Avleggere

Har en fin Echindorus x barthii i karet mitt... Det jeg lurer på nå er hvordan jeg kan ordne avleggere ? Hvor klipper jeg for å lage avleggere eller er det ikke mulig ? Samme med en Anubias jeg har (tror det er en "nana") Noen som vet noe om avleggere ?
På ehindurusene vil det vokse ut en lang stilk hvor avleggere vil vokse. Jeg pleier å vente med å klippe den av til avleggeren har blitt rundt 5-6cm høye og har fått greit med røtter. Deretter er det bare å klippe dem løs og plante dem rundt i karet.
Tom Kristiansen
På ehindurusene vil det vokse ut en lang stilk hvor avleggere vil vokse. Jeg pleier å vente med å klippe den av til avleggeren har blitt rundt 5-6cm høye og har fått greit med røtter. Deretter er det bare å klippe dem løs og plante dem rundt i karet.

En rett stilk ? Hmmmm den har jeg ikke sett noe til :P
Vokser den rett opp eller må man lete etter den mellom bladene ?
Slik vil det se ut

[External Image]
I see... Merkelig at den ikke har kommet frem.. Har i allefall ikke sett noe til den på planten min. Hva kan det skylles?
Tar tid før dette skjer, morplanten må ha(etter min erfaring) solide røtter samt godt med næring. Mine Echinodorus Bleheri(Bildet), kommer heller ikke med avleggere hele tiden, men med gjevne mellomrom skyter det en stilk i været med små knopper på. Så er bare å ha tolvmodighet.
Hehe. Takk. Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves heter det vel
Noen som har peiling på Anubias da?
Etter det jeg husker når jeg hadde anubias for mange år siden så vokste disse bare utover, også knpsa jeg av en ny plante fra morplanten.
Nei disse har tykke røtter med blader på, så da var det jo bare å klippe en bit av den tykke rota så følger jo blader etc med og så feste dem på ei rot e.l
Det var det jeg trodde i begynnelsen :P men ble litt usikker om det kom til å ödelegge hele planten. Tusen takk
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap