Innkjøring av filter

Hei,

Jeg har kjørt inn filteret til et 40 liters akvarie straks en uke nå. Jeg har fått tips om å ha bittelitt fiskefôr i vannet innimellom for å få bakterier til å formere seg raskere.

Vel, jeg åpnet filteret i dag, og det som for en uke siden var hvitt filter er nå lys-brunt, og lukter litt som sluket på badet. Det lukter også litt sluk av vannet med det samme jeg tar av lokket til akvariet.

Jeg går ut i fra at dette er bakteriene som begynner å vokse seg i antall.

Skal det lukte sånn, eller skal jeg bytte alt vann like før jeg har fisker oppi?

Jeg testet også en 6 i 1 vannverdistrips. Den viser at vannet er mellom det nest beste og beste.

Jeg kjenner at det begynner å bli glatt på innsiden av glasset. Dette er vel alger? Men det syns ikke ennå på glasset, og vannet ser veldig klart og fint ut, men det er mulig å virvle opp partikler fra bunnen og plantene. Da tar det 5 - 6 timer før vannet er helt klart igjen.

Vidar
En uke er i minste laget. Filteret skal være skikkelig brunt og lukte våt mose/torv.

Det høres ut som du er godt i gang. Gi det en uke til.


-Tim
Filteret skal lukte jord, litt som fuktig muldjord når alt er i orden.

Anbefaler deg å kjøpe en nitrat-test (NO3). Hvis filteret produserer nitrat (ikke nitritt, som er farlig for fisk) er det et tegn på at du har bakterier som spiser nitritt i filteret.

I et innkjørt akvarium ligger nitrat-verdiene gjerne i underkant av 12,5 mg/liter målt med Tetras dråpetest, som mange bruker.

Strips har jeg aldri brukt, ettersom de fleste mener de er upålitelige. Så jeg vet ikke hva nestbest vil si.

Litt glatt på innsiden blir det i alle beholdere som står med vann i seg.

Alger vil komme. Hvis du vil begrense algevekst, legg et håndkle over akvariet om dagen, slik at det ikke kommer inn dagslys, men la belysningen stå på ca 12 timer i døgnet slik at plantene får lys.

Grumset på bunnen er bæsj og matrester etter de 14 fiskene du hadde der.

Hvis du ikke har det, trenger du en slamsuger etterhvert som du bruker til å suge opp bæsj og matrester når du bytter vann.

Bytt ca en tredjedel av vannet før du setter inn fisk. Farligste tida å sette inn fisk er gjerne 14 dager etter oppstart.

Lykke til! Har dere funnet ut hvilken fisk dere skal ha ennå?
Når jeg ser på dataene på fisketyper, er det veldig begrenset av hva vi kan ha. Men jeg har lyst på en eller to små røde reker, og en liten stim (5 - 6) blå/røde Kardinaltetra (syns de er fine). Putte inn et slag til planter. Jeg har nettopp satt ned i ei rot (Fra dyrebutikken) som jeg kokte først.

Det lukter jord ja, av vannet, og den testen viser rundt 5 mg/l NO3 og NO2 på 0. PH er 6.8, GH på 4, KH på 3, CL2 på 0. Sammenlignet med vannet rett fra springen. Der måler det helt likt bortsett fra GH som ligger på 0.

Vidar
Bare pass på at rekene har gode muligheter til å gjemme seg og flykte fra tetraene dersom de blir for nærgående. Ellers virker oppsettet fornuftig.


-Tim
Da er du godt igang. Men husk at nitritt-toppen kan komme senere.

Lykke til! Har ikke hatt reker, men neontetra og kardinaltetra er rovfisk, selv om de er små, så det kan nok hende rekene blir for fristende.
Jeg lar akvariet gå seg til mer. Jeg har laget til gjemmesteder, så rekene kan gjemme seg. Så får vi se hvordan det går med å ha kardinaltetra oppi samtidig. Spiser reker det samme flakfôret som fiskene? Takk for hjelpen så langt i alle fall

Vidar
Inaktiv bruker
Vet ikke hvilke reker du har, men kirsebærreker spiser i alle fall flakfôr. Jeg vil allikevel anbefale å gi de tabletter for bunnlevende dyr
Eini Brox
Vet ikke hvilke reker du har, men kirsebærreker spiser i alle fall flakfôr. Jeg vil allikevel anbefale å gi de tabletter for bunnlevende dyr :)
Jeg har ikke fått fisk eller reker ennå. Fikk forresten fisker samtidig med akvariet - som var en grov feiltagelse fra butikkens side. Fiskene er levert tilbake - de gjenlevende. Så jeg skal skaffe reker og fisk etter at akvariet er kjørt inn. Det blir vel kirsebærreker og neon tetra. Jeg skal også kjøpe tabletter for bunnlevende dyr når/hvis den tid kommer. Takk for tips - alle sammen forresten

Vidar
Nettopp kjørt inn filter her... tok 15-16 dager får det ble noe nitritt.. med små mating... Og å på dag nr 22 er alt helt topp og nitritt på 0,00
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap