Webzoo.net. akvarium

Hei!

Tenkte kanskje jeg skulle bestille 240L helglassakvarie m/armatur og bord på webzoo.net.
Er det noen som har erfaring med de akvariene, er de bra? Er det dumt med helglassakvarie? Kan de fort gå istykker når det ikke er noe ramme?


Takker for svar
Wenche79
Hei! Tenkte kanskje jeg skulle bestille 240L helglassakvarie m/armatur og bord på webzoo.net. Er det noen som har erfaring med de akvariene, er de bra? Er det dumt med helglassakvarie? Kan de fort gå istykker når det ikke er noe ramme? Takker for svar :)



Når det gjelder begge typer karr tror jeg ikke det er store forskjellen. Min erfaring med begge typer-store og små karr, er at rammen på rammekarrene stort sett bare er til pynt. Klart de støtter litt, men om en ser på hjørnene er de jo ikke "sveiset" på noen måte på så kalte rammekarr. Selv synes jeg rammekarr gjør seg best og foretrekker det best selv, uten at det har noen praktisk betydning
Etter at silikonlimet kom på 60-tallet blir for det meste rammer satt på til pynt. Før det ble glasset limt fast til rammene med et spesialkitt slik at de ikke skulle lekke, men silikonlimet binder seg molekylært til glasset og forhindrer lekasje.

Det som er viktig å huske med helglass akvarie, er at kun en liten partikkel mellom akvariet og underlaget, for eks. sandkorn, kan føre til at glasset vrir seg og sprekker. Derfor kan det være lurt med en isoporplate mellom akvariet og bordet, slik at vekten fordeles jevnt over. (Personlig har jeg ikke gjort det med mine 60 og 140 litere, men tror jeg ville gjort det likevel med et så stort kar. Velger du rammeakvarie må du aldri ha isoporplate i mellom, siden slike akvarier er konstruert for at det kun skal hvile på rammen.
Så langt jeg finner ut så er det i grunn bare smak og behag om en vil ha helglass eller rammeakvarium. Personlig så synes jeg akvarier uten rammer er penere.

Angående å plassere helglass akvarier så må det naturligvis være alminnelig rent når det settes på plass og bordet/benken må være rett/bent og selvsagt tåle vekten av karet. Det er vel ikke verre enn det. Jeg brukte isopor tidligere men har etterhvert sluttet med det.
Tusen takk for svar, setter pris på det

Grunnen til at det antageligvis blir helglass akvarie er fordi de er mye billigere enn rammeakvarier. I hvertfall på webzoo. Jeg har ikke råd til et altfor dyrt akvarie. Kunne tenkt meg å kjøpt et brukt, men har ikke funnet noen som skal selge i nærheten av her jeg bor. Og ikke er det nå dyrebutikk her jeg bor, så da blir det enkleste å bestille på nett.
Får bare kjøpe et helglass akvarie og satse på at det går bra.
Synd de ikke har noe bildet av hvordan bordet ser ut, kunne tenkt meg å sett det.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap