=KR9nCwKdLRDW254mEeDBh0zAdinabzYUoaB

Her er 200liters varianten.


-Tim
gjennomstrømningen er 1000 liter i timen. det lager bra med røre i akvariet men burde vel få tak i litt mer svamp som jeg byttert ut " kullfilteret" med etter noen uker? har jeg forstått det rett da?
Stemmer akkurat det. Rimeligste er å kjøpe blåfiltersvamp (matte) som du klipper til selv. Da har du lenge.

1000l/t høres jo bra ut.


-Tim
takker for gode råd ! ps bør svampen være hel? eller kan jeg bruke flere mindre svamper ( tenker da på eventuelt to eller tre svamer )
Veldig smart å bruke 2. Da kan du rengjøre dem annenhver gang. Da har du alltid en svamp som fungerer 100%


-Tim
Når du skriver at svampen i filteret ikke er særlig større enn den du har i filteret i 40 l så sier det alt-den er for liten til og skape et stabilt og godt miljø i et 180 l karr, du vil mest sansynlig slite med no2 hvergang denne pumpen/filteret blir rein gjordt.
Etter min erfaring så er utvendig filter et must i karr på nesten 200 l, ihvertfall viss du har tenkt og ha normal belastning i karret(dette er min personlige mening).
Nå leser du han litt feil. Svampen som er UTENOM kullsvampen er på samme størrelse. Tipper de er på omtrent samme størrelse og med en større gjennomstrømning kan det nok fungere om ikke belastningen er for stor.

Er imidlertid enig i at Filter ikke er plassen å spare.


-Tim
ja filtersvampen som er med til det i 180 literen er kanskje 1 cm høyere og ca 3 centi bredere enn den svampen som står i 40 literen, men viss jeg fjerner " kullfilteret så får jeg over dobbelt så stor plass til filter. grunnen til at jeg valgte denne pumpen var for å mulighet til å plassere pumpen bak bakgrunnen og liksom komme ut gjennom et hull som allerede var tillaget i bakgrunnen. dette kunne gjøres med denne pumpen da det var med en heug av rør med bøyer og flere forskjellige muligheter til å montere opp pumpesystemet på. utvendig filter er desverre uaktuelt da jeg bor i en knøttliten leilighet som er overfyllt allerede....:/

men jeg får prøve og se hva som skjer! er positiv!
hva er forskjellen på grov og fin filtermatte? hvilke av disse bør jeg bruke?
At det er grove eller fine porer i svampen. Det finnes også medium. Jeg ville valgt medium. Den grove er veeldig grov.

Det fineste er syntetfiber alla Eheim Ehfisynth.


-Tim
finner bare fin og grov på webzoo, men viss jeg velger fin. vil det eventuelt bare tette seg tiltidligere enn det grove? og vil det fine klare å holde inne flere gode bakterier enn det grove?

finnes det andre nettbutikker som selger sånt? ( norske nettbutikker )
Vet ikke om noen norske som selger medium. Mulig de selger mediumvarianten som fin.

Den fine vil tette seg fortere, men ha større overflate for bakterier.....

Hva med å bruke to lag. Først grov så fin.


-Tim
altså en fin svamp øvers ( innerst mot pumpe ) og grov nederst?
Jepp

Så kan du vaske den grove litt oftere, og la den fine være i fred.


-Tim
da tror jeg at jeg skjønner litt mer takk for god info!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap