Filterbakterier

Nå ble jeg litt hepen som vi sier her
lest endel om dette med å kjøre inn filter, ikke vakse det rent
jeg har holdt på med akvarier i snart 30 år og vasker filtret godt ca 1 gang pr mnd: ikke har det daua fisk så jeg lurer på ?? er dette noe nytt å moteriktig ??
har heller ikke kjørt inn filtret mer enn 4-5 dager før det har kommet fisk opp i karra, uten dau fisk
hva gjør jeg galt/riktig ??
Noen fisker tåler mer enn andre. Har du lite fisk i forhold til størrelsen på akvariet er sjangsen for å lykkes større. Hvor ofte/mye vann som skiftes vil også virke inn.

Dette med filterbakterier er ikke noe nytt, men folk har blitt mer bevisst på problematikken de siste årene.

-Tim

Det å ha et akvarie og det å sette seg inn i hva som skjer i et akvarie er to vidt forskjellige ting. Vann er ikke bare vann og det å ha kunnskap om vannkjemi er en nødvendighet. Nitrogensyklusen er ikke en moteting, den har funnet sted til alle tider.

Det å vaske et filter, dvs vaske filtermedia er helligbrøde. Lett skylling i akvarievann er tingen. Hvis man har et utvendig filter med flere filtermediakassetter så kan vaske ren den underste, plassere den øverste nederst og på denne måten få en effektiv oppbygging av bakterier i den nå rengjorte kassetten. Alle større utvendige filter har flere kassetter.

Foreslår du søker deg opp tråder her på forumet om nitrogensyklusen så slipper vi å gjenta.
jeg har lest såøya er våte å såre
jeg vasker alt og bytter samtidig ca 1/4 av vannet
er et 540 kar
la inn spørsmål om hva type ormhode
så dere "ser" karret der blir mata med rå kjøttdeig

Per
og Geir sorry for den andre debatten lover å skjerpe meg
blondviking
lest endel om dette med å kjøre inn filter, ikke vakse det rent jeg har holdt på med akvarier i snart 30 år og vasker filtret godt ca 1 gang pr mnd

Når folk går frem som du i behandlingen av filteret i akvariene sine, så vet jeg med en gang at "her er det en som har holdt på siden 60- og 70-tallet". For så umoderne og gammeldags er din oppfatning om akvariestell. Det var akkurat på den tiden man ikke visste en dritt (pardon my french) om det viktige bakterielivet som sitter i et filter.

Jeg husker nemlig at akkurat slik var det på 70-tallet da jeg var barn og hadde mitt første akvarium. Da var det du beskriver vanlig, og det var aldri nevnt noe om biologisk filtrering i noen bøker. Internett fantes jo ikke heller.

MEN verden har gått videre, og forskningen også! Man vet langt mer i dag enn for 30 år siden! Så et godt råd er; heng med! Det skader aldri å lære noe nytt, og å utvide sin horisont mentalt.

Man vet nå om viktigheten av biologisk rensing av vannet, i tillegg til det mer synlige; mekanisk rensing. Før var alle bare opptatt av mekanisk rensing. Hvis vannet SÅ rent ut for øynene våre, så skulle alt liksom være greit... (trodde man)

Alle kan SE om det er dårlig mekanisk rensing av akvarievannet, men vi kan overhodet ikke se på vannet om det er biologisk riktig filtrert! Ingen kan se på vannet om nitritt og ammoniakk eller evt nitrat tilstede. Alle er stoffer som i varierende grad innvirker på fiskenes liv. De to førstnevnte er direkte dødelige for fisk.

Siden du er så godt i gang med lesing her, har du sikkert lest de stadige anbefalingene her om at alle akvarister bør skaffe seg dråpetester for kontroll av vannets tilstand. Har du dette?

Mona
jeg har lest mye av hva du har av erfaring, men lell som jeg sier slik har jeg gjort det i ca 30 år
jeg sier ikke at jeg har rett; for all del
og jeg er IKKE for gammal til å lære men lell
hva har jeg gjort feil/ rett
test av vannet har jeg ikke gjort; fiskene trives
Pleco'n yngler værre enn værst; desverre har jeg rovfisk sammen med døm så (
joda jeg skal skjerpe meg lover det
Det fins faktisk folk i dette landet som har årgangsvann i karene sine og bare etterfyller vann ved behov og som i tillegg ikke bruker filter. Og på en merkelig måte så går dette faktisk bra. KArene blir selvfølgelig gjengrodd med alger, og karene ser ikke ut....men fisken trives. Det blir sikkert et lite økosystem i disse karene, i grusen etc hvor de nødvendige bakteriene til nedbrytning kan leve.

Men dette er ikke noe jeg vil anbefale selv, men som sagt så finnes det mange veier til Rome:P

Husk at mange fiskearter i naturen lever i meget kummerlige forhold i jungler rundt om på kloden. I små pytter i tørketiden hvor ph er meget lav og hvor avfallstoffer bygges opp i mengder som ville tatt livet av en fisk som har levd sitt liv i et akvarie tvært:P

Har hørt mang en historie om hvordan disse karene som drar på fangstur til det store utland finner fisk i vann som man ikke skulle tro hadde vært mulig.

Men når dette er sagt, så ville ikke jeg hatt akvarie uten filter samt at vannbytting tar man en gang i uka:P
skal til med å sette opp 325 liter'n, kjøpt ny pumpe i dag som skal få gå i 520'n ca 1 mnd, holder det ?? Vil jo prøve å gjøre ting riktig nå som jeg har lest og lært litt.

Mvh Per

At lära gamla hundar sitta det er svårt det skal du se
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap