Noen spørsmål

jeg kjøpte 19 liter akvarium(pascfic aqua kids) og begynner å lure på om det kommer til å gå bra?:p leser så mye her om små kar og vanskeligheter...
på pakken står det jo at man kan kjøpe fisk etter 3-4 dager,men dette vet jeg ikke er lurt,så vi tenkte å kjøpe fisk når det har gått 3 uker..han i dyrebutikken sa at man kan kjøpe fisk første uka,for da kan de "vennes" til vannet og overleve,når nitrit(?) nivået er høyt den 2 uka,da måtte vi IKKE kjøpe fisk..men etter 3 uker skulle det være helt trygt,så da valgte vi å vente til da...
huff,blir helt forvirra jeg,er redd for å ikke få dette til har hatt akvarium før,men var noe mindre den gang,så var pappa som tok seg av stellet:p

vi har ett 60 liters stående også,som sambo har hatt før..(tror det er 60 l ca,eller noe mer,faktisk litt usikker)
vi tenkte på å sette opp det også..men vil jo gjerne ha det lille også da,når vi allerede har brukt penger på det...

hvilken fikser kan man ha i ett 19 liter da? tenkte på guppyer,men kanskje bare hanner,så det ikke blir overfylt eller? eller må man ha en hunn også?
er helt blank jeg..
Ville hatt reker jeg i en 19l, er ikke så mange fiskearter som passer inn. En enslig kampfisk hann skulle også gå bra. Ellers kan man jo vurdere snegler.

Vent 3-4 uker du med å handle fisk, også "mater" du filtre med litt fiskefor i denne perioden slik at filteret får bygd seg opp med bakterier. Ikke bytt vann i denne perioden.

Tom Kristiansen
Ville hatt reker jeg i en 19l, er ikke så mange fiskearter som passer inn. En enslig kampfisk hann skulle også gå bra. Ellers kan man jo vurdere snegler. Vent 3-4 uker du med å handle fisk, også "mater" du filtre med litt fiskefor i denne perioden slik at filteret får bygd seg opp med bakterier. Ikke bytt vann i denne perioden.
men jeg er ikke noe interessert i å ha reker og snegler..er fisker jeg vil ha:p kan man virkelig ikke ha noen guppyer engang?=)

og hvor ofte må jeg skifte vannet i ett så lite kar? har hørt noe om å skifte ut ca 25% av vannet i gang i uka? stemmer det?
Joda noen få guppyer kan du jo ha, og i så tilfelle ville jeg bare hatt hanner. Ellers blir karet fort overbefolket.

Når det gjelder vann bytte så kommer alt ann på belastningen på filtre i dette lille karet, men 25% i uka på generelt basis pleier å være mere enn nok om man ikke har veldig spesiell fisk som krever veldig bra vannverdier.

Mater du mye og har mange fisk i karet, så trenger man kanskje oftere vannbytter. Fins ikke noe fasitt på dette svaret, og enkleste måten er jo å ha en nitrittest for å sjekke i begynnelsen.
ok,takk for svar..men hvordan vet jeg hvordan vann forskjellige fisker vil\må ha? eller vet de kanskje det i dyrebutikken?=)
Du finner informarsjon om vannverdier i fiskebasen her på AF. For de fleste vanlige fisker iallefall.

-Tim
Hadde ikke stolt på dyrebutikken
Jeg hadde tat turen innom fiskebutikken og set hvilke fisker de har. Skrevet opp navnene og gått hjem. og lest om fisken her på akva forum. Det gjør jeg vertfall. For det er ikke allti at de i butikken vet allt.

Men jeg tror at et par Guppyer går greit, Kampfisk, gullfisk? ( ikke sammen da) Og siden du ikke kan ha så mange fisker så kan du vel kansje ha et par snegler og reker? for og skape litt mer liv tenker jeg på?
Gullfisk må ha mye større plass. Den blir stooor.



-Tim
Jeg har en 25 liter og 28 liter til yngel.

Bytter 20 prosent av vannet to ganger i uka.

Men hvis yngelen skal vokse og utvikle seg normalt, må jeg flytte dem til et større kar. Så heretter blir yngelkaret på 60 liter.

Må si jeg har vanskelig for å se for meg noen fisk som trives i en 19 liter.

Har en kampfisk midlertidig i en 28 liter. Tror han kjeder vettet av seg. Han får en 60 liter så snart filteret der er innkjørt.

Hvorfor ikke sette opp samboeren din sitt kar i stedet? Kanskje du kan modifisere filteret som fulgte med pakka, hvis det er en Fluval 1 Plus (se info her på forumet) og bruke samme varmekolbe.

Veldig lurt å vente med å sette inn fisk i hvert fall.


hm,ja..tenkte å ha begge da..har som, sagt brukt 600 kr på det lille akvariet så:S
tenker jeg kjøper en 3-4 guppyer å har der,pluss en snegle..
men disse rekene,spiser de alger ol? tenker jeg må ha noe som renser akvariet litt for meg også,sånn bunnfisk..eller gjør sneglene den jobben kanskje?
Sneglene tar alger. Bare pass på å få en type som ikke også tar plantene.


-Tim
jeg har hatt 7 guppyer og to platy ( en fisk som ligner på guppyen) i et 20 liters akvarium. det gikk fint. og de er veldig fine
prøv noen guppy
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap