Hei kan noen se om sølv mollyen min er gravid?

Inaktiv bruker
jeg lurer på¨om sølv mollyen min er gravid? den er litt svart bak ved halefinnen. så er den blitt veldig tykk jeg lurer på om jeg burde ha den i en fødekasse i tilfelle. blir veldig glad hvis noen har svar

margrethe hestnes sørensen

Hvis du har hanner i karet er den mest sannsynlig gravid. Jeg ser at du har masse planter i akvariet. Siden du har det, ville jeg heller latt moren gå i hovedakvariet. Yngelet vil da gjemme seg i plantene dine, samt spise det de finner av mat der. Noen vil bli spist, men de sterkeste overlever nok, så da slipper du problemer med overbefolkning og svak fisk.

Fødekasse er ofte veldig stressende for fisken, og det kan føre til at hunnen kniper igjen, og mor og yngel dør. Noen har helt andre erfaringer da. Hvis du har mulighet til det, kan du også la hunnen føde i et eget akvarie, så kan yngelet vokse opp der og slippes i hovedakvariet når de er store nok til ikke å bli spist.
Hei jeg er veninnen hennes hun har fått yngel nå =)
er det noen tips eller noe eller skal hun bare la Ynglene klare seg selv?
ER det spesielt for hun skal gi?

Hilsen på en måte Margrethe
Vanlig flakfor fungerer godt for denne type yngel. du kan gjerne knuse flakene til pulver og drysse dette ned til de.
Ellers så har jeg også lagt merke til at denne yngeltypen er veldig glad i å plukke på ancistruser.
jeg hadde over 50 yngel fra forskjellige kull og de klarte å plukke såpass på noen L144 jeg hadde til de døde (tok litt tid før jeg skjønte hvem synderen var).
Mollyyngel er som regel så store at de ikke blir spist uansett, med mindre du har andre større fisker i karet.

De spiser oppknust flakfor helt fra starten av, men de vokser ekstremt sakte dersom det er alt de får, så jeg ville kjøpt noe first bites tørrfor å gi dem hver dag i tillegg til flakforet, og gitt frossenfor som f eks artemia 1-2 ganger i uka.
Avskallede artemiaegg skal også være bra.

-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Tom B
Reklame for plussmedlemskap