Jbl in & out system

Har planer om å kjøpe meg JBL sitt In & Out system eller lignende.
Men det jeg lurer på er, fyller man karet med denne også? Det må da bli veldig mye kaldt vann i et kar som holder 27 grader?
jeg har ikke brukt den selv, men ja - du fyller på med denne også. Det jeg ikke likte når jeg sjekket litt rundt den, er at krana må renne når du tapper ut også. Jeg har vannmåler, og her går det jammen nok vann til akvariene i året om jeg ikke skal begynne å bruke vann for å få vannet ut av karene også :p

Hvor mye kaldt vann det blir kommer jo an på hvor mye du bytter. Vet at noen bruker lunkent vann fra springen istedet for iskaldt, men da er vi tilbake til diskusjonen om hvorvidt det er trygt å bruke vann fra varmtvannsberederen eller ikke
Jeg bruker det systemet for å bytte vann i karene.
Har 9 kar som er oppe å går så hadde ikke orket å gått med en 10L bøtte å byttet vann i alle karene, så jeg bruker JBL sitt system.
Hadde den gammle kranen til JBL (Den blå) men den knakk hele tiden, men den nye (Sorte) synes jeg var mye bedre kvalitet + at det går fortere.
Den bruker litt vann men jeg har ikke vannmåler så tenker ikke over det.

Den er et av de beste kjøpene jeg noen gang har gjort innen akva hobbyen.

Hilsen stålt eier av JBL in & out System
ElinH
jeg har ikke brukt den selv, men ja - du fyller på med denne også. Det jeg ikke likte når jeg sjekket litt rundt den, er at krana må renne når du tapper ut også. Jeg har vannmåler, og her går det jammen nok vann til akvariene i året om jeg ikke skal begynne å bruke vann for å få vannet [I]ut[/I] av karene også :p Hvor mye kaldt vann det blir kommer jo an på hvor mye du bytter. Vet at noen bruker lunkent vann fra springen istedet for iskaldt, men da er vi tilbake til diskusjonen om hvorvidt det er trygt å bruke vann fra varmtvannsberederen eller ikke :)



Takk for svar. Vi bruker nemlig kaldt vann, og koker varmt vann som vil blander ut sammen med det kalde før vi tømmer det oppi karet. Noen som bruker dette systemet for å fylle på karene? Er jo genialt bare det at man kan tømme karene på denne måten, sparer jo litt arbeid, men vet at vi også snart får vannmåler så spørs om det er så lurt kjøpt allikevel? Noen som vet hvor masse vann en slik bruker? Den skal brukes til en 240 liter og til en 120 liter.
Bruker denne til min 450-liter, og må si at den er genial! Aner ikke hvordan jeg ellers skulle gjort vannbytte når 150 liter skal ut og inn hver gang. Nå er jeg så heldig at jeg har både varmt/kaldt-vann inkludert i leien, så jeg tenker ikke så mye på hvor mye vann som går med. Men hvis jeg skal tippe så bruker den nok 1:1 når man tapper vann ut av akvariet. Altså 100 liter vann fra kranen til å tappe 100 liter fra akvariet. Kanskje litt mer!


ilion2
Hadde den gammle kranen til JBL (Den blå) men den knakk hele tiden, men den nye (Sorte) synes jeg var mye bedre kvalitet + at det går fortere.

Jeg har også problemer med den blå, den holder på å gå istykker. Hva er forskjellen på denne og den svarte? Jeg hadde uansett tenkt å bytte denne, men da kanskje jeg skal gå for den svarte istedet.? Har de denne der de selger in&out, eller må jeg på nettet?
Tomman
Har de denne der de selger in&out, eller må jeg på nettet?


Jeg har bare sett den svarte, nye løsningen JBL har på kranfestet hos utenlandske nettbutikker. Den gamle blå greia gikk jo i stykker nesten med det samme man tok den i bruk. Gjengene ble slitt bort med en gang.

De norske nettbutikkene som fører JBL Aqua IN-Out kan garantert få tak i denne nye reservedelen også. Send email og spør!

Når det er sagt, så hatet jeg den Aqua In-Out greia fra første gang jeg prøvde den. Har aldri sett på maken til sløsing med vann!! Det er noe som skurrer i meg når man må skru vannkranen på fullt og bare la rent kranvann sprute rett i avløpet... Sløsing med ressurser. Og siden vi her betaler for vannforbruket, så er det fullstendig uaktuelt for meg å bruke en slik metode for å få skiftet vann.
Jeg brukte bare den blå plastdingsen til å skru på kranen og slangen som fulgte med til å fylle på vann. Ikke til å tappe ut vann (siden det krever sånn sløsing med rent vann).

Slik ser den ut:


[External Image]
Bruker selv denne løsningen, men sløssing med vann er unødvendig, så jeg bruker vann til å "suge" ut vann et par sekunder, deretter kobler jeg fra slangen og holder fingeren foran slangen og legger den i sluken på badet.

Når jeg skal fylle så bruker jeg dusjkranen siden den har temperaturstyring som er ca. og dette går gjennom et osmose system som er beregnet på store dammer og rett i akvariet. Funker svært bra her med +-1 grad ca.
ilion2
Hadde den gammle kranen til JBL (Den blå) men den knakk hele tiden, men den nye (Sorte) synes jeg var mye bedre kvalitet + at det går fortere.

Jeg har også problemer med den blå, den holder på å gå istykker. Hva er forskjellen på denne og den svarte? Jeg hadde uansett tenkt å bytte denne, men da kanskje jeg skal gå for den svarte istedet.? Har de denne der de selger in&out, eller må jeg på nettet?

Forskjellen er det at den sorte er laget av litt mer plast... Den knekker ikke så lett i leddene. Den sorte er også bygget med et bevegelig ledd der slangen kobles på.

Den blå var laget av veldig tynn plas så den knakk lett i den koblingen som du skrudde på vasken.

Jeg fylle også på med vann (lunket vann) som jeg sjekker passer med akvarie tempraturen.
Av og til fyllte jeg på kaldt vann men da fyllte jeg på i en lengre periode som f.eks i 30min i 250l bare for å få coryene i lek og d virket også.

Var innom Tam Alna i dag, og der hadde de faktisk denne svarte koblingen inne. Det passet meg ypperlig, så da har jeg ny kobling som funker. 239,- skulle de ha for den.
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Begby
Reklame for plussmedlemskap