Filterbakterier og medisin
Har startet en kur mot hvittprikk.
Medisinen tar visst nok knekken på filterbakteriene.
Har tilgjengelig filterguffe fra filter i andre kar og har tenkt til å tilføre dette etter endt kur.
Mitt spørsmål er: Har det noe for seg å tilsette Tetra Bactozym og Tetra Safestart?
Vil ikke dette hjelpe filterbakteriene å "vokse" raskere?
Eller holder det med rikelig filterguffe fra annet godt innkjørt filter?
Vil jo lissom være på den sikre siden og Tetra Bactozym og Safestart koster jo ikke allverden heller...?
Medisinen tar visst nok knekken på filterbakteriene.
Har tilgjengelig filterguffe fra filter i andre kar og har tenkt til å tilføre dette etter endt kur.
Mitt spørsmål er: Har det noe for seg å tilsette Tetra Bactozym og Tetra Safestart?
Vil ikke dette hjelpe filterbakteriene å "vokse" raskere?
Eller holder det med rikelig filterguffe fra annet godt innkjørt filter?
Vil jo lissom være på den sikre siden og Tetra Bactozym og Safestart koster jo ikke allverden heller...?
Postet 23.07.09 kl 23:01
Postet 23.07.09 kl 23:19
Postet 24.07.09 kl 00:18
Sera Costapur kan skade bakteriene i filteret. Det er ikke sikkert, men man må gå ut i fra at den gjør det. Man må med andre ord ha en nødløsning klar hvis det blir problemer.
Når kuren er over så vil din plan om"holder det med rikelig filterguffe fra annet godt innkjørt filter" være den beste løsningen. Fyll opp en bøtte med akvarievann. Skyll filertmassen i bøtten. La filteret som har behov for kickstart filtrere vannet slik at bakteriene følger med inn i filtermassen.
Jeg ville ha målt nitritt etter kuren og sjekket om utslag før jeg satte inn nye tiltak. To kraftige vannbytter for å fjerne medisinen og deretter måling av nitritt dagen etter. Hvis ingen utslag så la det gå en dag til og mål igjen.
Postet 24.07.09 kl 00:40
Har selv brukt Costapur. Ingen skade på filterbakteriene Dette er en relativt mild medisin, men desverre også ganske mild effekt. Men Geir har sikkert rett i at du bør følge med på vannverdiene. Det bør man alltid når medisin tilsettes karet. Uansett hva leverandøren sier. Men Costapur er ikke kjent for å skape filterproblemer. Ofte (men ikke alltid) oppgis det ganske klart på pakken DERSOM medisinen tar livet av filterbakteriene. Sera er ofte flinke til dette. Så du kan nok ganske trygt bruke dette medikamentet .
Ifølge en av ekspertene på Loaches.com er Tetra Safestart 1 av kun 2 produkter som inneholder de riktige bakteriene for å kickstarte et filter. Om dette stemmer kan jeg ikke gå god for. Ville bare nevne det
Ifølge en av ekspertene på Loaches.com er Tetra Safestart 1 av kun 2 produkter som inneholder de riktige bakteriene for å kickstarte et filter. Om dette stemmer kan jeg ikke gå god for. Ville bare nevne det
Postet 24.07.09 kl 01:09
Postet 24.07.09 kl 10:13